۱۰ ارديبهشت ۱۳۹۸ - ۲۰:۴۰
کد خبر: ۴۸۰۱۱
حفاظت و صیانت از منابع طبیعی یک ضرورت انکارناپذیر است و تخریب آن آثار مخرب و ویرانگری را بر جای می‌گذارد از این رو دستگاه قضایی استان اردبیل وارد عمل شده و جلسات شورای حفظ حقوق بیت المال در امور اراضی ملی و منابع طبیعی استان را برگزار می‌کند.

به گزارش پایداری ملی، سرویس اجتماعی: یکی از مسائلی که جامعه بشری عصر حاضر را تهدید می‌کند، تخریب منابع طبیعی است. موضوعی که آینده بشر را با چالش مواجه کرده و به یکی از دغدغه‌های اصلی کشور تبدیل شده است.

امروزه بر حجم تخریب منابع طبیعی از طرق مختلف مانند؛ جنگل‌زدایی، آلودگی محیط زیست و هوا، بهره‌برداری بیش از حد منابع آب زیرزمینی و ... افزوده شده و ساخت و سازهای بی‌رویه و گاه غیرقانونی و واگذاری زمین‌هایی که جزو منابع طبیعی و اراضی ملی کشور هستند نیز بر این تخریب‌ها افزوده‌اند.

منابع طبیعی جزء اموال عمومی بوده و حفظ و حراست از آن سلامت بشر، توسعه اقتصادی و ... را به‌همراه دارد. خشکسالی‌های سال‌های گذشته و سیل‌های مهیب امسال در کشور حاصل تخریب منابع طبیعی است چرا که پوشش گیاهی در جنگل‌ها و مراتع نقش موثری در نفوذ آب به داخل زمین، کاهش خشکسالی و مقابله با سیل دارد.

در این بین برای حفظ و مقابله با تخریب تعرض به منابع طبیعی و محیط زیست مشارکت همه مردم و مسؤولان لازم و ضوروری است.

برای پیشگیری از تخریب و تصرف اراضی ملی و منابع طبیعی، دستگاه قضایی استان اردبیل وارد عمل شده و با برگزاری شورای حفظ حقوق بیت المال در امور اراضی ملی و منابع طبیعی استان، اقداماتی انجام داده‌ است.

برخورد دستگاه قضا با هرگونه سهل‌انگاری در صیانت از اراضی ملی و منابع طبیعی

حجت الاسلام قاصدی رئیس کل دادگستری استان اردبیل در جلسه شورای حفظ حقوق بیت المال در امور اراضی ملی و منابع طبیعی با تشریح لزوم صیانت از اراضی ملی و منابع طبیعی اظهار کرد: حوادث اخیر سیل در مناطق مختلف کشور نشان داد که حفاظت و صیانت از منابع طبیعی یک ضرورت انکارناپذیر است و تخریب آن آثار مخرب و ویرانگری را بر جای گذاشته و هزینه‌ها و ضررهای مالی و جانی بی‌شماری دارد.

وی افزود: رویکرد مدیران و مسؤولان استانی باید در راستای پیشگیری از وقوع چنین حوادث وحشتناک براساس رصد دقیق و نظارت‌های مستمر باشد که یقینا انجام دقیق وظایف قانونی و ذاتی از سوی هر دستگاهی موجب پیشگیری از این حوادث و بلایای طبیعی است.

رییس کل دادگستری استان ادامه داد: هدف این است تا همه دستگاه‌های عضو از ظرفیت شورا استفاده نمایند و دستگاه قضایی در رأس این شورا ضمن حمایت از  اقدامات  و عملکردهای قانونی در صورت مشاهده هرگونه تخلف و سهل‌انگاری در صیانت از اراضی ملی و منابع طبیعی طبق قانون قاطعانه برخورد می‌نماید.

اعاده 5600هکتار از اراضی ملی و منابع طبیعی در سال گذشته

خدادادی، معاون اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم دادگستری استان و دبیر شورای حفظ حقوق بیت المال در امور اراضی ملی و منابع طبیعی استان نیز ضمن مطلوب ارزیابی نمودن عملکرد این شورا گفت: در سال گذشته 5600 هکتار از اراضی ملی و منابع طبیعی به ارزش حدود 900 میلیارد تومان به بیت‌المال اعاده شده و بیش از 8500 مورد از تخریب و تصرف اراضی ملی و منابع طبیعی جلوگیری به‌عمل آمده است.

وی ادامه داد: همچنین در اثر اقدامات انجام گرفته در حوزه پیشگیری از حفر چاه‌های غیرمجاز و صیانت از بستر رودخانه و آب‌های زیرزمینی، استان اردبیل رتبه برتر کشوری کسب نموده است.

معاون اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم دادگستری استان تصریح کرد: در خصوص نحوه واگذاری معادن به‌ویژه در سنوات گذشته که به صورت غیر قانونی و برداشت بیش از مجوز  صورت گرفته بود بحث بررسی شد که در صورت محرز شدن برداشت‌های غیرمجاز امتیاز واگذاری لغو و به سرمایه‌گذار دیگری واگذار می‌شود.

گزارش خطا
ارسال نظرات
نام
ایمیل
نظر