۲۲ تير ۱۳۹۲ - ۱۳:۵۵
کد خبر: ۴۰۴۳
سفیر اوکراین :
سفیر اوکراین در ایران با بیان اینکه انتخابات ریاست جمهوری ایران در سطحی عالی برگزار شد، گفت: تعداد نامزدها و فضای آرام در سراسر ایران در روز انتخابات نشانه مردم‌سالاری بود.

سفیر اوکراین در تهران  انتخابات ریاست جمهوری ایران را یک رویداد بزرگ در ایران عنوان کرد و آن را مثبت ارزیابی کرد.

* تعداد نامزدها و فضای آرام در سراسر ایران  در روز انتخابات نشانه مردم سالاری بود

وی افزود: انتخابات در سطح عالی برگزار شد و این امکان برای نامزدها فراهم شد تا در مناظره  شرکت کرده و در خصوص برنامه‌ها و اهداف خود با هوادارانشان سخن بگویند. تعداد نامزدهای شرکت کننده در انتخابات و فضای آرام در سراسر ایران در روز انتخابات نشانه مردم سالاری بود. حتی اگر مشکلی هم وجود داشته باشد کاملا طبیعی است، چرا که هیچ انتخاباتی بدون مشکل نیست.

سفیر اوکراین در ایران با اشاره به این که شرایط ایجاد شده برای پوشش اخبار انتخابات از سوی خبرنگاران خارجی نیز خوب بود و خبرنگاران ما کاملا از امکانات و شرایط ایجاد شده برای پوشش اخبار راضی بودند.

 *امید زیادی به روند پیشرفت ‌گفت‌وگوهای هسته‌ای با 1+5 داریم

 وی با بیان این که انتخابات انتظار ایجاد تغییر را در بین مردم ایجاد کرده است، عنوان کرد: امیدواریم این تغییرات به نفع مردم ایران و زندگی آنها باشد. در همین راستا امید زیادی به روند پیشرفت در گفتگوهای هسته‌ای با 1+5 داریم تا از این طریق بحرانی که برای ایران در عرصه بین‌المللی ایجاد شده است حل شود.

الکساندر سرگییویچ سامارسکی با تأکید بر این که انتظار ایجاد توسعه بیشتر در روابط ایران و اوکراین را داریم، تصریح کرد: 2 کشور ظرفیتهای بالایی برای افزایش حجم مبادلات و همکاری‌ها دارند. امیدواریم رئیس جمهور منتخب با تشکیل کابینه و برنامه‌ریزی برای چند سال آینده مشکلات را از پیش رو بردارد، چرا که به خاطر وجود مشکلات خارجی ظرفیتهای واقعی به طور کامل استفاده نمی‌شود.

وی افزود: سال گذشته حجم مبادلات کالا بیش از 1.2 میلیارد دلار بوده است ولی در 4 ماه اخیر شاهد کاهش مبادلات بودیم، تقریبا 47 درصد کاهش داشته‌ایم و در این حالی است که در 5 سال گذشته همواره شاهد افزایش حجم مبادلات بوده‌ایم. این امید است که تا پایان سال جاری مجددا سطح مبادلات به جایگاه واقعی خود بازگردد. در حال حاضر میزان قابل توجهی از ساختار تجارت اوکراین و ایران را محصولات کشاورزی و فرآورده‌های غذایی تشکیل می‌دهند که بیش از شصت درصد می‌باشد (در سال 2011 م. فقط حدود 35درصد) در این میان، بیش از 57 درصد حجم کلی این تبادلات مربوط به تحویل ذرت و روغن نباتی از اوکراین به ایران است.

سفیر اوکراین در ایران گفت: برای افزایش روابط، وزیر جهاد کشاورزی ایران سفری به کشور ما در ماه آوریل انجام داد و قرار است پاییز امسال وزیر سیاست کشاورزی و مواد غذایی اوکراین به ایران سفر کند.

سفیر اوکراین در ایران با بیان این که مطمئن هستم نتایج این دیدارها بستری برای گسترش روابط  در عرصه کشاورزی 2 کشور خواهد شد، تصریح کرد: وزیر سیاستگذاری کشاورزی و مواد غذایی اوکراین در دیدار با همتای ایرانی خود در کیف اعلام کرد که تا پایان سال جاری 2 میلیون تن گندم به ایران صادر می‌شود، انتظار داریم هیئتی از بازرگانان اوکراینی به ایران بیایند و تفاهم نامه امضا شده را اجرایی کنند.

* بازرگانان علاقمند به سرمایه‌گذاری در اوکراین به سایت سفارت مراجعه کنند

الکساندر سرگییویچ سامارسکی در ادامه سخنان خود با اشاره به شرایط مناسب سرمایه گذاری در کشورش برای سرمایه گذاران خارجی گفت: در کشور من زمینه‌های سرمایه‌گذاری در بخش کشاورزی وجود دارد و ما از همه پیشنهادات سرمایه گذاری استقبال می‌کنیم، چرا که تقاضا برای محصولات کشاورزی در سطح جهان رو به افزایش است.  اگر بازرگانان علاقمند به سرمایه گذاری در اوکراین هستند می‌توانند با مراجعه به سایت سفارت اطلاعات لازم را به دست آورند.

وی افزود: در کشور من سرمایه گذاران بزرگ مستقیما تحت نظارت و حمایت دولت فعالیت می کنند، اما مشکل اصلی در تنظیم قراردادها است. بزرگترین مشکل در روابط دو کشور تاثیر تحریم‌ها بر پرداخت های مستقیم است، امیدوارم از طریق گفت‌وگو راه حلی برای رفع این مشکلات پیدا شود.

*محور استراتژیکی که دولتمردان ما بر آن تاکید دارند عضویت در اتحادیه اروپا است

الکساندر سرگییویچ سامارسکی گفت: کشور اوکراین بین شرق و غرب قرار دارد و به همین واسطه هر تحولی که در غرب یا شرق رخ می‌دهد بر کشور ما تاثیر می‌گذارد. اما در هر شرایطی محور استراتژیکی که روسای جمهوری ما بر آن تاکید کرده اند عضویت در اتحادیه اروپاست و این تکلیف سختی است.

وی افزود: انتظار می رود که در پاییز سال جاری قرارداد همگرایی اتحادیه اروپا را امضا کنیم که یکی از مفاد این قرار داد ایجاد منطقه آزاد بازرگانی است. از طریق این قرارداد محصولات اوکراین را می‌توانیم به کشورهای اروپایی صادر کنیم، امیدواریم رژیم ویزایی با اتحادیه اروپا نیز تسهیل شود.

*ما از شرق غافل نیستیم

وی با تاکید بر این که ما در عین حال از شرق غافل نیستیم عنوان کرد: اوکراین در حال حاضر در راستای سیاست همگرایی در شرق، به عنوان ناظر در اتحادیه گمرگی (روسیه، بلاروس و قزاقستان) حضور دارد و در همین راستا حجم مبادلات اوکراین با این اتحادیه بسیار بالاست ( تقریبا 36 % تبادل کالاها را تشکیل می دهد).

سامارسکی در خصوص بحران اقتصادی در اتحادیه اروپا و تاثیر آن بر اوکراین گفت: این بحران موجب ایجاد بحران اقتصادی در کشور ما شده است به طوری که شاهد کاهش تولیدات هستیم.

سفیر اوکراین در ایران افزود: در آینده این وضعیت تغییر خواهد کرد، از نظر تجربه کشورهایی که دچار بحران هستند دست به صرفه جویی در هزینه‌ها می زنند  در کشور ما نیز این مسئله از سوی دولت و پارلمان تصویب شده است.

 *حضور در بازارهای آسیایی، آمریکای لاتین و آفریقایی در دستور کار ما است

وی گفت: از اقدامات مهم دیگر حضور بیشتر در بازارهای جهانی است و ما نیز حضور در بازارهای کشورهایی آسیایی، آمریکای لاتین و آفریقایی را در دستور کار خود قرار داده ایم.

*روسیه گاز را با ما گران‌تر از اروپا حساب می‌کند

سفیر اوکراین در ایران در خصوص بحران گازی که بین کشورش و روسیه ایجاد شده است اظهار داشت: باید بگویم که در این مورد مشکل واقعی وجود ندارد. گازی را که روسیه به ما می دهد گران تر از گازی است که به کشورهای اروپایی می فروشد. برای ما خرید گاز روسیه از شرکت آلمانی (ار وه ئه) به میزان صد دلار به ازای هزار متر مکعب از گازی که مستقیما از روسیه و در مرز مشترک خریداری می کردیم ارزانتر است. در حالی که ما بزرگترین مصرف کننده گاز روسیه هستیم و همه جای دنیا برای مصرف کننده عمده تخفیف در نظر می گیرند.

وی افزود: با وجود این که گاز روسیه از طریق خاک اوکراین به اروپا منتقل می‌شود، اما ارزان تر از گازی است که روسیه به ما می دهد و این باید بر عکس باشد.

سفیر اوکراین در تهران گفت: گفتگوهای طرف اوکراینی و روسی همچنان ادامه دارد و ما امیدواریم که به نتیجه برسد و مشکل حل شود. چرا که ادامه این وضعیت هم بر ما تاثیر منفی دارد هم بر روسیه، اوکراین 30 درصد از گاز روسیه را می خرید، اما امروز اوکراین از اروپا گاز می خرد. در ضمن ما در حال صرفه جویی و مصرف ذغال سنگ هستیم اوکراین منابع ذغال سنگ بسیار خوبی دارد.

*امیدواریم قرارداد جدید همکاری در رابطه با آنتونف  148 امسال امضا شود

سامارسکی با بیان این که این قرارداد بسیار بزرگ و جزییات آن قابل بحث است، اظهار داشت: تاخیر در امضای این قرارداد ارتباطی با تحریم ها علیه ایران ندارد و اگر تاثیری هم داشته باشد در نوع پرداخت هاست وگرنه همکاری‌های ما در این زمینه کاملا قانونی و بر اساس قوانین و مصوبات سازمان ملل است. مشکل این است که هنوز طرفین به توافق در خصوص خرید و تولید «آن-  148» در ایران نرسیده اند.

* 800 کارشناس اوکراینی در نیروگاه بوشهر فعالیت دارند

سفیر اوکراین در ایران در خصوص نوع همکاری اوکراین در پروژه نیروگاه بوشهر گفت: 800 کارشناس اوکراینی در نیروگاه بوشهر کار می کنند، اما این افراد با شرکت روسی قرارداد دارند و زیر نظر شرکت روس اتم فعالیت می کنند و در حال حاضر هیچ شرکت اوکراینی در بخش نیروگاه بوشهر مشغول نیست و هیچ تجهیزاتی از کشور من به ایران در این زمینه تحویل نمی شود.

وی افزود: اگر مشکلاتی در راه اندازی این نیروگاه وجود دارد صرفا به 2 طرف ایرانی و روسی مربوط است.

گزارش خطا
ارسال نظرات
نام
ایمیل
نظر