۰۸ ارديبهشت ۱۳۹۸ - ۱۴:۰۶
کد خبر: ۴۷۸۳۲
دکترلاریجانی در همایش بین المللی آینده جهان اسلام در افق ۱۴۱۴ ؛
رئیس مجلس شورای اسلامی با اشاره به ضرورت توجه به موضوع آینده نگری در جهان اسلام عنوان کرد: حکمرانان غالبا علاقه دارند به کارهای ساده و نزدیک بپردازند و از مسائل آینده غفلت می کنند که این خسران بزرگی را برای بسیاری از کشورها به دنبال دارد.
به گزارش پایداری ملی، دکتر علی لاریجانی رئیس مجلس شورای اسلامی صبح امروز (یکشنبه، 8 اردیبهشت ماه) در همایش بین المللی آینده جهان اسلام در افق 1414 با بیان اینکه بحث آینده نگری از معقولات سخت است که علی القاعده برای پژوهش در این حوزه باید پیش فرض هایی در نظر گرفت، گفت: برخی پژوهش ها در این حوزه با پیش فرض فیلسوف های مدرنیست کار خود را جلو می برند که قابل استفاده است؛ برخی با پیش فرض پست مدرن و جهش های دیگری که در این حوزه وجود دارد، کار پژوهشی خود را پیش می برند و همچنین برخی با یک نگاه هگلی که نگاهی متفاوت تر است در این حوزه به تطتبق می پردازند.

وی ادامه داد: البته در تفکر اسلامی نیز سنت هایی وجود دارد که به مسئله تاریخ و آینده نگری می پردازد و محصولات خاص خود را دارد. از این جهت موسسه آینده پژوهشی جهان اسلام و دانشگاه تهران باید این پیش فرض ها را در نظر بگیرد.

رئیس مجلس شورای اسلامی یادآور شد: غالبا حکمرانان علاقه دارند به کارهای ساده و نزدیک بپردازند و از آینده غفلت می کنند که این مسئله خسران بزرگی را برای آینده بسیاری از کشورها به وجود آورده است.

دکترلاریجانی اضافه کرد: در برخی از آثار منتشر شده در غالب موسسه آینده پژوهشی جهان اسلام به موضوعاتی اشاره شده که دستاوردهای کوچکی به شمار می آید اما همین دستاوردهای کوچک اثرات بسیار بزرگی دارد؛ نباید انتظار داشت که موضوع آینده نگری و توجه به آینده در جهان اسلام به یکباره محقق شود و این موضوع به صورت تدریجی قابل پیشروی است.

وی ادامه داد: برای نمونه کتابی در زمینه گردشگری در این موسسه به چاپ رسیده که به صورت همه جانبه ای موضوع گردشگری هلال در کشورهای اسلامی را مورد بررسی قرار داد که با توجه به مذاق های متفاوت فرهنگی کشورهای اسلامی این اثر به مباحث پایه ای و همگرای گردشگری اسلامی با در نظر گرفتن منافع اقتصادی کشورها پرداخته است که توجه به این موضوع می تواند اثرات بزرگی برای آینده جهان اسلام داشته باشد.

رئیس قوه مقننه افزود: در نمونه دیگری به موضوع دیوان داوری اسلامی پرداخته شده که این مقوله نیز با توجه به مجموعه شرایطی که نظام حقوقی بین مذاهب مختلف اسلامی در جهان اسلام وجود دارد می تواند به حجم تجارت بین کشورها و مراودات اقتصادی کمک شایانی کند.

رئیس مجلس شورای اسلامی با یادآوری اینکه چگونگی تحقق ایده های مطرح شده در این همایش و راه وصول به نتیجه پایانی به اندازه کشف ایده ها اهمیت دارد، گفت: در کشور ما نیز متاسفانه به دلایل مختلفی ایده های بسیار خوبی مطرح می شود ولی به نتیجه نمی رسد.

دکترلاریجانی با اشاره به موضوع همبستگی در جهان اسلام و اهمیت توجه به این موضوع عنوان کرد: متفکران بزرگی در جهان اسلام همواره چنین دغدغه ای داشتند که در رأس آن ها امام خمینی (ره) قرار داشت و همین نگاه در قانون اساسی ما در بخش های گسترش ارتباطات بین کشورهای اسلامی، کمک به کشورهای مسلمان اهمیت دارد.
گزارش خطا
ارسال نظرات
نام
ایمیل
نظر