۱۰ مهر ۱۳۹۸ - ۱۲:۴۳
کد خبر: ۵۴۲۱۹
روزنامه لبنانی الأخبار در ادامه پرونده «سعودی لیکس» و افشای طرح پیشنهادی عربستان به آمریکا برای براندازی در ایران طی مدت سه سال، جزئیاتی از دو طرح «نمرود» و «عنکبوت» را تشریح کرد.
روزنامه لبنانی «الأخبار» در دومین قسمت از گزارش‌های جدید «سعودی لیکس» که موضوع آن افشای طرح پیشنهادی ریاض به آمریکا برای براندازی سه ساله در ایران (از سال 2017- ۱۳۹۶) است، از دو طرح سعودی برای ایجاد آشوب در داخل ایران خبر داد.

طرح عربستان سعودی علیه ایران بخشی از طرح کلی «چارچوب شراکت راهبردی قرن بیست و یکم بین ایالات متحده و پادشاهی عربی سعودی» است که ریاض در ژوئن 2017 (بهار ۱۳۹۶) که ترامپ به عربستان سفر کرد، آن را ارائه کرده است (جزئیات بیشتر).

الأخبار نوشت: ما انتشار بخش‌های مختلف سند به دست آمده را که مشاوران محمد بن سلمان ولی‌عهد سعودی آماده کرده‌اند، در این قسمت ادامه می‌دهیم. بررسی این سند نشان می‌دهد که ریاض چه طرح‌هایی و ابزارهایی برای آغاز جنگ در سطوح مختلف علیه تهران داشته است. سعودی‌ها طرح‌های ضد ایرانی را در اوایل سال 2017 (زمستان 1395) به تیم دونالد ترامپ ارائه کرده تا آن را بررسی و تلاش‌های سعودی-آمریکایی را با هدف توسعه این طرح‌ها هماهنگ کنند تا محاصره ایران را تشدید و آن را منزوی و حکومتش را ساقط کنند. 

طبق گزارش، در مقدمه سند سعودی آمده است که «تلاش مشترک دو کشور (عربستان و آمریکا) برای تحقق بیشترین حد ممکن از این طرح‌ها، مقابله با سیاست‌های ایران را تسریع می‌کند». سند، شامل دو طرح موازی است که رژیم سعودی برای تقابل با سیاست‌های ایران تدوین کرده و دو نام نمادین برای آن انتخاب شده است: «نمرود» و «عنکبوت». هدف از این دو طرح، «بی‌ثبات کردن داخل ایران تا پایین‌ترین حد ممکن، تلاش برای مطیع کردن رژیم ایران به طوری که در بالاترین حد ممکن در خدمت منافع پادشاهی عربی سعودی و ایالات متحده آمریکا باشد». 

طرح عنکبوت

هدف طرح عنکبوت، استفاده از توانمندی جنگ نرم برای بی‌ثبات‌سازی داخل ایران طی مدتی است که سقف آن سه سال ذکر شده است. از جمله ابزار پیشنهاد شده در آن، آغاز جنگ‌های سیاسی، اقتصادی، مالی، سایبری، رسانه‌ای، روانی و حقوقی علیه ایران است که هدف همه آن، تغییر نظام حکومت در تهران است به طوری که طبق سند سعودی، حکومت ایران به دولتی تبدیل شود که «دیگر از تروریسم حمایت نکند، ثبات کشورهای همسایه را تهدید نکند و برای توسعه توانایی توانمندی نظامی اتمی هم تلاش نکند». 

این سه مورد دقیقاً خواسته‌هایی است که عادل الجبیر همین امروز (چهارشنبه دهم مهر) در رشته توییتی اعلام کرد و در توییت سوم نوشت: موضع عربستان سعودی را تکرار می‌کنم شاید [سران ایران] آن را شنیدند: حمایت از تروریسم را متوقف کنید. سیاست آشوب و ویرانگری را ترک کنید و دست از دخالت در امور داخلی کشورهای عربی بردارید. توسعه سلاح‌های کشتار جمعی و برنامه موشک‌های بالستیک را کنار بگذارید و مثل کشوری عادی رفتار کنید نه قانون‌شکن و حامی تروریسم».

الاخبار ادامه داد: کار در طرح عنکبوت بر اساس دو مسیر موازی است. اول اینکه مدتش سه سال است طبق برنامه‌ریزان سعودی‌ و هدفش در میان‌مدت بی‌ثبات در داخل ایران و تغییر نظام در بلندمدت است. مسیر دوم، کوتاه مدت است که سقف آن دوازده ماه تعیین شده است. هدف از آن -آنطور که در سند آمده- «ارسال پیام به سران رژیم ایران است مبنی بر اینکه تاوان دخالت‌هایشان در منطقه را خواهند داد و طرف مقابل [آنها] قدرت بازدارندگی دارد». 
منبع: فارس
گزارش خطا
ارسال نظرات
نام
ایمیل
نظر