۱۱ آذر ۱۳۹۷ - ۱۳:۲۰
کد خبر: ۴۱۶۰۷
سردار جلالی در افتتاح پنجمین نمایشگاه صنعت بومی پدافند سایبری و دومین نمایشگاه صنعت بومی زیستی مطرح کرد:
رئیس سازمان پدافند غیرعامل کشور گفت: اتصال و تلفیق و یکپارچگی همه ی فناوری های همگرا (زیستی، سایبری، نانو) و ارتباطات با یکدیگر در فضای سیستمی بارویکرد جهانی شدن اتفاق می افتد.
به گزارش خبرنگار پایگاه اطلاع رسانی پایداری ملی، پنجمین نمایشگاه صنعت بومی پدافند سایبری و دومین نمایشگاه صنعت بومی پدافند زیستی با حضور سردار دکتر غلامرضا جلالی رئیس سازمان پدافند غیرعامل کشور در سالن۱۴و ۱۵نمایشگاه بین و المللی افتتاح شد.

رئیس سازمان پدافند غیرعامل کشور ضمن بازدیداز غزفه های نمایشگاه در آئین افتتاح رسمی نمایشگاه گفت: روندی کلی فناورانه در دنیا و کشور در حال اتفاق است یکی توسعه و پیشرفت فناوری در حوزه های مختلف که فرصت ها و خدمات زیادی دارد و در کنار آن و دیگری تهدیداتی نیز که مترتب بر این فناوری ها است و در کشورها به صورت یک روند جهانی در حال شکل گیری است و دنبال می شود و اختصاص به کشور ما نیز ندارد بلکه برای همه ی کشور ها پیش می آید.

*دانش و فناوری محصولات روند روبه رشدی را دارند*

وی ادامه داد: اینکه هر کشوری نسبت به این روندها و فعالیت ها چه موضع گیری می کند و رفتارش چگونه است یا چکاری انجام می دهد‌ طبیعتا به نوع حکومت و استراتژی آن ها برمی گردد که چه اتفاقی دارد می افتد. در روند فناوری ها شاهد این هستیم که دانش و فناوری محصولات، در غالب محصولات صنعتی روند روبه رشدی را دارد.

رئیس سازمان پدافندغیرعامل کشور افزود:در توسعه فناوری، با سه حوزه سایبری، بیولوژیک نانو در قالب فناوری‌های همگرا مواجه هستیم و در استفاده از فناورری‌هابا چهار روند کلی اینترنت اشیاء، اینترنت و مردم، هوشمندی و تهدیدات هیبریدی یا ترکیبی روبرو می باشیم که هر کدام ویژگی های خاص خود را دارند.

دکتر جلالی با تاکید بر اینکه ما در فضای سایبری چهار روند را شاهد هستیم ادامه‌ داد: یکی روند اینترنت اشیا است که به عنوان یک تکنولوژی جدید تلاش می کند که اشیا و کار کردش را با زندگی بشر هوشمند کند و براساس قوانین،ضوابط و مقررات و قابلیت های فناوری اطلاعات و سایبری توسعه دهد و ما شاهد مدرن و هوشمند شدن اشیا هستیم که در جایگاه مختلف فعالیت می کند.

وی ادامه داد:بخشی دیگری هم به نام اینترنت اشیاء هست که موضوع مباحث اجتماعی و شبکه های اجتماعی است که مسائل سیاسی،اجتماعی،فرهنگی و سبک زندگی در آن دنبال می شود و فناوری های زیادی در این حوزه دنبال می شود.

حوزه سوم هوشمند سازی است که از ترکیب(IOT) و هوش مصنوعی و موضوع فناوری اطلاعات شکل می گیرد که می تواند سطوح یا درجات مختلف هوشمندی را در خودش بروز دهد که شاهد اثر فناوری های هوشمند بر دارایی های کشور هستیم و مفاهیمی همچون شهرهوشند،خانه هوشمند،ابزارهوشمند،اجزای هوشمند،کارخانه هوشمند که در بستر مجموعه ای از زیر ساخت های هوشمند دنبال می شود.


موضوع چهارم موضوع تهدیدات ترکیبی است که با مولفه ثابت بودن فناوری اطلاعات و سایبری که تلفیقی از فناوری های ترکیبی با سایبر است و دارای حوزه های مختلفی از جمله حوزه‌ بیوسایبری، که ترکیب فناوری، بیولوژیک، سایبر و بیوسایبری می باشد و خود به عنوان یک روند و فرایند شکل گرفته است.

*سیستمی شدن جزو ویژگی مشترک همه ی فناوری ها*

رئیس سازمان پدافند غیرعامل با تاکید براینکه این فناوری ها یکسری ویژگی هایی دارند،اضافه کرد:باید این ویژگی ها را بررسی کرد و دید که در کجا می تواند بر موضوع ما اثر مثبت بگذارد و کجا می تواند بر موضوع ما اثر منفی بگذارد.

ورود فناوری اطلاعات،هوش مصنوعی ،هوشمندی ورود ترکیبی از این تهدیدات چند ویژگی مشترک را به سیستم می دهد،اول اینکه جز را از یک موضوع و از حالت سلولی فردی به حالت سیستمی منتقل می کند و در واقع ما دارایی هایی را با قابلیت سیستمی داریم که این سیستم براساس تعریف خودش تبادل اطلاعات،تعامل بین اجزا،حرکت هدفمند به سمت هدف سیستم و همه ی قابلیت های سیستمی را به وجود می آورد بنابراین به نوعی موضوع سیستمی شدن جزو ویژگی های مشترک همه ی فناوری های سایبری است.


وی افزود:موضوع دوم که بعداز سیستمی شدن اضافه می شود این است که برای یک روند جهانی فرایند جهانی وجود دارد یعنی اتصال همه ی فناوری ها به هم و ارتباط آن ها با یکدیگر در یک فضای سیستمی با رویکرد جهانی شدن اتفاق می افتد.

*فناوری حاکم بر ماست یا ما حاکم بر فناوری

سردار جلالی گفت: از آنجایی که ما یک کشور مسلمان و دارای ارزش های اسلامی و  ملی و مذهبی خاص خود هستیم باید بررسی کنیم که آیا فناوری با ارزش های ما همسو هست و یا اینکه ارزش ها بر فناوری؟ این یک موضوع بسیار مهم است.

وی افزود: اگر ما به این موضوع نپردازیم و سراغ یک تعریف مجدد از شبکه بومی برای خودمان نرویم، معماری جدید جهان ارزش های اسلامی و ملی و مذهبی خاص ما را در خود هضم خواهد کرد و همه ی حاکمیت و ارزشهایمان از بین خواهد رفت و این موضوعات به اینترنت مردم (IOP) مربوط می باشد. بنابراین یک معماری ایرانی، اسلامی و خاص خود ما باید در فضای سایبری ترسیم شده و چارچوب سایر اقدامات قرار گیرد.

سردار جلالی خاطرنشان کرد: همه اشیاء و مدیریت ها و کنترل های شهری در حال هوشمند شدن هستند و غیر بومی بودن این فناوری ها و تجهیزات این امکان را می دهد که کسی بتواند از خارج از کشور شبکه و زیرساخت ما را مدیریت و کنترل کند و این باعث می شود که در تمام حوزه های سیاسی، اجتماعی ، حوزه های فنی و کالبدی و همچنین حوزه زیر ساخت با تغییر و چالش ما را مواجهه کند.

اثر شبکه های اجتماعی بر افکار عمومی از نظر شکل دهی، هدایت، اثرگزاری، برانگیختگی بر جامعه یک واقعیت جدی و انکارناپذیر است

سردار جلالی گفت: با توجه به ماهیت حکومت اسلامی مبتنی بر مردم محوری و مردم سالاری می تواند از افکار عمومی تاثیر پذیری جدی داشته باشد.حوادث پارسال و حتی داستان سکه و ارز و دلار بر حوزه اقتصاد مردم حکایت از اثر بد جنگ اقتصادی در فضای شبکه های اجتماعی است و می تواند تاثیر در مقیاس امنیت ملی کشور داشته باشد. بنابر این حوزه افکار عمومی یک حوزه حیاتی برای کشور تلقی میشوند. از این رو زیرساخت های ارتباطات، شبکه های اجتماعی بایستی حیاتی تلقی شده و الزامات زیرساخت حیاتی مبنی بر این، پایدار، بومی بودن از یک طرف و مقاوم بودن در برابر نفوذ و تهاجم رسانه ای دشمنان باشد.

وی افزود: لذا اگر بخواهیم از همه ظرفیت ها، فرصت ها، خدمات، کارکردهای  مثبت و برتر شبکه های اجتماعی با بهره گیری از  ارزشها و مفاهیم ایرانی و اسلامی داشته باشیم و در برابر طرح های تهاجمی  رسانه ای ، سیاسی ، امنیتی ، رسانه های اقتصادی دشمن امن باشیم  و اجازه ندهیم دشمن مردم را علیه حکومت و دولت اسلامی بکارگیری کند ،بایستی از یک زیرساخت ارتباطی و شبکه اجتماعی بومی، ایرانی، اسلامی برخوردار باشیم، تا بتوانیم نرم افزارهای کاربردی حتی خارجی هم داشته باشیم ولی زیرساخت باید ایرانی و بومی باشد.

رئیس سازمان پدافند غیرعامل تاکید کرد: اتصال همه ی فناوری ها بهم و ارتباط آن ها با یکدیگر در فضای سیستمی بارویکرد جهانی شدن اتفاق می افتد.این فرایند،جهانی شدن یک قابلیت دیگری را هم ایجاد می کند وآن هم قابلیت کاهش کنترل ونفوذ حکومت ها ودولت ها است. به دلیل اینکه به سمت شبکه ای و جهانی شدن می روند اثرگذاری حکومت ها بر ذات فناوری به تعبیری کم خواهد شد.‌اروپا نسبت به این فرایند احساس تهدید می کند که فیسبوک و شبکه های اجتماعی کی می توانتد معادلات اجتماعی و سیاسی کشورهایشان را براساس خاص مالک یا سیستمی که برآن حاکم است تغییر دهند و نسبت به آن مقاومت می کنند.

وی افزود: موضوع بعدی اشراف اطلاعاتی است که وقتی این موضوع اتفاق افتاد یک اشراف اطلاعاتی یا مالک فناوری یا آن کسی که این فناوری مدیریت می کند به آن می دهد و این اصرار ناپذیر است،ویژگی بعدی شبکه ای شدن است مثلا در حوزه سلامت می بینید که دستگاه های سلامت که از فناوری آی او تی استفاده می کنند متصل به شبکه سازنده هستند.

*ما می توانیم هوشمتدانه از فرصت ها استفاده، و در دام تهدیدات هم نیفتیم*

دکتر جلالی گفت:زمانی که قابلیت ها در اختیار دشمنان کشور قرار گیرد تبدیل به تهدید می شود مثلا اگر کشوری علیه کشوری دیگر خصومت کند این قابلیت هامی تواند مثبت یا منفی باشد که اگر جمع آوری اطلاعات و کنترل باشد، منفی است.فناوری اطلاعات و فناوری سایبری با ترکیب همه ی فناوری ها حمله سراسری می کنند به دارایی های دیگر از جمله دارایی فیزیکی و انسانی که آن ها را سایبری می کنند.

رئیس سازمان پدافند غیرعامل با اشاره به اینکه ما می توانیم هم از فرصت ها استفاده کنیم و هم با تهدیدها مقابله کنیم،اظهار داشت: باید هوشمندانه استفاده کرد طوری که بتوانیم از فرصت ها استفاده کنیم و در دام تهدیدات هم نیفتیم که شدنی است و از نمونه های موفق آن می توان به کشور چین اشاره کرد.






گزارش خطا
ارسال نظرات
نام
ایمیل
نظر