۲۶ خرداد ۱۳۹۸ - ۰۹:۲۰
کد خبر: ۵۰۴۵۹
رئیس شبکه بهداشت و درمان شهرستان اسلامشهر گفت: بیش از ۴۰ هزار نفر از جمعیت شهرستان اسلامشهر، در طرح بسیج ملی کنترل فشار خون مشارکت می کنند.

به گزارش پایداری ملی، محمدرضا سلمانی رئیس شبکه بهداشت و درمان شهرستان اسلامشهر در اسلامشهر اظهار کرد: در راستای اجرای طرح بسیج ملی کنترل فشار خون، بالغ بر ۴۰ هزار نفر از افراد بالای ۳۰ سال از جمعیت شهرستان اسلامشهر، در این طرح مشارکت می کنند.

وی با اشاره به اهمیت اجرای طرح بسیج ملی کنترل فشار خون گفت: در راستای بهبود شاخص های سلامت در جامعه و ترویج آموزه های سلامت با رعایت اولویت پیشگیری بر درمان و کاهش مخاطرات و تهدید کننده های سلامت مبتنی بر شواهد معتبر علمی، وزارت بهداشت و درمان و آموزش پزشکی طرح بسیج ملی کنترل فشار خون را در سراسر کشور به مرحله اجرا در آورده است.

رئیس شبکه بهداشت اسلامشهر بیان کرد: شرایط تاریخی و اقلیمی از قبیل گسترش شهرنشینی، موجب تغییرات گسترده در زندگی مردم از جمله کم تحرکی، اضافه وزن، اختلالات خواب، استرس‌های فردی و اجتماعی، مصرف غذاهای پر چرب و پرنمک و... شده که همه آنها از مهمترین عوامل تهدید کننده سلامت مردم به شمار می‌رود.

سلمانی با اشاره به دیگر عوامل تهدید کننده سلامت مردم تاکید کرد: فشار خون بالا که از مهمترین عوامل خطر تهدید کننده سلامت و عامل مرگ و میر در ایران شناخته شده، مرگ زودرس با کم توانی و ناتوانی ناشی از سکته های قلبی و مغزی معلول این بیماری بوده و به تنهایی بالغ بر نیمی از کل موارد مرگ و میر در کشور را به خود اختصاص داده است.

وی تصریح کرد: وزارت بهداشت و درمان و آموزش پزشکی در راستای مدیریت عوامل اصلی خطر بروز فشار خون بالا، طرح بسیج ملی کنترل فشارخون را در اولویت برنامه‌های بهداشتی سال ۱۳۹۸ قرار داده تا با جلب مشارکت و همکاری های بین بخشی نسبت به اطلاع رسانی گسترده و ارتقاء سطح آگاهی مردم و متعاقب آن کاهش موارد ابتلا به این بیماری و شناسایی افراد مبتلا اقدام لازم صورت گیرد.

این مقام مسئول با اشاره به شعار فشار خون، بدانیم و اقدام کنیم، به عنوان شعار طرح بسیج ملی کنترل فشارخون افزود: این طرح همزمان با روز جهانی فشارخون در سراسر کشور، در شهرستان اسلامشهر نیز آغاز شده و تا تاریخ ۱۵ تیر ماه سال جاری نیز ادامه خواهد داشت، با برگزاری جلسات آموزشی و توجیهی برای مسئولان و کارکنان ادارات و سازمانها و بهره گیری و مشارکت از تمام ظرفیت‌های منطقه و با اطلاع رسانی در سطح معابر عمومی، به مرحله اجرا درآمده است.

رئیس شبکه بهداشت اسلامشهر تاکید کرد: با استقرار تیم های سنجش فشار خون در ۵۵ ایستگاه ثابت، در تمام مراکز خدمات جامع و پایگاه های سلامت و خانه‌های بهداشت، فشار خون حداقل ۵۰ درصد از جمعیت تحت پوشش، تحت پایش و کنترل قرار می گیرد.

سلمانی با اشاره به اهمیت مشارکت و همکاری تمامی ارگانها و نهادهای اداری و خدماتی در اجرای این طرح افزود: در طی مدت اجرای طرح بسیج ملی کنترل فشار خون ۳۸ تیم سیار با حضور کارشناسان بهداشت محیط و حرفه ای شاغل در شبکه بهداشت، به همراه کارشناسان بهداشت محیط و حرفه ای کارخانجات و صنایع فعال شهرستان، با استقرار در این واحدهای صنعتی، تولیدی فشار خون کارگران شاغل در آنها را مورد سنجش قرار می‌دهند.

وی ادامه داد: به منظور دسترسی آسانتر شهروندان به مراکز سنجش فشارخون، تعداد ۱۶ ایستگاه موقت دیگر نیز در نواحی مختلف شهرستان و مراکز تمرکز جمعیتی در منطقه از جمله بیمارستان های امام زمان(عج) و امام رضا( ع)، ساختمان اتاق اصناف، درمانگاه فرهنگیان، ساختمان‌های شهرداری مرکز و مناطق ۱ و ۲، میدان میوه و تره بار، ایستگاه مترو آزادگان، ساختمان فرهنگی شهرداری احمدآباد، کلینیک شبانه روزی شهید مفتح چهاردانگه مستقر شده و آماده ارائه خدمات به شهروندان هستند.

رئیس شبکه بهداشت و درمان شهرستان اسلامشهر در پایان خاطرنشان کرد: بر اساس بر اساس آمار جمعیتی منطقه و اطلاعات به دست آمده، پیش‌بینی می‌کنیم در اجرای طرح بسیج ملی کنترل فشار خون که توسط وزارت بهداشت و درمان و آموزش پزشکی و با همکاری و مشارکت ادارات و دستگاه‌های اداری مختلف در سطح شهرستان به اجرا درآمده بیش از ۴۰ هزار نفر از افراد بالای ۳۰ سال مورد سنجش فشار خون قرار گیرند.

گزارش خطا
ارسال نظرات
نام
ایمیل
نظر