۰۷ ارديبهشت ۱۳۹۸ - ۲۱:۲۰
کد خبر: ۴۷۷۷۳
وزیر خارجه آمریکا در حال سرعت دادن به برنامه خروج دیپلمات‌های این کشور از افغانستان از اوایل ماه آینده است.

به گزارش پایداری ملی، «مایک پامپئو» وزیر خارجه آمریکا در حال سرعت دادن به برنامه خروج دیپلمات‌های این کشور از افغانستان از اوایل ماه آینده است، موضوعی که به گفته برخی مقامات آمریکا باعث به خطر افتادن روند صلح در این کشور خواهد شد.

به نوشته رویترز، تخلیه بزرگترین ماموریت دیپلمات آمریکا قرار بود از یکسال دیگر آغاز شود که با دستور وزیر خارجه این کشور قرار است از اوائل ماه آینده این روند آغاز شود.

براساس این گزارش، بی‌صبری دولت ترامپ برای پایان جنگ 19 ساله افغانستان در کنار کاهش تعداد دیپلمات‌های این کشور به طالبان فرصتی برای افزایش خواسته‌های خود می‌دهد.

در حال حاضر 1500 نفر در سفارت آمریکا مشغول به کار بوده و ساختمان سفارتخانه با هزینه 800 میلیون دلار در چهار پیش ساخته شده است.

یک مقامات ارشد آمریکایی در این راستا گفت: کاهش تعداد دیپلمات‌های آمریکایی را می‌توان در راستای تغییر راهبردی دولت ترامپ از برنامه ضد تروریسم و گرایش به سمت مقابله با قدرت‌های نوظهور از جمله روسیه و چین تفسیر کرد.

وی ادامه داد: باید به این نکته دقت کرد که کاهش این تعداد از دیپلمات‌های آمریکایی سرتاسر افغانستان را تحت تاثیر قرار خواهد داد.

براساس این گزارش، همچنین از سوی دیگر این موضوع روابط آمریکا و دولت افغانستان را که به‌دلیل عدم مشارکت دولت در مذاکرات با طالبان شکننده بود، بیشتر متزلزل خواهد کرد.

این سخنان در حالی مطرح می‌شود که آمریکا و طالبان تاکنون 5 بار با یکدیگر مذاکره کرده و اعلام کردند که به توافقی برای خروج نظامیان آمریکایی از افغانستان دست یافتند، موضوعی که نشان از عجله ترامپ برای پایان جنگ افغانستان حکایت دارد.


گزارش خطا
ارسال نظرات
نام
ایمیل
نظر