۰۵ آذر ۱۳۹۱ - ۱۳:۳۵
کد خبر: ۴۶۵
آمریکا غنی سازی اورانیوم را نمی تواند یک خط قرمز تلقی کند و ایران حق دارد تحت قوانین «پیمان منع گسترش سلاح های هسته ای» سوخت هسته ای تولید کند.
به گزارش پايداري ملي، پایگاه تحلیلی «زی کامیونیکیشنز» در مقاله ای به نوشته «کان هالینان» در خصوص «مسائل خاورمیانه و سوریه» نوشت: مهمترین و بدیهی ترین مشکل منطقه، جنگ داخلی فعلی سوریه است، نزاعی که هم شاخه داخلی دارد و هم خارجی. این جنگ به ترکیه، لبنان، اردن، اسرائیل، ایران، کشورهای حوزه خلیج فارس مخصوصاً عربستان و قطر کشانیده شد. ایالات متحده، فرانسه و بریتانیای کبیر هم تلاش بسیاری برای سرنگونی دولت اسد کردند.به گزارش پايداري ملي،   

 

اما راست گراهای حاضر در کنفرانس وارد بحث نشدند چرا که معتقد بودند هیچ خطر جمعیتی از سوی  فلسطینیان آنها را تهدید نمی کند. براساس گزارش روزنامه «تایمز اسرائیل»، سفیر پیشین اسرائیل در آمریکا، «یورام اتینگر» به جمعیت گفت که جمعیت فلسطینیان بر اساس دروغ و اطلاعات غلط تخمین زده شده است. در واقع آمار واقعی یک میلیون کمتر از آمار رسمی است.

 

کارشناس دولتی «ییتزاک بام» گفت که انتظار ندارد هیچ حرکتی از سوی آمریکاییان صورت پذیرد اگر اسرائیل یک جانبه کرانه باختری را بخواهد چرا که واشنگتن در سال 1981 از پیوستن بلندی های جولان سوریه هیچ مخالفت و اعتراضی نکرد. هر دو این مناطق در جنگ سال 1967 به تصاحب اسرائیل درآمدند.

 

گزارشگر تایمز «رافائل آهرن» می نویسد این کنفرانس نشان می دهد کسانی که خواستار پیوستن این مناطق به اسرائیل هستند در حال زیاد شدن هستند. این مسئله نمایانگر این بود که آنها همیشه دوست داشتند این اتفاق بیافتد اما جرأت بازگو کردن آن را نداشتند.

 

*برای حل مسئله کرانه باختری رود اردن اول باید اسرائیل دست از شهرک سازی بردارد

گسترش شهرک سازی در منطقه باعث می شود که پیاده سازی راه حل وجود دو دولت در منطقه غیرممکن باشد، چرا که هیچ تکه ای از پیتزا برای قسمت کردن نخواهد ماند.

دولت آمریکا در این مسئله شکست خورد و نیاز هست که دوباره برای حل آن اقدامی انجام دهد.

 

اول باید به دولت تل آویو گفته شود تا شهرک سازی را متوقف سازد. اگر اسرائیل از این کار امتناع کرد، دولت آمریکا باید کمک های سالانه 3.4 میلیارد دلاری خود را به تل آویو تعلیق کند.

دوم اینکه آمریکا باید از انسداد تلاش های فلسطینیان در به رسمیت شناختن کشورشان در سازمان ملل دست بردارد.

سوم اینکه مذاکرات نه تنها باید غزه و کرانه باختری را پوشش دهد، بلکه باید وضعیت شرق اورشلیم را هم مشخص شود. شرق اورشلیم موتور اقتصادی فلسطینی هاست که بدون آن ادامه حیات برای آنان وجود نخواهند داشت.

 

 

ایران

 

*گفته می شود آمریکا و ایراد در پشت پرده باهم درحال مذاکره هستند

به نظر می رسد که خطر احتمالی جنگ با ایران مقداری دور شده، البته اسرائیلی ها همیشه دوست دارند که آتش جنگ را برافروزند. اول دولت اوباما باید خط قرمزهای نتانیاهو که مبنایی برای حمله به تهران است را رد کند. نخست وزیر اسرائیل می گوید که نباید به ایران اجازه داده شود تا به ظرفیت تولید بمب اتمی دست یابد که اگر برسد، می تواند شروعی به حمله باشد. دوم اینکه شایعاتی مبنی بر مذاکرات پشت پرده ایران و آمریکا وجود دارد که گفته می شود بعضی از نیروهای داخلی از آن حمایت می کنند، مخصوصاً آیت الله هاشمی رفسنجانی رئیس جمهور پیشین ایران.

 

نتانیاهو هنوز هم به تهدیدهای خود برای جنگ ادامه می دهد اما تمام ارتش و ساختار اطلاعاتی این کشور، حمله یک جانبه را نمی خواهد. سازمان اطلاعات اسرائیل متقاعد نشده که ایران دست به ساخت بمب هسته ای زده است. ارتش اسرائیل هم فکر نمی کند که نیروهای آنها باید زیر ساخت های اتمی ایران را از بین ببرد. نظرسنجی ها هم نشان می دهند که قریب به اتفاق مردم مخالف حمله یک جانبه اسرائیل هستند. این به معنای آن نیست که نتانیاهو به ایران حمله نمی کند، معنای این سخنان این است که ممکن است خطر حمله نزدیک نباشد. اگر اسرائیل خود احساس می کند که باید به ایران حمله کند، دولت اوباما باید این مسئله را روشن کند که در این جنگ هیچ نقشی ندارد.

 

*مقامات آمریکایی هنوز متقاعد نشده اند که ایران درحال دستیابی به بمب هسته ای است

سازمان اطلاعاتی ایالات متحده و پنتاگون تقریباً با اسرائیل سر پرونده هسته ای ایران هم عقیده اند. حتی با وجود ارتش و قوای قدرتمند، ژنرال های آمریکایی متقاعد نشده اند که حمله نظامی از تعویق سه تا پنج ساله برنامه هسته ای ایران موفق تر عمل کند. حداقل پنتاگون در حال حاضر معتقد است که مذاکره بهتر از حمله است. ژنرال «مارتین دمپسی» رئیس ستاد مشترک ارتش گفت: «ما معتقدیم که دولت ایران بازیکنان منطقی دارد.» همچنین نظرسنجی ها نشان می دهد که بیش از 70 درصد آمریکایی ها طرفدار مذاکره هستند تا جنگ.

 

*ایران قانوناً حق تولید سوخت هسته ای دارد

ایالات متحده، غنی سازی اورانیوم را نمی تواند یک خط قرمز تلقی کند. ایران حق دارد تحت قوانین «پیمان منع گسترش سلاح های هسته ای» سوخت هسته ای تولید کند و تا زمانی که بازرسان در آنجا حضور داشته باشند – همانطور که الان حضور دارند – ایرانی ها نمی توانند تولید بمب داشته باشند.

 

نه تنها سازمان اطلاعاتی ایالات متحده در نشان دادن اینکه ایران بمب هسته ای تولید می کند، موفق نبوده، بلکه رهبر جمهوری اسلامی ایران بطور واضح این امر را رد می کند. آیت الله خامنه ای می گوید: «مردم ایران هیچ گاه به دنبال تولید سلاح هسته ای نبوده و نیستند. داشتن سلاح اتمی گناه بزرگ و نابخشودنی است.» دولت ایران هم  گفته که در اجلاسی که توسط سازمان ملل در هلسینکی برای ایجاد منطقه عاری از سلاح اتمی  در خاورمیانه برگزار خواهد شد، شرکت می کند.

 

* اسرائیل معاهده «ان پی تی» را امضاء نکرده و گفته می شود دارای 200 کلاهک هسته ای است

دولت اوباما باید تلاش برای حذف سلاح اتمی در خاورمیانه را تایید کند، اگرچه این کار باعث می شود که با تنها کشوری که در منطقه بمب اتمی دارد یعنی اسرائیل روبه رو شود. اسرائیل معاهده «ان پی تی» را امضاء نکرده و گفته می شود دارای 200 کلاهک هسته ای است. این انحصار نمی تواند دوام زیادی داشته باشد. دلیل اسرائیل برای داشتن سلاح اتمی بخاطر تعداد زیاد دشمنان موجود در منطقه، کاملاً مهمل و یاوه گویی است. اسرائیل دارای قویترین قوای نظامی در منطقه است، همچنین حمایت ناتو را هم دارد. زمانی که سوریه و مصر در سال 1973 به اسرائیل حمله کردند – جنگی که برای بازپس گیری مناطقی بود که تل آویو در جنگ 1967 اشغال کرده بود – نمی خواستند کشور را از بین ببرند. این اتفاق مربوط به 40 سال پیش است. پس از آن اسرائیل دوبار به لبنان و یک بار به غزه حمله کرد. کشورهای منطقه از اسرائیل می ترسند نه اسرائیل از آنها.

 

در حالی که کاخ سفید محدودیت فروش داروهای ضروری به ایران را اخیراً کاهش داده، تحریم ها تاثیرات و خسارات سنگینی بر اقتصاد و طبقه متوسط جامعه ایران نهاد. همچنین ایالات متحده هم بطور واضح اعلام نکرده که اگر مذاکرات روند روبه رشدی داشته باشد، تحریم ها علیه ایران را حذف خواهد کرد. چون هیچ یک از دو طرف مایل به مذاکره از نوع نظامی و جنگی نیستند، این حرکت مثبت و خوبی در مورد کاهش تحریم ها بوده است.

 

*دادستان کل بریتانیا: جنگ با ایران غیر قانونی است

راه حل جنگ باید از روی میز مذاکرات حذف شود. تهدید مردم به حمله برای جلوگیری کردن از آنها از ساخت سلاح هسته ای می تواند نتیجه برعکس داشته باشد. همچنین جنگ با ایران کاری است غیر قانونی. «دادستان بریتانیا» اخیراً پارلمان این کشور را از غیر قانونی بودن حمله به ایران باخبر ساخت، چرا که ایران باعث بوجود آمدن تهدیدی برای کشورهای دیگر نشده است و به ایالات متحده گفت که اجازه ندارد از جزیره های تحت سلطه بریتانیا با نام «دیگو گارسیا» در اقیانوس هند برای شروع جنگ استفاده نکند.

 

خلیج فارس

 

*آمریکا کاری به سیاست های داخلی و خارجی متحدانش در کش.رهای خلیج فارس ندارد، چرا که به منابع انرژی آنها وابسته است

چون آمریکا به منابع انرژی موجود در کشورهای خلیج فارس تکیه داده، ممکن نیست که دولت اوباما سیاست های داخلی و خارجی متحدانش در منطقه را مورد چالش قرار دهد. اما واشنگتن نباید وانمود کند که سیاست هایش در راستای پیشرفت دموکراسی در منطقه ادامه نخواهد داد.

کشورهایی که شورای همکاری خلیج فارس را به رهبری قطر و عربستان سعودی تشکیل دادند، پادشاهی هایی هستند که نه تنها اختلاف عقاید دیگر را سرکوب می کنند بلکه بطور سیستماتیک زنان و اقلیت ها و اقلیت شیعی بحرین را مورد ظلم وستم قرار می دهند. سازمانهای افراطی جهادی که کشورهای خلیج بر آنها سرمایه گذاری می کنند، بی ثبات کننده دولت های منطقه و کشورهای آسیای مرکزی هستند. واشنگتن از وجود افراطیون پاکستان نگران است اما باید بداند که متحدان خلیجی او بیشترین سهم را تغذیه و رشد آنها دارند.

 

*کشورهای خلیج فارس علاقه ای به دموکراسی ندارند

شورای خلیج فارس علاقه ای به پیشرفت دموکراسی ندارد – در واقع حکومت های ائتلافی بزرگترین دشمن برای این کشورها محسوب می شوند. این کشورها به جز ماشین های گران قیمت و جت های شخصی علاقه ای به دیگر پیشرفت های دنیای مدرن نشان نمی دهند. تابستان گذشته عربستان سعودی مردی را بخاطر داشتن کتاب و طلسم هایی که برای آسیب رساندن به پرستش کنندگان مورد استفاده قرار می گرفت اعدام کردند. یک سال قبل تر هم زن و مردی را به جرم سحر و جادو گردن زدند.

 

دولت اوباما دکترین 1979 کارتر مبنی بر اجازه دادن به ایالات متحده برای استفاده از نیروهای نظامی برای تظمین دسترسی به منابع انرژی خاورمیانه را انکار کرد. این گونه تفکرها با کشتی های دفاعی قرن نوزدهم و شمشیر داموکلس منقرض شدند و ممکن است باعث تصمیم گیری برای دستیابی به یک سیاست مستقل بر روی سوخت و سیاست شود.

 


گزارش خطا
ارسال نظرات
نام
ایمیل
نظر