۱۲ شهريور ۱۳۹۲ - ۱۲:۳۲
کد خبر: ۵۱۵۸
ادامه دردسرهاي عمليات جاسوسي پريزم براي واشنگتن
ريودوژانيرو و مكزيكوسيتي از واشنگتن خواستند درباره عمليات جاسوسي بين المللي آمريكا موسوم به پريزم كه شامل ديلما روسف و انريكه پنيا نيه‌تو روساي جمهوري برزيل و مكزيك نيز شده است، توضيح رسمي بدهد.
به گزارش خبرگزاري فرانسه از برازيليا، پس از پخش مستندي تلويزيوني در مورد نظارت مستقيم سازمان امنيت ملي آمريكا بر فعاليت‌هاي روساي جمهوري مكزيك و برزيل، لوئيس آلبرتو فيگوئردو وزير امور خارجه اين كشور، اعلام كرد: كنترل واشنگتن بر مكالمات و تماس هاي رييس جمهوري برزيل، در صورت تاييد نمونه نقض غيرقابل قبول حاكميت ملي كشور ما است.
فيگوئردو در همين زمينه توماس شانون سفير آمريكا در برزيل را احضار و اعلام كرد كه كه ريودوژانيرو توضيح سريع، رسمي و مكتوب دولت آمريكا را در اين باره خواستار است.
وزير امور خارجه برزيل همچنين در پاسخ به پرسشي در مورد احتمال لغو سفر ديلما روسف به واشنگتن كه به دعوت باراك اوباما رييس جمهوري آمريكا و براي ماه اكتبر برنامه ريزي شده بود، گفت كه فعلا در مورد اين سفر صحبت نخواهم كرد.
در مستند نمايش داده شده از شبكه تلويزيوني تي‌ وي گلوبو برزيل، نشان داده شده كه بر پايه مدارك ادوارد اسنودن ، مكالمات تلفني و نامه هاي الكترونيك روساي جمهوري اين كشور و مكزيك در داخل و خارج توسط سازمان امنيت ملي آمريكا شنيده و خوانده مي ‌شده است.
اسنودن كه براي يك شركت طرف قرارداد سازمان امنيت ملي آمريكا كار مي كرد، پيشتر نيز فاش كرده بود، اين سازمان به جاسوسي و جمع‌آوري اطلاعات گسترده از ميان تلفن‌ها، نامه هاي الكترونيك و ديگر ارتباطات شهروندان آمريكايي دست زده است.
در برنامه تي وي گلوبو همچنين نشان داده شد كه مكالمات و ارتباطات خانم روسف و آقاي پنيا نيه‌تو با دستياران ارشد خود مستقيما شنود شده است.
وزارت امور خارجه مكزيك نيز سفير آمريكا را در مكزيكو سيتي فرا خوانده و با ارسال پيام ديپلماتيك به واشنگتن، تحقيقات كامل در مورد اتهامات جاسوسي را خواستار شده است.
در بيانيه اين وزارتخانه آمده است: دولت مكزيك بدون پيشداوري در مورد صحت اين اتهامات، به شدت هر گونه جاسوسي از شهروندان خود را محكوم مي كند.
مدارك محرمانه و طبقه بندي شده توسط گلن گرينوالد شهروند آمريكايي ساكن ريودوژانيرو و همكار روزنامه انگليسي گاردين، در اختيار تي‌وي گلوب گذاشته شده است.
اين روزنامه نگار نخستين كسي بود كه مدارك افشا شده توسط اسنودن را منتشر كرد.
دو هفته پيش روزنامه گاردين اعلام كرد كه حافظه هاي الكترونيك حاوي اطلاعات فاش‌ شده توسط اسنودن در حضور نيروهاي امنيتي انگليس نابود شده است‌.
اسنودن همكار سابق سيا به دليل انتشار اطلاعات جاسوسي فوق محرمانه پريزم شامل كنترل تلفني و اينترنتي صدها هزار كاربر در آمريكا و خارج از اين كشور بويژه اروپايي، مجبور به فرار از شد كه پس از ورود وي به هنك كنگ و پرواز به پايتخت روسيه، موج تنش سياسي و قضايي بين واشنگتن و مسكو شكل گرفت.
آمريكا براي تحويل گرفتن اسنودن فشارهاي زيادي به روسيه وارد كرد، اما اين كشور با استناد به نبود توافقنامه دوجانيه استرداد متهمين با اين درخواست مخالفت كرد و جاسوسي سابق سيا پس از مدت زيادي حضور در بخش ترانزيت فرودگاه بين المللي مسكو، موفق به دريافت حق پناهندگي يكساله از روسيه شد. 
گزارش خطا
ارسال نظرات
نام
ایمیل
نظر