۰۳ خرداد ۱۳۹۸ - ۱۲:۰۰
کد خبر: ۴۹۳۸۷
مدیرکل بنادر و دریانوردی استان خوزستان تصریح کرد:
مدیرکل بنادر و دریانوردی استان خوزستان با بیان اینکه عمده کالاهای اساسی و نهادهای دامی به بندر امام وارد می شود و به شکل مستقیم تاثیر در تامین امنیت غذایی مردم ایران دارد، اظهار کرد:‌ خوشبختانه بنادر خوزستان و به خصوص در بندر امام خمینی (ره) در حال حاضر در مقایسه با سال گذشته عملکرد بسیار خوبی را شاهد هستیم.
به گزارش پایداری ملی، عادل دریس مدیرکل بنادر و دریانوردی استان خوزستان در نشست خبری در بندر امام خمینی (ره) با اشاره به اینکه عمده کالاهای اساسی و نهادهای دامی که در حدود ۸۰ درصد است به بندر امام وارد می شود و به شکل مستقیم تاثیر در تامین امنیت غذایی مردم ایران دارد، اظهار کرد:‌ خوشبختانه بنادر خوزستان و به خصوص در بندر امام خمینی (ره) در حال حاضر در مقایسه با سال گذشته عملکرد بسیار خوبی را شاهد هستیم. این بندر وسیع ترین منطقه ویژه اقتصادی در کشور با قریب به ۱۱ هزار هکتار که ۱۳۰۰ هکتار آن کاملا عملیاتی است.

برنامه ریزی در راستای ایجاد شهر لجستیک غلات در بندر امام

وی ادامه داد: از این میزان در ۶۰۰ هکتار  عمده شرکت های خدمات  لجستیکی در راستای فعالیت های بندر مستقر هستند و بخش دیگر در راستای فعالیت های زیرساختی است که روی هم به ۱۹۰۰ هکتار می رسد.

وی افزود: برای ۹ هزار هکتار ما بقی ۴ هزار هکتار آن خوریات و آبراه است و در واقع روی ۵ هزار هکتار برنامه ریزی انجام شده است. اسناد اخذ شده و مطالیات اولیه صورت گرفته است و با رایزنی با اداره کل محیط زیست استان به دنبال ترسیم نقشه جامع آن هستیم.

دریس تصریح کرد: امروز در این اراضی که در اختیارمان است با توجه به استقبال خوبی که توسط سرمایه گذاران صورت گرفته است دیگر فضایی برای اختصاص به آنها نداریم. براساس طرح جامع تدوین شده به سمتی می رویم که با رعایت کلیه الزامات زیست محیطی برنامه جامع در راستای ایجاد شهر لجستیک غلات که برای بندر امام تعریف شده است تدوین شود.

ایجاد ۲۱ میلیون تن ظرفیت برای نگهداری غلات در بندر

مدیرکل بنادر و دریانوردی استان خوزستان اظهار کرد:‌ در همین ۱۳۰۰ هکتار فعلی که کاملا عملیاتی است حدود ۶۰۰ هکتار اراضی در اختیار سرمایه گذاران بخش خصوصی قرار دادیم که استقبال خوبی صورت گرفت. با این استقبال در حال حاضر نزدیک به ۳ میلیون تن ظرفیت درجا برای کالای غلات ایجاد شده که با فرض اینکه هر ۲ ماه یکبار این کالا تخلیه بشود، ما نزدیک به ۱۸ میلیون تن کالا برای نگهداری کالای اساسی در بندر ظرفیت داریم. ظرفیت سیلوها به آن اضافه شود نزدیک به ۲۱ میلیون تن ظرفیت برای نگهداری غلات وجود دارد.

وی ادامه داد:‌همچنین مخازن روغن هم وجود دارد که در آن صورت نزدیک به ۴۰۰ هزار تن ظرفیت برای نگهداری روغن خوراکی به آن مقدار اضافه می شود. در این راستا ۳۰۰ هزار تن مخزن برای نگهداری مواد نفتی نیز ایجاد شده است. همچنین بیش از ۱۰۰ کیلومتر ریل در کنار جاده ایجاد شده تا از بستر ریل استفاده شود.

وی تصریح کرد: این مخازن عمدتا توسط سرمایه گذاران بخش خصوصی انجام گرفته چون استقبال خوبی از این بخش صورت گرفت. این سرمایه گذاری در راستای فعالیت های بندر بوده است یعنی بندر برای سرمایه گذاران یک ارزش افزوده داشت و این مورد به صورت برعکس هم برقرار است.

برنامه ریزی جهت کاهش قیمت تمام شده حمل کالا

عادل دریس ادامه داد: در واقع در بندر امام خمینی (ره) به سمتی می رویم که در کل زنجیره تامین کالا اگر بندر را به عنوان یک حلقه اصلی ببینیم در کاهش قیمت تمام شده حمل ما اثرگذار باشیم. یعنی کالا به بندر می آید و بخشی از آن توسط کارخانجاتی که در بندر تعریف شده است مثل کارخانه روغن، شکر که ۷۰ درصد پیشرفت دارد، خوراک دام، تولید سوخت پاک که در حال احداث است.

این مقام مسئول تصریح کرد: این موارد در راستای فعالیت بندر ایجاد شده است چرا که عمده غلات به این منطقه وارد می شود و این یعنی صاحبان سرمایه درست هدایت شده اند. خوشبختانه ماحصل آن در نهایت به این منجر خواهد شد که قیمت تمام شده ورودی به کشور و یا صادر از کشور برای سرمایه گذاران ما رقابتی تر خواهد بود.

نگاه ویژه بابت اتصال محل ل ذخیره غلات و مخازن بندر به شبکه ریلی

وی گفت: با توجه به اینکه در برنامه ششم توسعه بر حمل و نقل ریلی تاکید شده است، به این سمت رفته ایم که عمده محل های ذخیره غلات و مخازن به شبکه ریلی وصل شود. در حال حاضر ۱۱ سکوی ریلی در بندر امام خمینی (ره) فعال است و همزمان در استفاده از جاده بار ریلی هم به داخل کشور وارد شود.

هدایت متناسب صاحبان سرمایه

وی تصریح کرد: در زمینه حمل شکر سرمایه گذاران از ما انبار خواستند که در اختیارشان گذاشته شد تا یک ارزش افزوده در بندر ایجاد شود. درخصوص کود که مورد نیاز است و جزو کالای اساسی بخش کشاورزی است کیسه گیری آن در بندر انجام می گیرد. این موارد نشان می دهد که سرمایه گذاران متناسب با فعالیت بندر خودشان را به روز کرده و کار را پیش می برند.

دریس ادامه داد:‌یکی از اقدامات بسیار خوبی که در بندر انجام شد نشست  با سازمان های همجوار و اثرگذار در فعالیت بندر بوده است. چرا که کسب و کار ما مثل قبل فقط تخلیه و بارگیری نیست. الان بندر امام یک بنگاه اقتصادی فعال است که فعالیت های سازمان های همجوار اثر روی کار بندر می گذارد و این موضوع دو طرفه است.

وی افزود: به همین دلیل با سازمان راهداری و حمل و نقل جاده ای، با اداره کل استان،‌شرکت های همکار، گمرکات، صنعت معدن و تجارت جلسات متعددی برگزار شده و در حال انجام است. با این رویکرد جامعه بندری فعال تر شده و در حال تدوین یک برنامه مدون است تا با ایجاد زیرگروه ها به سمتی برویم که بخش هایی که به شکل موازی در بعضی از سازمان ها انجام شد را به حداقل برسانیم.

رشد بیش از ۹۰ درصدی تخلیه کالای اساسی در بندر امام

مدیر کل بنادر و دریانوردی خوزستان اظهار داشت: در دوماه ابتدایی امسال ۶۳ فروند کشتی حامل کالاهای اساسی در بندر امام خمینی تخلیه شد که در این مدت در سال گذشته ۳۴ فروند کشتی تخلیه شده است. از نظر تناژ نیز در دو ماهه ابتدایی سال جاری، سه میلیون تن انبارهای کالاهای اساسی تخلیه شد که سال گذشته این شاخص یک میلیون و ۶۰۰ هزار تن بود. موجودی کالاهای اساسی در انبارهای بندر امام خمینی در ماه‌های فروردین و اردیبهشت امسال دو میلیون و ۸۰۰ هزار تن بود که در مدت مشابه سال گذشته یک میلیون و ۸۰۰ هزار تن بوده است.

وی تصریح کرد: مجموع کالاهای اساسی و غیر اساسی تخلیه شده در بندر امام خمینی (ره) در دو ماهه ابتدایی امسال ۵ میلیون و ۴۸۳ هزار تن بود که این شاخص در سال گذشته در مدت مشابه ۴ میلیون و ۲۶۳ هزار تومان بوده است که رشد ۲۶ درصدی را نشان می‌دهد.

مدیر کل بنادر و دریانوردی خوزستان با تأکید بر اینکه روند افزایش واردات کالاهای اساسی همواره در بندر امام خمینی برقرار بوده است، این فرآیند را افزایشی دانست و خاطرنشان کرد: بخش بندری و تخلیه کالاهای اساسی در کمبود این کالاها تأثیر ندارد و اگر کمبودی در این بخش احساس می‌شود به سایر مراحل آن در هنگام توزیع مربوط می‌شود.

دریس افزود: امسال تاکنون سه میلیون تن کالای اساسی و پارسال در این مدت زمان ۱.۶ میلیون تن کالای اساسی در بندر امام تخلیه شده بود.

وی گفت:‌ موجودی انبارها تاکنون ۲.۸ میلیون تن در سال جاری بوده است که پارسال ۱.۸ میلیون تن در دو ماه ابتدایی سال بود.

مدیرکل بنادر و دریانوردی خوزستان  گفت:  امکان پهلوگیری همزمان ۹ تا ۱۰ فروند کشتی در بندر امام فراهم است،معمولا برای هر کشتی ۷۰ هزار تنی به طور متوسط روزانه ۷ تا ۸ هزار تن تخلیه انجام می‌گیرد و البته رکورد تخلیه ۳۱ هزار تن را هم در روز در بندر امام داشته‌ایم.

دریس افزود: بسیاری از کالاهای اساسی نظیر جو، ذرت، سویا، کنجاله سویا، کود شیمیایی وغیره عمدتا از این بندر وارد کشور می‌شود و کاغذ و دارو فقط از این بندر وارد کشور نمی‌شود.

وی افزود:‌در بحث کانتیری کالاهای مورد نیاز پتروشیمی در این بندر تخلیه و بارگیری داریم و در این بخش اغلب صادرات مواد شیمیایی داریم.

مدیرکل بنادر و دریانوردی خوزستان گفت:‌در دو ماه گذشته ۵ هزار TEU کانتینر تخلیه و ۱۰ هزار TEU کانتینر بارگیری شده است.

روند مثبت کاپوتاز داخلی در بندر امام

دریس افزود: به طور متوسط ۴۵ روز زمان لازم است تا کالای اساسی در کشتی ۷۰ هزار تنی تخلیه شود و سپس صاحب کالا، کارهای اسنادی خود را با سازمان‌های بهداشت و قرنطینه انجام شود تا کالا تخلیه شود و این روند در کل حدود ۲ ماه زمان لازم دارد.

وی اضافه کرد:‌در دو ماه ابتدایی امسال ۱۳ هزار و ۷۰۰ راس دام زنده از طریق بندر امام وارد کشور شد. همچنین کشتی با ظرفیت ۲۷ هزار تن برنج امسال تخلیه کردیم.

وی توجه به کاپوتاژ داخلی از سوی سازمان بنادر را مثبت ارزیابی کرد و گفت: این موضوع از منظر پدافند غیرعامل و کاهش قیمت تمام شده کالا مؤثر است.

مدیرکل بنادر و دریانوردی خوزستان گفت:‌امسال ۴۳ هزار تن کاپوتاژ گندم از بندر امام به چابهار داشته‌ایم.

دریس ادامه داد: در حال حاضر ۸۹ هزار تن شکر فله و ۱۸۰ هزار تن روغن در بندر امام (ره) موجود است ضمن آنکه ۱۴ هزار تن شکر در حال تخلیه است.

گزارش خطا
ارسال نظرات
نام
ایمیل
نظر