۲۴ مرداد ۱۳۹۲ - ۱۰:۳۵
کد خبر: ۴۷۳۸
يک حقوقدان بين‌المللي در خصوص امکان طرح شکايت کشورمان عليه دولت‌مردان آمريکايي در محاکم قضايي بين‌المللي به علت اتهام‌زني‌هاي واهي در خصوص برنامه هسته‌اي گفت: محکوميت‌ها و فشارهاي اعمال شده بر كشورمان و ساير كشورهاي تحت تحريم استكبار جهاني با استفاده از ابزار سياسي دنبال مي‌شود و اين تحريم‌ها وجاهت قانوني و حقوقي ندارد.
"يدالله عسگري"در خصوص امکان طرح شکايت کشورمان عليه دولت‌مردان آمريکايي در محاکم قضايي بين‌المللي به علت اتهام‌زني‌هاي واهي در خصوص برنامه هسته‌اي بدون برخورداري از پشتوانه قانوني و مستندات لازم، اظهار داشت: از جنبه عملي چنين کاري غير ممکن است اگرچه عده‌اي از ديدگاه تئوري بسيار راغب به طرح مسائل در اين رابطه هستند.

وي ادامه داد: به چند دليل امکان پيگيري شکايت از سران آمريکا در محاکم جهاني وجود ندارد؛ سران کشورها در حال حاضر از نظر حقوق بين‌الملل مصونيت داشته و نمي‌توان آنها را مورد تعقيب قرار داد.

اين حقوقدان بين‌المللي افزود: نكته ديگر اين كه در حال حاضر در جامعه بين‌الملل مرجعي وجود ندارد که صلاحيت رسيدگي به موضوعاتي از اين دست را داشته باشد و آنچه در حال حاضر وجود دارد ديوان بين‌المللي دادگستري است.

عسگري تصريح کرد: اين ديوان از يک سو تنها صلاحيت رسيدگي به دعاوي حقوقي کشورها و دولت‌ها را عليه يکديگر دارد، اما صلاحيت رسيدگي به شکايت دولت‌ها عليه سران ساير کشورها را ندارد.

وي ادامه داد: از سوي ديگر صلاحيت اين ديوان منوط به خواست کشورهاست تا اختلافات ميان آنها در اين ديوان مورد رسيدگي قرار گيرد و چنانچه اين رضايت از سوي هر دو کشور احراز نشود، اين ديوان صلاحيت رسيدگي را نخواهد داشت.

اين حقوقدان بين‌المللي تصريح کرد: براي پيگيري تخلفات و سوء استفاده سران کشورها از جايگاه و موقعيت خود و وارد کردن خسارت به ساير کشورها و ملت‌ها موانع بسياري وجود دارد كه عملا اين مساله را غير ممكن مي‌كند.

عسگري در پايان خاطرنشان کرد: محکوميت‌ها و فشارهاي اعمال شده بر كشورمان و ساير كشورهاي تحت تحريم استكبار جهاني با استفاده از ابزار سياسي دنبال مي‌شود و اين تحريم‌ها وجاهت قانوني و حقوقي ندارد.
گزارش خطا
ارسال نظرات
نام
ایمیل
نظر