۲۶ تير ۱۳۹۸ - ۲۱:۰۰
کد خبر: ۵۱۹۶۶
نخستین نشست تخصصی بیانیه گام دوم انقلاب اسلامی با موضوع عاملیت و ساختار در نظام انقلابی در دانشگاه آزاد اسلامی برگزار شد.

به گزارش پایداری ملی، نخستین نشست تخصصی بیانیه گام دوم انقلاب اسلامی با موضوع عاملیت و ساختار در نظام انقلابی و با حضور حجت‌الاسلام  حسن خیری رئیس پژوهشکده علوم اجتماعی و انقلاب دانشگاه آزاد اسلامی برگزار شد.

 خیری در این نشست با بیان اینکه مقام معظم رهبری در بیانیه گام دوم انقلاب اسلامی، کنشگران، عاملان اجتماعی و جوانان را مخاطب قرار می دهند، گفت: این موضوع که عاملان اجتماعی مورد خطاب رهبر معظم انقلاب هستند و نه ساختارها، از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است.

وی ضمن ارائه توضیحاتی درخصوص تفاوت عاملیت‌گرایی و ساختارگرایی، اظهار داشت: در مبحث نظام انقلابی، عاملان اجتماعی پیشران انقلاب هستند. مفهوم انقلاب دارای تحول، پویایی و رویکرد انتقادی است، اتکای انقلاب فقط بر ساختارها نیست، چرا که می خواهد پویا بوده و درحرکت باشد، اما ساختارها به ثبات گرایش دارند.

رئیس پژوهشکده علوم اجتماعی و انقلاب دانشگاه آزاد اسلامی خاطرنشان کرد: امتیاز انقلاب اسلامی ایران نسبت به انقلاب های دیگر، رهبری انقلاب است و نه مدیریت انقلاب. مدیر از قوانین موجود مراقبت می کند، اما رهبر نقش تعالی‌سازی و هدایت‌گری دارد و از همین روست که از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است.

حجت‌الاسلام خیری با بیان اینکه الگوی اسلامی از نظر عاملیت و ساختارگرایی، یک الگوی تلفیقی است، گفت: این الگو مدل حاکمیت نظام انقلاب اسلامی ایران است. البته در اسلام به ساختارها و عاملیت توجه شده است یعنی ساختارها مهم هستند، اما کافی نخواهند بود چرا که پیشران تحول، عاملان هستند.

وی با تأکید بر اینکه مردم و عاملان اجتماعی، بقای انقلاب اسلامی ایران را تضمین می کنند، اظهار داشت: عامل پیروزی در دفاع مقدس نیز حضور مردم در صحنه بود. همین موضوع نشان می دهد که ساختارها در یک جامعه کافی نیستند.

رئیس پژوهشکده علوم اجتماعی و انقلاب دانشگاه آزاد اسلامی در ادامه، به بحث مفصلی درخصوص ساختارها و قوانین، عاملان، تولید نظام اخلاقی، توجه اسلام به ساختارها و عاملان، امر به معروف و نهی از منکر، مخاطب‌شناسی پرداخت.

گزارش خطا
ارسال نظرات
نام
ایمیل
نظر