۰۱ تير ۱۳۹۸ - ۲۱:۴۰
کد خبر: ۵۰۸۰۹
معاون فنی گمرک با اشاره به رسوب ۱۰۱ هزار کانتینر کالا و ۸ میلیون تن کالای فله‌ای در مبادی ورودی کشور گفت:‌ دستور رئیس‌جمهور برای حل این مشکلات از سوی وزیر صمت اجرا نشد.

به گزارش پایداری ملی، نشست هیات تحقیق و تفحص مجلس از گمرک با حضور رئیس هیات،‌ برخی از اعضا و معاونین و مدیران گمرک ایران و هرمزگان در این استان برگزار شد.

*54 درصد تجارت خارجی از گمرکات استان هرمزگان انجام می‌شود

ابتدا مسئولان گمرک هرمزگان گزارشی از عملکرد و  آخرین اقدامات انجام شده بیان کردند. بر این اساس 89 درصد سهم تجارت خارجی استان توسط بندر شهید رجایی انجام می‌شود و از 157 گمرک کشور 54 درصد رویه‌های گمرکی یعنی صادرات، واردات و ترانزیت و مسافری به گمرکات این استان بازمی‌گردد. 

*وضعیت صادرات در سال 97

همچنین اقلام عمده صادراتی طی سال 97 مواد معدنی، مشتقات نفتی، پتروشیمی، فلزات و کالاهای کشاورزی است. کشورهای طرف تجارت خارجی (صادرات) نیز چین، هند، امارات، تایلند و عمان هستند.

کالاهای وارداتی شامل دیگ بخار، وسایل مکانیکی، ماشین‌آلات، روغن بوده که از کشورهای امارات، چین، هند، کره و آلمان است.

* صادرات 2 ماهه امسال

براساس آمارها صادرات در دو ماهه نخست سال جاری 125 درصد به لحاظ ارزش دلاری افزایش یافته که شامل مواد معدنی، پتروشیمی، مس، صنایع فلزی و کشاورزی است. 

* طرح ابهامات و سوالات از گمرکی‌ها

در این نشست علی‌اکبر کریمی عضو کمیسیون اقتصادی مجلس و هیات تحقیق و تفحص از گمرک به طرح برخی سوالات و شبهات پیرامون موضوع قاچاق و کشفیات پرداخت و عنوان کرد: کشفیات ارائه شده در گمرک چقدر توسط خود گمرک بوده و چه میزان آن به دیگر دستگا‌ه‌ها بازمی‌گردد. حجم قاچاق مسافری بسیار کمتر از قاچاق در رویه‌های دیگر است. دوست داشتیم راجع‌به نحوه و روش‌های جدید قاچاق توضیحاتی ارائه شود. گمرک برای کم‌اظهاری در صادرات و بیش از اظهاری در واردات چه تمهیداتی داشته است. 

* دنبال مچ‌گیری از گمرک نیستیم

در ادامه نادر قاضی‌پور رئیس هیات تحقیق و تفحص مجلس با تاکید بر اینکه به دنبال مچ‌گیری از گمرک نیستیم، تصریح کرد: برای رونق بخشیدن به کارخانجات و تولیدات داخل آمده‌ایم و اینکه بتوان از قاچاق شبکه‌ای جلوگیری کرد. 

وی افزود: مسئولان در گمرک با هزار و یک عصا راه‌ می‌روند و می‌ترسند اگر در قانون نقصی وجود دارد باید پیشنهاد آن را ارائه دهند تا در مجلس اصلاح شود. آمده‌ایم که ببینیم چکار می‌توان انجام داد تا اهدافی که مجلس تعیین کرده اجرایی شود. 

* دولت و گمرک برنامه عملیاتی در جنگ اقتصادی ندارند

قاضی‌پور با اشاره به اینکه دولت برنامه ندارد و برای مبارزه با احتمالات آینده برنامه‌ای مشاهده نمی‌شود، گفت: از مذاکره سودی نبردیم بنابراین باید مقابله با آ‌مریکا و نوچه‌هایش عملیاتی شود. برنامه عملیاتی در گمرک نیز وجود ندارد. می‌خواهیم ببینیم ذخیره سوخت در بندر شهید رجایی کجاست که بتواند حداقل سوخت 6 ماه حمل و نقل عمومی و جرثقیل‌های بندر را تامین کند. در جنگ شدید اقتصادی شرط عقل این است که این اتفاق بیفتد. 

وی با بیان اینکه رهبر فرزانه و دوراندیشی داریم گفت: ایران کشور شیلی نیست. نحوه مبارزه با ترفندهای جدید قاچاقچیان چیست؟ قاچاقچی عقل دارد و راهکارهای جدیدی پیش‌بینی می‌کند. به قول سرپرست گمرکات استان هرمزگان قاچاق به سمت مناطق آزاد رفته است. اگر سالانه 2.5 درصد اقتصاد بدون نفت را تجربه می‌کردیم الان نفت نیاز نداشتیم که دولت به دنبال مذاکره باشد. اجازه نمی‌دهیم که مسائل و مشکلات گمرک خرمشهر در زمان جنگ تحمیلی تکرار شود که 2 هزار خودرو آن زمان به دست صدامیان بیفتد. 

* ارائه برنامه مکتوب گمرکات استان در تیرماه به مجلس 

رئیس هیات تحقیق و تفحص مجلس از گمرک خطاب به سرپرست گمرکات استان هرمزگان خواستار ارائه برنامه مکتوب در تیر ماه به مجلس شد که مشخص شود برای گمرکات استان چه برنامه‌ای وجود دارد. 

پس از استماع صحبت‌ها، سرپرست گمرکات در مورد برخی سوالات و شبهات مطرح شده پاسخ داد.

* 101 هزار کانتینر رسوب کالا در بنادر و گمرکات

سپس معاون فنی گمرک به آخرین گزارش میزان رسوب موجودی کالاهای کانتینری مربوط به 23 خرداد 98 پرداخت و یادآور شد: جمعا 101 هزار و 211 کانتینر 20 فوت (TEU) میزان رسوب کالاهای کانتینری است. طبق آ‌مار 78 هزار و 394 کانتینر متعلق به بندر شهید رجایی است. 

وی افزود: بالغ بر 59 هزار و 990 کانتینر که 76 درصد آنها را تشکیل می‌دهد به گمرک اظهار نشده و تنها 24 درصد اظهار شده است. 

* رسوب 4.6 میلیون تن کالای غیرکانتینری 

معاون فنی گمرک با بیان اینکه جمع کالاهای غیرکانتینری که 4 میلیون و 640 هزار و 377 تن است گفت: این تنها مربوط به رسوب کالاهای وارداتی به غیر از کالاهای اساسی است که سهم بندر شهید رجایی 2 میلیون و 983 هزار و 788 تن و امام خمینی یک میلیون و 551 هزار و 384 تن است. 

* 4.3 میلیون تن رسوب کالای اساسی 

ارونقی در مورد رسوب کالاهای اساسی نیز، گفت: جمع این کالاها براساس آخرین گزارش 4 میلیون و 315 هزار و 111 تن بوده که سهم بندر امام خمینی 3 میلیون و 95 هزار و 466 تن و رجایی 379 هزار و 22 تن و بندر امیرآباد 371 هزار و 835 تن به ترتیب بیشترین سهم را دارند. 

* دلیل رسوب کالا چیست

معاون گمرک ایران به دلایل رسوب کالا در بنادر و گمرکات پرداخت و یادآور شد: 

1- مجوز نداشتن ثبت سفارش و سهم 45 درصدی از رسوبات

2- مشکلات بانکی و اسنادی از جمله مشکل عدم انتقال مالکیت (با توجه به موانع بانکی پول به حساب صاحب کالا جابجا نشده و کالا از مالک اصلی به واردکننده منتقل نشده است) که سهم 40 درصدی از رسوبات دارد. 

3- پایان مهلت مقرر در مجوز ثبت سفارش و عدم تمدید آن با سهم 5 درصدی. 

4- سایر دلایل در بنادر و قبل از  اظهار کالا به گمرک 10 درصد

وی تاکید کرد: تنها 30 درصد از کالاهای رسوب شده مربوط به گروه کالایی 4 بوده و 70 درصد مربوط به سایر گروه‌های کالایی است. 

* دستور رئیس جمهور اجرا نشد

به گفته معاون فنی گمرک، براساس دستور رئیس‌جمهور کالاهایی که تا 28 اسفند 97 به گمرک آمده باید ثبت سفارش بگیرند. این دستور رئیس جمهور به وزارت صنعت است؛ همچنین بیش از 4 ماه کالا در بندر نمی‌تواند بماند که جزء مصوبات ستاد تدابیر ویژه است اما معلوم نیست چرا ظرف 7 ماه هنوز تعیین تکلیف نشده و به سازمان اموال تملیکی برای فروش نیز داده نمی‌شود. کالاها در حال حاضر روی هم انباشته شده و به آن اضافه می‌شود. هر روز برای برخی از کالاها 25 هزار دلار دموراژ پرداخت می‌شود. همچنین 916 کانتینر گوشت منجمد دپو شده است. 

وی تاکید کرد: رئیس‌جمهور دستور داد ثبت سفارش کالاها پذیرش شود اما از سوی وزیر صمت اجرایی نشد. 3 میلیون تن کالا در انبارهای امام خمینی دپو شده و 18 کشتی در انتظار تخلیه است. اما کامیونی وجود ندارد که این کالاها را حمل کند. 

* 6700 اظهارنامه منتظر کدرهگیری بانک

ارونقی با بیان اینکه 6 هزار و 700 اظهارنامه کالا با 30 درصد کالا در گمرکات مانده است گفت: بانک کد رهگیری برای ترخیص  این 30 درصد کالا را صادر نمی‌کند. برای همین موضوع طی روزهای گذشته به وزیر اقتصاد نامه نوشتیم که تکلیف چیست؟ از 18 کشتی در انتظار اسکله بندر امام خمینی 8 کشتی مشکل اسنادی دارند و یک مورد هم از دی ماه 97 مشکل اسنادی دارد. 

* مدیریت ارزی منضبط است

در این نشست علی‌اکبر کریمی عضو هیات تحقیق و تفحص با بیان اینکه کالاهای وارداتی براساس ثبت سفارش اولویت‌بندی می‌شوند گفت:‌مدیریت ارزی کشور منضبط و سختگیرانه بوده و آثار مثبت آن ثبات ارز در بازار بوده است. برای واردات خودرو تا اردیبهشت 97 فشار می‌آوردند که این موضوع شاید توجه داشت اما بعد از آن تعدادی خودرو وارد کشور شد که فشار برای ترخیص کردن آنها کار درستی نیست. در شرایط تحریمی باید برای هر دلار آن پاسخگو باشیم. 

* خودروهایی که بعد از اردیبهشت 97 امدند باید بپوسند و به دریا ریخته شود

این نماینده مجلس خاطرنشان کرد:‌ برخی در این شرایط از خودروهایی که در گمرکات خاک می‌خورد فیلم گرفتند تا فشار بیاورند که بابت آنها ارز کشور داده شود و عده‌ای آن را سوار شوند باید این خودروها که پس از شرایط تحریم آمده‌اند بمانند تا بپوسند و به دریا بریزند پس اصلا چرا این خودروها پس از شرایط تحریمی وارد کشور شد. نمی‌توان ارز را به خودروی وارداتی داد.

گزارش خطا
ارسال نظرات
نام
ایمیل
نظر