۱۳ مرداد ۱۳۹۷ - ۲۱:۲۵
کد خبر: ۳۷۰۹۸
​وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات:
وزیر ارتباطات گفت: دولت الکترونیک فقط با الکترونیکی شدن فرآیند دستگاه‌هایی که ارباب رجوع دارند میسر نمی‌شود، البته این فرآیند گام رو‌به جلو در کاهش فرآیند‌های درون سازمانی است، اما دولت الکترونیک باید مراجعه حضوری مردم را کاهش دهد.
به گزارش پایداری ملی به نقل از مرکز روابط عمومی و اطلاع رسانی وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات، محمدجواد آذری جهرمی وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات در چهارمین نشست اعضای شورای مدیران کل دفاتر، حوزه‌های وزارتی و حوزه ریاست سازمان‌ها و نهاد‌ها در دولت تدبیر و امید با اشاره به اینکه اگر فهم مسوولان ارشد نظام از دولت الکترونیکی صحیح نباشد نمی‌توانیم به دنبال اجرای آن برویم، گفت: مکانیزه کردن و الکترونیکی کردن فرایند‌های سازمان‌ها و دستگاه‌هایی که ارباب رجوع دارند هرچند گامی رو‌به جلو و در کاهش فرایند‌های درون سازمانی موثر است، اما دولت الکترونیکی نیست.

وی بیکار شدن افراد در پی الکترونیکی کردن فرایند‌های درون سازمانی را عامل ایجاد فساد دانست و افزود: عمده اقدامات دستگاه‌ها برای الکترونیکی کردن به هزینه برای احداث ساختمان، مرکز داده، کشیدن شبکه‌ها و راه اندازی اتوماسیون‌های اداری شکل کاریکاتور گونه‌ای از دولت الکترونیک محسوب می‌شود.

آذری جهرمی با انتقاد از راه اندازی دفاتر خدمات الکترونیکی از سوی دستگاه‌های مختلف و سپردن آن‌ها به بازنشستگان برای دریافت خدماتی که به مردم ارائه می‌دهند، اظهار کرد: راه اندازی دفاتر خدمات الکترونیک دولت الکترونیک نیست، چون ایجاد شفافیت نمی‌کند.

عضو کابینه دولت تدبیر و امید با ذکر مثال‌هایی از مشکلات موجود در فرایند تعویض پلاک خودرو و فرایند جاری شدن قانون ارث بعد از فوت که با پیوستن به دولت الکترونیکی رفع می‌شود، تصریح کرد: به دلیل سیلویی بودن فرایند‌ها در دستگاه‌های مختلف فساد ایجاد می‌شود در حالیکه دولت الکترونیک یعنی زنجیره خدمات که مراجعات را کم و شفافیت را زیاد می‌کند.

وزیر جوان کابینه دوازدهم با بیان اینکه برای جاری کردن دولت الکترونیک نخست به زیرساخت فنی احتیاج است، خاطرنشان کرد: بخش زیادی از زیرساخت‌های فنی ایجاد و اتصال میان دستگاه‌های مختلف برقرار شده است و همچنین مرکز تبادل اطلاعات فراهم است و پروتکل‌های لازم از سوی رییس جمهوری ابلاغ شده است؛ هرچند هنوز مباحثی، چون امضای دیجیتال محل اختلاف است.

وزیر ارتباطات مشکل دوم در اجرای دولت الکترونیک را کارتل‌های موجود در دستگاه‌ها و مقاومت در مقابل تغییر دانست و گفت: برای بر طرف کردن این موانع باید برای ایجاد تغییر اراده داشت.

وی با اشاره به اینکه موضوع فساد به دلیل اشکالات موجود در فرایند‌ها در همه دولت‌ها وجود دارد، افزود: تا وقتی که فرایند‌ها تغییر نکند فساد وجود دارد و این گونه نیرو‌های ارزشمند را در معرض فساد قرار می‌دهیم.

آذری جهرمی با تقدیر از وزارت اقتصاد بخاطر احصای ۱۳۴۶ مجوز که فقط یکی از آن‌ها اختصاص ارز دولتی است، به بروکراسی اداری در کشور اشاره کرد و ادامه داد: برای دریافت مجوز پرورش آبزیان در کشور مطابق قانون ۱۷ استعلام وجود دارد که به طور متوسط هر استعلام سه مرحله است و این یعنی ۵۲مرحله دارد در حالیکه برای واردات آبزیان چنین فرایند‌هایی وجود ندارد و دولت الکترونیکی می‌تواند چنین مشکلاتی را حل کند.

وزیر جوان دولت تدبیر و امید با بیان اینکه مطابق برنامه ششم توسعه باید در پایان این برنامه ۳۰ رتبه شاخص دولت الکترونیکی را افزایش دهیم، تصریح کرد: این در حالیست که در سال نخست توانستیم شاخص‌ها را با توسعه دسترسی‌ها ۲۰ رتبه ارتقا دهیم.

وی با اشاره به تعریف متفاوت گروه‌های مختلف از شبکه ملی اطلاعات، گفت: علما معتقدند که شبکه ملی اطلاعات مدلی از فضای مجازیست که در آن هیچ گناهی صورت نمی‌گیرد درحالیکه نظامیان و امنیتی‌ها شبکه ملی اطلاعات را شبکه زیرساخت کشور می‌دانند که ارتباطات بین الملل ندارد و فرهنگیان شبکه ملی اطلاعات را دارای محتوای فاخر و بدون محتوای مبتذل می‌پندارند درحالیکه مفهوم اصلی آن این است که دارایی‌های گروه‌های مختلف در شبکه به اشتراک گذاشته شود تا سرعت ترویج علم را بالا ببریم.

آذری جهرمی شبکه ملی اطلاعات را دارای سه لایه زیرساخت، خدمات و محتوا دانست و افزود: خدمات در واقع همین اقدامات شرکت‌های خصوصی و استارت آپ‌هایی است که در حال حاضر به ارائه خدماتی، چون حمل و نقل، تهیه غذا و تبلیغات مشغول هستند و بعضی از آن‌ها با دستگاه‌های سنتی تعارض دارند.

وی ادامه داد: دستگاه‌های متعددی متولی محتوا در کشور هستند و بودجه می‌گیرند، اما هیچ گزارشی از عملکرد خود ارائه نمی‌دهند.


گزارش خطا
ارسال نظرات
نام
ایمیل
نظر