۲۵ تير ۱۳۹۸ - ۱۲:۰۰
کد خبر: ۵۱۸۹۷
نمایندگان آمریکا و روسیه در روزهای آینده برای گفت‌وگو درباره محدودسازی سلاح‌های هسته‌ای دو کشور در ژنو دیدار خواهند کرد.
به گزارش پایداری ملی، نمایندگان دولت آمریکا چهارشنبه برای بررسی امکان توافق جدید با روسیه برای محدودسازی سلاح‌های هسته‌ای دو کشور در ژنو با مقام‌های این کشور دیدار خواهند کرد. 

مقام‌های ارشد آمریکایی با اعلام این خبر به رویترز گفته‌اند توافق جدید میان مسکو و واشنگتن ممکن است در نهایت چین را هم شامل شود. 

«دونالد ترامپ»، رئیس‌جمهور آمریکا پیش از این گفته مایل به امضای توافقی در زمینه کنترل تسلیحات با روسیه و چین است که تمامی سلاح‌های هسته‌ای را شامل شود. او این مسئله را شخصاً با «ولادیمیر پوتین»، رئیس‌جمهور روسیه و «شی جین‌پینگ»، رئیس‌جمهور چین مطرح کرده است. 

مقام‌های آمریکایی که به شرط عدم افشای نام با رویترز گفت‌وگو می‌کردند ضمن یادآوری اینکه چین عضو هیچ‌کدام از توافقات تسلیحاتی میان آمریکا و روسیه نبوده گفتند مشخص نیست پکن تا چه اندازه برای ورود به این گفت‌وگوها تمایل داشته باشد. 

یک مقام گفت: «اگر دیدار خوبی داشته باشیم، روشن‌تر خواهد شد از منظر روس‌ها کار با چینی‌ها به کجا خواهد کشید.»

سرپرستی هیأت مذاکره‌کننده آمریکایی در مذاکرات چهارشنبه را «جان سالیوان»، معاون وزیر خارجه آمریکا به عهده خواهد داشت. در تیم مذاکره آمریکا یک مقام ارشد از شورای امنیت ملی کاخ سفید و نمایندگانی از پنتاگون، رئیس ستاد مشترک ارتش و آژانس امنیت ملی حضور دارند. 

سرپرستی هیئت روسیه به عهده «سرگئی لاوروف»، معاون وزیر خارجه روسیه خواهد بود. 

آمریکا پیش از این گفته از «پیمان منع موشک‌های میان‌برد» (INF) که مسکو و واشنگتن را به حذف موشک‌های میان‌برد و کوتاه‌برد ملزم می‌کند، خارج خواهد شد. مقام‌های آمریکایی روسیه را به ساخت و استقرار سامانه‌هایی در نقض این معاهده متهم کرده‌اند. 

معاهده INF در تاریخ ۸ دسامبر ۱۹۸۷ بین آمریکا و روسیه بسته شد و از ۱ ژوئن ۱۹۸۸ اجرایی شد. این معاهده شامل موشک‌های زمینی استقرار یافته و استقرار نیافته میان‌برد (۱۰۰۰ - ۵۰۰۰ کیلومتر) و کوتاه‌بردتر (۱۰۰-۵۰۰ کیلومتر) است.

واشنگتن بارها روسیه را به نقض این معاهده متهم کرده است اما روسیه تکامی اتهامات را رد می‌کند.

یکم فوریه سال جاری میلادی ترامپ تعلیق INF‌ از سوی آمریکا را اعلام کرده و تأکید کرد تا شش ماه به روسیه زمان می‌دهد به طور واقعی و قابل رسیدگی خود را با آن منطبق کند.

یک روز پس از این اقدام آمریکا، روسیه نیز این معاهده را به حالت تعلیق درآورد و اعلام کرد واشنگتن باید تمایل خود برای مذاکره‌ای برابر و بنیادین را نشان دهد.

پیشتر «ینس استولتنبرگ» دبیرکل سازمان پیمان آتلانتیک شمالی (ناتو) با بیان اینکه این نهاد به دنبال مسابقه تسلیحاتی و جنگ سرد تازه‌ای نیست، گفته بود نجات معاهده منع سلاح‌های هسته‌ای میان‌برد (INF) نیازمند اراده سیاسی است. 

یک مقام آمریکایی در مصاحبه با رویترز گفته انتظار نمی‌رود گشایشی در خصوص معاهده «منع موشک‌های هسته‌ای میان‌برد» حاصل شود. 

خبرگزاری رویترز نوشته مقام‌های آمریکایی قصدی برای تمدید «معاهده نیواستارت» که دو طرف را ملزم به محدودسازی تسلیحات هسته ای مستقرخود می‌کند، ندارند. 

یک مقام آمریکایی صحبت کردن درباره این معاهده که فوریه سال ۲۰۲۱ منقضی می‌شود را «زودهنگام» دانسته و گفته این مشکلی است که باید سال آینده به آن پرداخت. 

گزارش خطا
ارسال نظرات
نام
ایمیل
نظر