۰۳ ارديبهشت ۱۳۹۸ - ۱۶:۲۲
کد خبر: ۴۷۵۹۳
نایب رئیس کمیسیون عمران مجلس:
نایب رئیس کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی، با بیان اینکه کمیسیون عمران هنوز در رابطه با موضوع سیلاب به نتیجه نهایی نرسیده است، گفت: مجلس تا پیش از این به موضوع سدسازی انتقاد داشت و از راهکارهای مختلف قانونی به دنبال توقف آن بود، اما به دلیل سیل همه چیز وارونه شد و افکار قبلی تغییر کرد.
به گزارش پایداری ملی، «سیدابوالفضل موسوی بیوکی»، امروز سه‌شنبه اظهار داشت: حجم بارندگی‌ها در سیلاب اخیر به اندازه‌ای بود که باید بپذیریم وزارت نیرو با توجه به تجهیزات، تاسیسات و مدیریت نیروی انسانی، توانست جلوی خسارت‌های بیشتر سیل را حداقل در استان خوزستان بگیرد.
نماینده مردم یزد در مجلس شورای اسلامی با اشاره به اینکه اگر این آمادگی وجود نداشت به‌طور قطع تلفات جانی بسیار وسیعی را رخ می داد، افزود: وزارت نیرو در تنظیم آب سدها و کنترل پایین دست بر اساس حجم زیاد بارش‌های بالادست، مدیریت خوبی داشت.
وی ادامه داد: هم‌اکنون هماهنگی و ارتباط سازمان هواشناسی و وزارت نیرو دارای نقص است و اگر این هماهنگی اتفاق بیفتد، وزارت نیرو می‌تواند تصمیمات به موقع و بهتری را داشته باشد.
موسوی بیوکی تاکید کرد: چه در وضعیت خشکسالی و چه در وضعیت ترسالی باید سدها به اندازه لازم و کافی در کشور احداث شوند زیرا می‌تواند در مواقع خاص همه هزینه‌ها را جبران کند.
نایب رئیس کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی ادامه داد: سدهای کرخه، دز و کارون چندین سیلاب بزرگ را در خوزستان مهار کردند؛ بنابر این اثر رویکرد دولت و وزارت نیرو در رابطه با ساخت سدها به همه ثابت شد.
وی در رابطه با لایروبی رودخانه ها گفت: خشکسالی‌های پی در پی در سال های قبل باعث شد تا بودجه کافی و لازم برای لایروبی رودخانه‌ها و حفظ مسیل‌ها نداشته باشیم، تا جایی که در بودجه سال 94 به لحاظ قانونی به وزارت نیرو اجازه داده بودیم که دولت زمین‌های بلا استفاده درون مسیل‌ها را به فروش برساند یا در کلان‌شهرهایی مثل تهران، روی مسیل‌های گیشا، میرداماد و اتوبان امام علی پوشانده شود.
این نماینده مجلس افزود: وضعیت خشکسالی به گونه‌ای تکرار شده بود که ذهنیت ما به ترسالی از بین رفت، بنابراین مجلس، دولت و‌ وزارت‌خانه‌ها، شهرداری‌ها و بیشتر انتظار خشکسالی را داشتند و آمادگی مقابله با سیل و حجم بالای بارندگی وجود نداشت.
گزارش خطا
ارسال نظرات
نام
ایمیل
نظر