۲۲ مرداد ۱۳۹۲ - ۱۳:۵۹
کد خبر: ۴۶۸۹
با چرخش از سیاست کاهش خرید نفت ایران صورت گرفت
وزیر دارایی هند از تمایل کشورش برای افزایش واردات نفت از ایران بدون نقض تحریم‌های سازمان ملل خبر داد؛ سخنانی که از چرخش دهلی‌نو از سیاست کاهش خرید نفت ایران حکایت دارد.
به نقل از بلومبرگ، وزیر دارایی هند اعلام کرد: دهلی‌نو در نظر دارد تا بدون نقض تحریم‌های سازمان ملل، نفت بیشتری از ایران وارد کند.

این اقدام هند، چرخش سیاست‌های کاهش خرید نفت دهلی‌نو از ایران تحت فشارهای آمریکا را نشان می‌دهد.

پالانیاپان چیدامبارام دیروز در پارلمان هند در نطقی در مورد قوانین حمایت از پول ملی و کاهش کسری حساب جاری دولت این کشور گفت: دهلی‌نو در حال بررسی گامی برای افزایش واردات نفت از ایران است. وی از ارائه جزئیات در مورد این اقدام خودداری کرد.

چیدامبارام افزود: در چارچوب تحریم‌های سازمان ملل و با رعایت کامل این تحریم‌ها، فضای بیشتری برای واردات از ایران وجود خواهد داشت؛ در نتیجه این امر به حفظ ذخایر دلاری ما کمک خواهد کرد.

درحالی‌که هند به تحریم‌های سازمان ملل علیه ایران پایبند است اما آشکارا از تحریم‌های یک‌جانبه آمریکا علیه تهران به عنوان تخلف واشنگتن از حقوق حاکمیتی خود، انتقاد کرده است.

آمریکا و اتحادیه اروپا با اتهام اینکه ایران در جستجو برای ساخت سلاح هسته‌ای است، تلاش می‌کنند تا تجارت نفت ایران را کاهش دهند. تهران همواره تاکید کرده که فعالیت‌های هسته‌ای این کشور در راستای مقاصد صلح آمیز است.

چین، هند و کره‌جنوبی، مشتریان آسیایی نفت ایران، از زمان اجرای  تحریم‌ها تاکنون، معافیت‌های 6 ماهه‌ از تحریم‌های آمریکا علیه تهران از سوی واشنگتن دریافت کرده‌اند.

هند 80 درصد نفت مورد نیاز خود را وارد می‌کند و این موضوع، کسری حساب جاری دهلی نو را افزایش داده و بر تلاش‌ها برای احیای رشد اقتصادی این کشور تاثیرات منفی داشته است؛ همچنین کاهش کسری حساب جاری هند سبب کاهش ارزش روپیه، پول ملی هند، شده است. روپیه پس از ین ژاپن بدترین عملکرد را در میان ارزهای آسیایی در سال جاری داشته است.

بر اساس آمار وزارت نفت هند، در سال مالی گذشته، این کشور حدود 7.2 درصد نفت مورد نیاز خود را از ایران وارد کرده است؛ در 12 ماه پیش از آن، دهلی‌نو 10.5 درصد نفت مورد نیاز خود را از ایران خریداری کرده بود.

گزارش خطا
ارسال نظرات
نام
ایمیل
نظر