۱۵ تير ۱۳۹۸ - ۱۴:۰۰
کد خبر: ۵۱۳۷۲
مدیرعامل نیروگاه شهید رجایی قزوین:
مدیرعامل نیروگاه شهید رجایی قزوین گفت: ۹۳ درصد سوخت نیروگاه قزوین به گاز طبیعی تغییر یافته و آلایندگی به حداقل رسیده و آماده تولید سالانه ۱۳.۱ میلیارد مگاوات ساعت برق هستیم.
علی فرهور مدیرعامل نیروگاه شهید رجایی قزوین به مناسبت روز صنعت عصر جمعه در نشست خبری با نمایندگان رسانه های گروهی استان که در محل این نیروگاه برگزار شد مهمترین اقدامات انجام شده در تولید انرژی پایدار را تشریح کرد.

علی فرهور در این نشست اظهاراشت: صنعت برق کشور با توجه به نقش اساسی در توسعه صنعتی، رونق اقتصادی، رفاه اجتماعی و تولید ناخالص ملی از مهمترین بخش های مولد
کشور و صنعتی مادر محسوب می شود.

وی بیان کرد: برای توسعه صنعتی کشور گذشته از منابع مالی باید از حداکثر ظرفیت و توان متخصصان داخلی در زمینه های طراحی، نصب و اجرا و ساخت تجهیزات استفاده شود
که جرقه این کار در سال ۶۲ با ساخت نیروگاه شهید رجایی زده شد.

نیروگاه شهید رجایی بزرگترین پروژه ملی است

مدیرعامل نیروگاه شهید رجایی قزوین تصریح کرد: این نیروگاه یکی از بزرگترین پروژه‌های ملی است که پس از پیروزی انقلاب اسلامی به ثمر رسیده و گذشته از تأمین بخشی از برق مورد نیاز کشور، مفهوم خودباوری را در صنعت برق کشور در بخش ساخت، نصب و مدیریت اجرای پروژه برای تأمین خدمات فنی و تجهیزات مورد نیاز، پویا سازی امکانات بالقوه کشور به امکانات بالفعل تبدیل کرده است.

وی گفت: این مجموعه نخستین طرح نیروگاهی به شکل غیر کلید در دست کشور اجرا شد و امروز با داشتن چهار واحد نیروگاه بخار به ظرفیت هر واحد ۲۵۰ مگاوات و نیروگاه
سیکل ترکیبی شامل ۶ واحد گازی ۱۲۳.۴ مگاواتی و سه واحد بخاری ۱۰۰.۶ مگاواتی با مجموع ظرفیت ۲۰۴۰ مگاوات حدود ۵ درصد برق مورد نیاز کشور را تولید و تأمین می‌کند.

کاهش هزینه‌ها در نیروگاه شهید رجایی

فرهور یادآورشد: در کنار بازسازی بخش های مختلف نیروگاه و ساخت قطعات مورد نیاز خود در تعمیر و نوسازی توانسته‌ایم هزینه‌های نگهداری و هدر رفت منابع را کاهش دهیم و به افزایش راندمان کمک کنیم.

وی اظهار داشت: تلاش کرده‌ایم هزینه‌های پنهان را در نیروگاه شناسایی کرده و برای حذف آن اقدام کنیم که به همین دلیل در سه سال گذشته علیرغم افزایش قیمتها در جامعه هزینه انرژی تغییر قابل توجهی نکرده است.

سوخت گاز نیروگاه به ۹۳ درصد و آلودگی به حداقل رسید

مدیرعامل شرکت مدیریت تولید نیروی برق شهید رجایی قزوین بیان کرد: تأمین سوخت نیروگاه و نوع آن تحت نظارت و دستور دیسپا چینگ ملی کشور صورت می‌گیرد و به دلیل هزینه‌های سنگین مازوت و گازوئیل در مقایسه با گاز و نیز آلودگی کمتر ما نیز تمایل داریم تمام سوخت نیروگاه با گاز باشد و خوشبختانه با پیگیری مسئولان نیروگاه و انتقاد و حساسیت رسانه‌ها در چند سال اخیر روند استفاده از گاز در فرآیند تولید روبه افزایش بوده است.

وی افزود: در سال گذشته ۸۸ درصد سوخت نیروگاه شهید رجایی با گاز بود که ۲ میلیارد و ۶۰۰ میلیون مترمکعب مصرف نیروگاه بود که ۱۲ درصد هم گازوئیل و مازوت به میزان
۴۰۰ میلیون لیتر بود که ۲۳۰ میلیون لیتر گازوئیل و ۱۷۰ میلیون لیتر مازوت بود.

فرهور تصریح کرد: در سه ماهه امسال ۹۳ درصد سوخت نیروگاه شهید رجایی با گاز طبیعی بوده و ۷ درصد گازوئیل و مازوت بوده که اگر سیستم دیسپاچینگ دستور داده و سوخت پاک تأمین شود آمادگی داریم فرآیند سوخت را به گاز تبدیل کنیم البته باید به نیازهای استان هم توجه داشت تا بخش خانگی با کمبود گاز بویژه در فصل زمستان روبرو نشود.

مدیرعامل نیروگاه شهید رجایی قزوین اظهارداشت: خروجی دودکش‌های نیروگاه به صورت آنلاین از سوی محیط زیست پایش می شود و اگر آلودگی داشته باشد فعالیت متوقف می شود لذا امروز با خرسندی این اطمینان را می‌دهیم که آلودگی نیروگاه شهید رجایی قزوین به حداقل رسیده است.

تعمیرات نیروگاه در ایام غیر پیک و زمستان و پاییز صورت می‌گیرد

مدیرعامل نیروگاه شهید رجایی بیان کرد: یکی از موضوعات مهم ما در نیروگاه تأمین شرایط برای تولید پایدار در همه فصول سال است به همین دلیل تعمیرات مستمر در پاییز و زمستان که مصرف پایین است صورت می‌گیرد.

وی گفت: تعمیرات توسط کارشناسان داخلی صورت می‌گیرد و با توجه به تهدیدات و تحریم دشمنان عزم کارشناسان در ساخت قطعات مصرفی جدی تر شده و امروز قادریم بیشتر قطعات مصرفی در تعمیرات را بسازیم.

فرهور اظهارداشت: بیش از ۳۳ هزار قطعه مورد نیاز در نیروگاه داریم که حدود ۱۰ درصد آن معادل ۳ هزار قطعه باید ساخته شده و پس از تعمیرات وارد مدار شود که خوشبختانه ۹۹ درصد آن در داخل کشور توسط متخصصان ایرانی تولید می شود.

هر ایرانی ۳ هزار کیلو وات ساعت برق مصرف می‌کند

وی بیان کرد: هر ایرانی به طور متوسط ۳ هزار کیلو وات ساعت انرژی برق مصرف می‌کند که در این میان نیروگاه شهید رجایی ۴.۵ تا ۵ درصد برق کشور را تأمین می‌کند و حدود ۴ میلیون نفر از برق این نیروگاه استفاده می‌کنند.

آمادگی تولید ۱۳.۱ میلیارد مگاوات ساعت، میزان تولید ۱۲ میلیارد مگاوات ساعت

فرهور گفت: در نیروگاه شهید رجایی آمادگی و ظرفیت تولید ۱۳ میلیارد و ۱۰۰ میلیون مگاوات ساعت انرژی برق را داریم که در حال حاضر تولید ما ۱۲ میلیارد مگاوات ساعت در سال و میزان مصرف برق استان ۴ میلیارد و ۵۰۰ میلیون مگاوات ساعت است.

طرح توسعه متوقف شده است

وی میزان اشتغال مستقیم ایجاد شده در نیروگاه را ۷۰۰ نفر اعلام کرد و یادآور شد: پس از سفر ریاست جمهوری به قزوین مصوب شد با اجرای طرح توسعه ۲ واحد نیروگاه سیکل ترکیبی به ظرفیت ۶۸۰ مگاوات با یک میلیارد دلار فاینانس احداث و وارد مدار شود اما تحریم‌ها کار را متوقف کرده است.

داشتن مجموعه و سبد متنوع نیروگاهی در کشور نیاز است

وی بیان کرد: اولویت ما حرکت به سمت نیروگاههای تجدید پذیر و پاک و توسعه نیروگاههای بادی، خورشیدی است اما برای جوابگویی به نیازها بهتر است سبدی از نیروگاههای آبی، بادی، خورشیدی، پراکنده، اتمی و سیکل ترکیبی و نیروگاههای بزرگ هم در کشور داشته باشیم.

فرهور تصریح کرد: باید یک نیروگاه ۱۰۰۰ مگاواتی اتمی داشته باشیم و تکنولوژی روز را وارد کار کنیم زیرا در حال حاضر در اروپا نیروگاههای بادی بالای ۵ مگاوات نصب شده و ما
هم باید در این مسیر گام برداریم.

نیروگاه‌ها برای ۳۰ سال طراحی می‌شود

فرهور در پاسخ به سوال خبرنگار مهر که آیا نیروگاه شهید رجایی با ۲۷ سال قدمت دچار استهلاک شده گفت: طراحی هر نیروگاه برای حدود ۳۰ سال است و با نوسازی، بازسازی و تعمیرات عمر متوسط نیروگاه را بالا برده‌ایم و هیچ مشکلی نداریم.

وی بیان کرد: تلاش کرده‌ایم تا سرعت بازسازی نیروگاه بر استهلاک و فرسودگی آن غلبه کند و این روند در نیروگاه محقق شده است.

فرهور بیان کرد: در شرایط تحریم باید ضمن پایداری تولید و تأمین سوخت گاز بتوانیم هزینه و آلودگی در فرآیند تولید را کاهش داده و در تأمین انرژی پایدار موفق عمل کنیم.

۳ میلیون دلار صرفه چویی ارزی در نیروگاه

فرهور در ادامه با ابراز خرسندی از توان نیروهای داخلی گفت: با اتکا به توان نیروهای داخلی و صرفه جویی در کارها و نیز جلوگیری از هدر رفت انرژی سالانه ۳ میلیون دلار صرفه جویی ارزی شده است.

وی گفت: نیروگاه شهید رجایی بدون هیچ معوقه و بدهی مالیاتی و بیمه ای از صنایع پویا و استراتژیک استان است و همچنان با مدیریت جهادی در مسیر تأمین نیاز انرژی استان و کشور حرکت می کند.

توجه به پدافند غیر عامل در نیروگاه

مدیرعامل نیروگاه شهید رجایی قزوین تصریح کرد: در حوزه پدافند غیر عامل و کاهش تهدید دشمنان اقدامات خوبی صورت گرفته و در حوزه امنیت غذایی کارکنان و حوزه سایبری مسائل رعایت شده اما در عرصه الکترو مغناطیس که تکنولوژی بالایی دارد باید بیشتر کار کنیم و آموزش‌های تخصصی را جدی بگیریم تا نیازهای این حوزه را نیز تأمین کنیم.

مدیرعامل نیروگاه شهید رجایی قزوین اظهار داشت: واحدهای نیروگاهی شهید رجایی با اقدامات فنی انجام شده برای تولید پایدار برق در پیک تابستان آمادگی کامل دارند تا برقی مطمئن در اختیار مردم قرار گیرد.

جمعی از خبرنگاران رسانه‌های گروهی استان قزوین روز جمعه با حضور در نیروگاه شهید رجایی از قسمت‌های مختلف این نیروگاه دیدن کردند.


گزارش خطا
ارسال نظرات
نام
ایمیل
نظر