۰۵ شهريور ۱۳۹۲ - ۱۳:۰۸
کد خبر: ۵۰۱۰
رویترز در آستانه انتشار گزارش آژانس:
دیپلمات‌ها می‌گویند گزارش جدید آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در مورد برنامه هسته‌ای ایران روز چهارشنبه منتشر می‌شود و در آن افزایش ظرفیت برنامه هسته‌ای ایران، اعلام می‌شود.

خبرگزاری رویترز در آستانه انتشار گزارش فصلی مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در مورد برنامه هسته‌ای ایران، به نقل از دیپلمات‌ها نوشت ایران ظرفیت غنی‌سازی خود را افزایش داده است.

این دیپلمات‌ها همچنین می‌گویند به نظر می‌رسد ایران تولید سوخت برای یک رآکتور آب سنگین را نیز که می‌تواند پلوتونیوم تولید کند، آغاز کرده‌ است. رویترز مدعی شده است که این موضوع می‌تواند برای کشورهای غربی مایه نگرانی باشد.

از سوی دیگر، رویترز به نقل از دیپلمات‌ها نوشته است که در گزارش جدید آژانس، اعلام خواهد شد که ایران همچنان میزان ذخایر اورانیوم غنی‌شده خود را محدود نگاه داشته است. این امر به ایران زمان خواهد داد تا به مذاکرات با 1+5 ادامه دهد.

منابع موثق در آژانس انرژی اتمی می‌گویند این گزارش چهارشنبه این هفته منتشر می‌شود و اغلب اطلاعات آن مربوط به تحولات دوره‌ای است که هنوز «حسن روحانی» دولت را تحویل نگرفته بود.

به گفته دیپلمات‌های غربی انتظار می‌رود که در این گزارش اعلام شود ایران همچنان به نصب سانتریفیوژهای نسل اول (IR-1) و نسل دوم (IR-2) ادامه می‌دهد.

این دیپلمات‌ها می‌گویند به عقیده آن‌ها ایران همچنان به تبدیل اورانیوم با غنای 20درصد خود به سوخت رآکتور تحقیقات هسته‌ای تهران ادامه می‌دهد. به همین جهت به نظر می‌رسد میزان ذخیره اورانیوم با غنای 20درصد ایران افزایش زیادی نسبت به رقمی که در گزارش ماه می اعلام شد، نداشته باشد و همچنان کمتر از حد 240 تا 250 کیلوگرم باشد.

بخش دیگری از این گزارش هم به فعالیت‌های رآکتور آب سنگین اراک می‌پردازد. بنا بر این گزارش، تولید سوخت برای این رآکتور، آغاز شده و قرار است رآکتور در سه ماهه اول سال 2014 عملیاتی شود.

گزارش خطا
ارسال نظرات
نام
ایمیل
نظر