به گزارش پایداری ملی، انتقال بار از بنادر جنوبی ایران به نقاط مرکزی و شمالی کشور و صادرات آن به کشورهای حوزه CIS همواره یکی از مسائل مهم کشور تلقی شده که با ایجاد شقوق مختلف حمل و نقل اعم از جاده و ریل تلاش بر این بوده است تا انتقال بار در این محورها نسبت به قبل با شرایط بهتری انجام شود که در این بین کریدور شمال جنوب ایران به طول ۱۳۴۰ کیلومتر از بندر امام خمینی (ره) تا بندر انزلی امتداد مییابد و در این بین فاصله ۳۷۰ کیلومتری از تهران تا انزلی به صورت شبکه آزادراهی موجود است که در این بین حدفاصل منجیل تا رودبار در آزادراه قزوین–رشت به عنوان یک گلوگاه تلقی شده و سعی بر این است تا با به اتمام رساندن عملیات اجرایی آن مسیر مربوطه به بهترین شکل جهت انتقال بار آماده شود.
آزادراه قزوین – رشت ۱۳۸ کیلومتر طول دارد که از این میزان ۱۲۷ کیلومتر به بهرهبرداری رسیده و باقیمانده این محور با حدفاصل منجیل تا رودبار به طول ۱۱.۳ کیلومتر یکی از مهمترین گلوگاههای ترافیکی در این آزادراه به شمار میآید که ۳.۲ کیلومتر آن در سال ۱۳۹۵ و ۸.۲ کیلومتر آن در قالب دو قطعه اجرایی به طول ۳.۳ و ۴.۹ کیلومتر در حال اجراست.
حدفاصل منجیل تا رودبار به دلیل شرایط موجود در پیکهای زمانی با ترافیک شدید روبهرو شده و به عنوان یک گلوگاه ترافیکی بهشمار میرود که با برنامهریزی صورت گرفته به گفته خیرالله خادمی – مدیرعامل شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل و نقل کشور – عملیات اجرایی آزادراه منجیل تا رودبار به تازگی آغاز شده و بر همین اساس با اتمام پروژه مذکور به طور حتم شاهد بهبود وضعیت ترافیکی در این مسیر خواهیم بود؛ بنابراین آنچه بیش از هر مساله دیگری در این خصوص اهمیت دارد بهبود وضعیت محور جادهای کریدور شمال به جنوب است تا شاهد انتقال هرچه بهتر و سریعتر بار اعم از کالاهای اساسی و سایر کالاها به نقاط مرکزی و شمالی کشور باشیم.
در عین حال باید خاطر نشان کرد هرچند که ۲۰ درصد بار تخلیه شده در بندر امام خمینی (ره) به عنوان قطب غلات کشور چند وقتی است در سایر بنادر جنوبی از جمله رجایی و چابهار توزیع میشود، اما کماکان انتقال بار از بندر امام خمینی (ره) تا بندر انزلی چه برای توزیع در مناطق مرکزی و شمالی کشور و چه برای صادرات به کشورهای شمالی ایران یک مسیر بسیار مهم و شاهرگ اصلی بهشمار میرود که با ایجاد آزادراه منجیل – رودبار شاهد حذف گلوگاه ترافیکی در این مسیر خواهیم بود.