۳۱ تير ۱۳۹۸ - ۰۹:۴۰
کد خبر: ۵۲۱۷۶
دولت انگلیس با بی‌اعتنایی به نقض حقوق بشر توسط عربستان سعودی در یمن، از ریاض دعوت کرد در بزرگترین نمایشگاه جنگ‌افزار جهان که در لندن برگزار خواهد شد شرکت کند.
به گزارش پایداری ملی، علی‌رغم رأی دادگاهی در انگلیس علیه معاملات تسلیحاتی بین لندن و ریاض، دولت این کشور از سعودی‌ها دعوت کرد در بزرگ‌ترین نمایشگاه جنگ‌افزار جهان در انگلیس شرکت کند.

به نوشته روزنامه «ایندیپندنت»، «گراهام استوارت» وزیر بازرگانی انگلیس، در پاسخ به سوالی پارلمانی، شرکت عربستان سعودی در نمایشگاه «بین‌المللی تجهیزات امنیتی و دفاعی» (DSEI) را تأیید کرد.

«ورا هاب‌هوس» نماینده لیبرال دموکرات پارلمان انگلیس در گفت‌وگو با این روزنامه، چنین اقدامی را «به شدت غیرمسئولانه» توصیف کرد و گفت دولت سعودی در ارزش‌های لیبرال، اشتراکی با ما ندارد.

او گفت:‌ «سوابق ملالت‌بار در زمینه حقوق بشر و حاکمیت قانون، بی‌کفایتی آن‌ها به‌عنوان شریک تجاری تسلیحاتی را از مدت‌ها پیش موجب شده است».

وی افزود: «دعوت از نماینده سعودی‌ها به DSEI، پیامی کاملاً اشتباه را می‌فرستد. این امر را متبادر می‌کند که ما هنوز در انجام معاملات با آن‌ها روی باز داریم و به رژیم سعودی‌ها مهر تأییدی مخفی می‌زنیم».

از آغاز جنگ در یمن، انگلیس حدود 5 میلیارد پوند تسلیحات به ریاض فروخته است که به گفته گروه‌های حقوق بشری، تسلیحات و بمب‌های ائتلاف به سعودی‌ها موجب کشته شدن بیش از 8 هزار غیرنظامی یمنی شده است.

امارات متحده عربی که بخشی از ائتلاف به رهبری سعودی‌ها را تشکیل می‌دهد، در پایگاه اینترنتی نمایشگاه DSEI به عنوان همکار ویژه ثبت شده است.

در این سایت نوشته شده صنایع نظامی دولتی عربستان سعودی نیز از شرکت‌کنندگان در این نمایشگاه است.

دعوت از سعودی‌ها برای شرکت در این نمایشگاه در حالی انجام شده است که چندی پیش دادگاهی در انگلیس، فروش هرگونه تسلیحات به ریاض را ممنوع اعلام کرد.

پس از صدور این رأی، دولت انگلیس درخواست تشکیل جلسه تجدیدنظر را داد که با موافقت دادگاه همراه شد اما خشم و اعتراض گروه‌های حامی حقوق بشر را در پی داشت.

گزارش خطا
ارسال نظرات
نام
ایمیل
نظر