۲۶ تير ۱۳۹۸ - ۱۴:۳۰
کد خبر: ۵۱۹۸۰
وزیر خارجه روسیه هشدار داد، سیاست تحریک آمیز آمریکا علیه ایران، بازی قدرت نمایی در منطقه و تلاش برای بی‌اعتبار کردن تهران و مقصر جلوه دادن ایران در تمامی مشکلات منطقه، بسیار خطرناک بوده و مسئولیت عواقب فاجعه‌آمیز آن بر عهده واشنگتن است.
به گزارش پایداری ملی به نقل از خبرگزاری «تاس»، "سرگئی لاوروف" وزیر امور خارجه روسیه در مصاحبه‌ای اختصاصی با روزنامه "Arguments and Facts" اعلام کرد، طرف روسی هشدار می دهد که بازی قدرت نمایی آمریکا علیه ایران می تواند وضعیت خطرناکی را در منطقه به وجود آورد که مسئولیت عواقب فاجعه آمیز آن تنها بر عهده واشنگتن خواهد بود.

وی گفت: «سیاست خارجی روسیه چند جانبه است و در آن اصلی به نام "دوستی علیه کشور ثالث" وجود ندارد. روسیه در تماس‌های خود با رهبران همه کشورهای منطقه بدون تغییر بر لزوم مشارکت برای یافتن راه حل صلح آمیز مشکلات به وجود آمده و خودداری از روش‌های زورمدارانه و نظامی و تهدید برای استفاده از این روشها تاکید می‌کند.»

لاوروف یادآور شد: «افزایش کنونی وخامت اوضاع در منطقه نتیجه خطی مشی  ضدایرانی و تحریک آمیز آمریکا و برخی متحدانش است. در واشنگتن بازی قدرت نمایی به راه افتاده و اقداماتی با هدف بی اعتبار کردن تهران و متهم کردناین کشوربه تمامی مشکلات موجود در منطقه انجام می شود. این وضعیت بسیار خطرناک است و مسئولیت عواقب فاجعه‌آمیز احتمالی آن تنها بر عهده دولت آمریکاست.»

رئیس دستگاه دیپلماسی روسیه، مواضع مسکو در رابطه با نقش ایران در منطقه خاورمیانه در مقایسه با سیاست کشورهای غربی یادآور آلمان نازی در آستانه جنگ جهانی دوم نامید و تاکید کرد: «مقامات تهران مرتباً علاقمندی خود برای برقراری ثبات از طریق گفت‌وگوهای سازنده با همه طرفین از جمله کشورهای عربی منطقه خلیج فارس را مورد تایید قرار داده‌اند و این در حالی است که ایران هرگز سیاست تهاجمی علیه هیچ کشوری نداشته است.»

وی تأکید کرد که مقامات مسکو تلاش زیادی برای کاهش وخامت اوضاع در منطقه انجام می‌دهند و فعالانه اصل امنیت جمعی و غیرقابل تقسیم بودن آن در منطقه خلیج فارس را پیش برده و خواستار حل و فصل تدریجی مناقشات از طریق اقدامات سازنده در جهت تقویت اعتماد و کنترل اوضاع هستند و روسیه به کار با شرکای خود در جهت حفظ توافقات چندجانبه در زمینه حل و فصل وضعیت به وجود آمده کنونی پیرامون برنامه جامع اقدام مشترک (برجام) ادامه خواهند داد.

امیدی برای بهبود روابط روسیه-آمریکا در دورنمای نزدیک وجود ندارد
 

وزیر خارجه روسیه در بخش دیگری از این مصاحبه ابراز عقیده کرد که روابط مسکو و واشنگتن بعید است در آینده نزدیک بهبود یابد. وی گفت: این تقصیر روسیه نیست که روابط بین مسکو و واشنگتن به وضعیت پیچیده کنونی در آمده است. طرف روسی حاضر است تا برای حل و فصل مشکلات کار کند و این مسئله را بارها اعلام کرده، ولی ایجاد روابط دوجانبه روندی متقابل است همکاری بین دو کشور عامل مهمی در تامین ثبات و قابل پیش بینی بودن مسائل در امور جهانی است ولی همه چیز به ما بستگی نداشته و تلاش ها باید دوجانبه باشند.»

به عقیده وی ، برخی سیاستمداران آمریکایی مشخصاً تمایلات ضدروسی را گسترش داده و از این عامل برای مبارزات سیاسی داخلی در ایالات متحده استفاده می کنند و این تمایلات در جریان مبارزات انتخابات ریاست جمهوری سال 2020 در آمریکا افزایش خواهد یافت. البته طرف روسی به‌رغم مشکلات موجود همچنان به تلاش برای یافتن نقاط مشترک با آمریکایی‌ها ادامه خواهد داد.

سرگی لاوروف همچنین یادآور شد که دولت روسیه به تلاش برای بازگرداندن املاک دیپلماتیک متعلق به این کشور در ایالات متحده ادامه می دهد و گزینه‌های مختلفی در این جهت گیری در حال بررسی است.

وزیر خارجه روسیه همچنین اعلام کرد که آمریکا فعالانه تلاش می‌کند تا اقلیت دارای تمایلات تندی را در شورای اروپا به سمت اقدامات تحریک آمیز علیه روسیه سوق دهد. به گفته وی، این تلاش‌ها مسلماً وضعیت حاکم بر شورای اروپا را تیره کرده و اجازه نمی دهد تا این ارگان اروپایی فعالیت سازنده‌ای داشته باشد. با این وجود اکثریت دارای عقل سلیم نمایندگان مجمع پارلمان شورای اروپا از بازگشت روسیه به این ساختار حمایت کرده‌اند.

به‌رغم گسترش «افسانه تهدید چین»، روسیه هیچ تهدیدی از جانب پکن احساس نمی‌کند

لاوروف در پاسخ به سوال دیگری یادآور شد که چین هیچ تهدیدی برای روسیه به شمار نمی رود. وی افزود، مسائل مرزی بین روسیه و چین در مراحل پایانی حل و فصل قرار دارند و هیچ ادعای ارضی بین دو کشور وجود ندارد و توافقنامه حسن همجواری، دوستی و همکاری بین دو کشور که در سال 2001 به امضا رسیده بود، در هر دو کشور به تصویب رسیده است و برخی تلاش ها برای گسترش "افسانه تهدید از جانب چین" کار کسانی است که نگران روند توسعه سازنده در روابط روسیه و چین هستند.

سرگئی لاوروف همچنین اعلام کرد که بحران کنونی در روابط روسیه و گرجستان به خاطر اقدامات برخی سیاستمداران گرجی دارای تمایلات تند و با هدف آسیب رساندن به روند سر و سامان گرفتن روابط دو کشور است، در حالیکه مردم گرجستان، روسیه را دشمن خود نمی دانند.

وزیر خارجه روسیه در تفسیر پیشنهاد جدید رئیس جمهوری اوکراین درباره برگزاری مذاکراتی با مشارکت رهبران اوکراین، روسیه، آلمان، فرانسه (چهار کشور عضو گروه نرماندی) بعلاوه آمریکا و انگلیس، تاکید کرد که امکان شکل گیری حامیان خارجی جدید برای حل و فصل اوضاع در منطقه دونباس اوکراین ممکن است، به این شرط که بر اساس توافقات مینسک اقدام گردد.

لاوروف ابراز امیدواری کرد که رهبران کنونی اوکراین خط مشی شکست‌خورده پیتر پروشنکو، رئیس جمهوری سابق این کشور را ادامه ندهند.

وزیر امور خارجه روسیه در پاسخ به سوال دیگری نیز یادآور شد که مقامات مسکو وضعیت 66 تبعه زن روس که در حال حاضر به اتهامات مختلف در زندان‌های عراق به سر می برند را زیر نظر دارند. وی افزود : «ما موفق شده ایم که 90 نفر از فرزندان این زنان روس را به کشور بازگردانیم. در حال حاضر هنوز 30 کودک روس در عراق باقی مانده اند که اقدامات لازم برای بازگرداندن آنها به روسیه و تحویل به اقوام نزدیکشان در حال انجام است و ما امیدواریم که این مسئله طی چند ماه آینده تحقق یابد.«

گزارش خطا
ارسال نظرات
نام
ایمیل
نظر