۳۱ مرداد ۱۳۹۲ - ۱۲:۱۷
کد خبر: ۴۸۹۶
یکی از تحلیلگران «سرویس پژوهشی کنگره آمریکا» در تحلیلی در پایگاه خبری «المانیتور» نوشت: «دولت اوباما گزینه‌هایی برای کاهش تحریم‌های ایران دارد.»«کنث کازمن» از تحلیلگران و کارشناسان خاورمیانه سرویس پژوهشی کنگره آمریکا در این مقاله به رویکرد دولت جدید ایران برای کاهش تنش‌ها اشاره کرده و نوشته در بین کارشناسان درباره اینکه آیا دولت اوباما از آزادی عمل کافی برای رفع تحریم‌ها برخوردار است یا خیر بحث‌های زیادی جریان دارد.
این تحلیلگر «سرویس پژوهشی کنگره آمریکا» که در واقع اندیشکده کنگره قلمداد می‌شود، می‌نویسد: «رئیس‌ جمهورهای امریکا از لحاظ تاریخی برای کاهش تحریم‌ها علیه یک کشور با احتیاط فراوان عمل کرده‌اند.»

 تحریم‌های ایران هم به حسب قاعده از این جریان مستثنی نیستند، چرا که دولت اوباما برای کاهش تحریم‌ها علیه ایران استانداردهای بسیار بالایی را مطالبه می‌کند. با این حال، چنانکه در این گزارش تصریح شده، در بسیاری از تحریم‌های مربوط به ایران به رئیس جمهور اختیار معاف کردن کشورها از این تحریم‌ها داده شده است.

در ادامه این گزارش آمده است رئیس جمهور آمریکا اختیارات دیگری هم دارد که می‌تواند از آنها برای کاهش تحریم‌ها علیه ایران استفاده کند. «قانون تحریم‌های ایران» به موجب متممی که به آن اضافه شده است به رئیس جمهور این اختیار را داده تا شرکت‌هایی را که متعهد می‌شوند تا کسب و کارشان در ایران را کاهش دهند، جریمه نکند.

 علاوه بر این، برخی از قوانین تحریم‌های ایران به دولت اجازه می‌دهد برای اجرای آنها قوه تشخیص خود را به کار بگیرند. به عنوان مثال، در قانونی که به موجب آن بانکهای کشورهای دیگر از پرداخت پول به بانک مرکزی ایران منع شده‌اند این مورد در نظر گرفته شده که اگر کشور مورد نظر در خریدش از نفت ایران کاهش قابل توجه داده باشد، می‌تواند از جریمه‌های در نظر گرفته شده معاف شود. به زعم آقای «کازمن»، اینکه در این لایحه، عبارت «قابل توجه» نیامده، یعنی اینکه چه میزان کاهش خرید نفت از ایران، قابل توجه قلمداد می‌شود به قوه تشخیص دولت واگذار شده است.

این تحلیلگر مسائل و ایران و خاورمیانه در اندیشکده کنگره آمریکا به عنوان موردی دیگر از مفاد این قانون که در آن تصمیم‌گیری درباره مجازات‌ها به قوه تشخیص واگذار شده به قانونی اشاره می‌کند که تحریم‌ها بانکهای خارجی در صورت داشتن «مبادلات مالی قابل توجه» با بانکهای مورد تحریم ایران اشاره می‌کند.

آقای کازمن می‌نویسد دو بانک خارجی، یکی در عراق و دیگری در چین به موجب همین قانون تحریم شدند، اما دولت آمریکا تحریم‌ها علیه بانک عراقی را برداشت چون متعهد شد که انجام مبادلات مالی با نظام مالی ایران را کاهش دهد.

این تحلیلگر آمریکایی خطاب به برخی از کارشناسان که می‌گویند دولت اوباما حتی اگر بخواهد تحریم‌ها علیه ایران را کاهش دهد، قادر به انجام چنین کاری نیست، می‌نویسد: «در حالی که لغو مستقیم تحریم‌ها علیه ایران کار دشواری است اما اجرای تحریم‌ها تا اندازه زیادی به قوه تشخیص دولت آمریکا وابسته است و این وابستگی به حدی هست که ایران از پیشنهاد بالقوه کاهش تحریم‌ها در مذاکرات هسته‌ای با این کشور رضایت داشته باشد.»

 تحریم‌های آمریکا و متحدانش علیه ایران با طرح ادعاهایی واهی مبنی بر جنبه‌های نظامی در برنامه‌های هسته‌ای این کشور تحمیل شده‌اند.این تحریم‌ها در حالی اجرا شده‌اند که ایران عضو پیمان منع گسترش سلاح‌های اتمی و یکی از اعضای آژانس بین‌المللی انرژی اتمی است.

بازدیدهای آژانس تا کنون چندین بار از تأسیسات هسته‌ای ایران دیدن کرده اما تصریح کرده‌اند مدرکی دال بر انحراف این برنامه به سمت برنامه‌های نظامی نیافته‌اند.


گزارش خطا
ارسال نظرات
نام
ایمیل
نظر