۲۵ تير ۱۳۹۲ - ۱۴:۱۳
کد خبر: ۴۱۳۱
آمریکا یک شرکت توزیع‌کننده ماست در دبی را به اتهام ارتباط با یک شرکت پتروشیمی ایران تحریم کرد.

به نقل از وال‌استریت ژورنال، در میان چند شرکتی که آمریکا در ماه می به اتهام مبادلات غیرقانونی با ایران مورد تحریم قرار داد، شرکتی با نام مواد غذایی «نیکسیما» به چشم می‌خورد؛ شرکتی که مرکز اصلی آن در دبی و توزیع‌کننده یک نوع ماست منجمد کانادایی است.

در حالی که ممکن است در نگاه اول، رابطه بین صنعت انرژی ایران و تولید ماست منجمد، منطقی به نظر نرسد اما وزارت امور خارجه آمریکا مدعی است که شرکت نیک‌سیما مبالغی را به نیابت از مجتمع پتروشیمی جم، کارخانه بزرگ تولید محصولات پتروشیمی در ایران، دریافت کرده است.

به نوشته این گزارش، مورد شرکت نیک سیما نشان می دهد که جمهوری اسلامی ایران از مبادلات مالی پیچیده و  تجارت‌های غیرمرتبط برای دور زدن تحریم‌ها استفاده می‌کند.

بر این اساس، آمریکا این شرکت را از انجام مبادلات در محدوده قوانین آمریکا و ورود به سیستم مالی این کشور محروم کرده است.

علت دقیق اینکه چرا نیک‌سیما وارد مبادلات پتروشیمی ایران شده است، مشخص نیست اما این احتمال وجود دارد که ایران از این شرکت به عنوان رابطی در مبادلات تهاتری استفاده می‌کرده است و این روش به ایران این اجازه را می‌داده تا معاملات خود را انجام دهد و بدون انتقال هیچ پولی، محموله‌های خود را دریافت کند.

در پایان این گزارش آمده است، احتمالا ایران از خریداران محصولات شرکت جم می‌خواهد تا پرداخت‌های خود را به شرکت‌هایی چون نیکسیما که تحت تحریم قرار ندارند، بپردازد و نیک‌سیما نیز در عوض خدماتی را از طریق شرکت‌های دیگر به جم ارائه می‌کند و به این روش یک شرکت تولید ماست منجمد می‌تواند به صنعت انرژی ایران مرتبط شود.

گزارش خطا
ارسال نظرات
نام
ایمیل
نظر