۱۷ تير ۱۳۹۷ - ۱۵:۴۰
کد خبر: ۳۶۲۴۷
یادداشت/تحلیلی بر بیانات اخیر مقام معظم رهبری
نگاهی به واقعیت‌های میدانی نشان می‌دهد که آمریکایی‌ها و ایادی آنها در منطقه در شرایطی نیستند که بتوانند ماجراجویی جدیدی را در منطقه جنوب غرب آسیا آغاز کنند. از همه مهمتر آنکه ایران اسلامی هیچ‌گاه از نظر توان دفاعی، اقتصادی، سیاسی و بین‌المللی در موقعیتی که اکنون دارد، نبوده است.
یکی از مهمترین ابزارها‌ی دشمن برای تاثیر‌گذاری بر فرایند تصمیم‌گیری مسئولان؛ ایجاد برخی شائبه‌ها و تهدیدات است. امروز جنگ اصلی جنگ بر سر اراده‌هاست و آن طرفی که بتواند اراده خود را بر دیگری تحمیل کند پیروز واقعی میدان است.

طی دو دهه گذشته دشمن به ویژه آمریکای جنایت‌کار همواره با ادعای «همه گزینه‌ها روی میز است!» تلاش کرده تا با نوعی تهدید ایران به حملات نظامی، اراده مسئولان و مردم را برای مقاومت در برابر زیاده‌خواهی‌های استکبار بشکند!

استفاده از حربه تهدید نظامی برای تاثیر‌گذاری بر فرایند تصمیم‌گیری سیاسی مسئولان؛ به ویژه در بزنگاه‌های تاریخی شدت و حدت بیشتری پیدا می‌کند. آنها در تلاش هستند تا با القای نگرانی در جامعه و تردید در عزم مسئولان، عملا بتوانند امتیاز از ایران اخذ کنند.

اخیرا و بعد از خروج ترامپ از برجام و در حالی که رئیس جمهور یاغی آمریکا به تمامی تعهدات بین‌المللی خود پشت پا زده است جوی از سوی برخی رسانه‌های بیگانه و مع‌الاسف طیفی در کشور کلید زده شده است که اگر ایران به خروج آمریکا از برجام پاسخ دهد کشور در شرایط جنگ قرار می‌گیرد!

اما شواهد و قرائن نشان می‌دهد که این موضوع تنها با هدف اجبار ایران به پذیرش نوعی برجام اروپایی مخدوش صورت می‌گیرد. مساله‌ای که به خوبی در بیانات مقام معظم رهبری امام خامنه‌ای (مدظله‌العالی) در مراسم سالگرد ارتحال امام خمینی (ره) مورد اشاره قرار گرفت.

ایشان در این خصوص فرمودند: « امروز هم کسانی درصدد این هستند که یک شکل معیوب از برجام را بر کشور تحمیل کنند؛ دولت‌های خارجی دنبال این هستند و یک عدّه‌ای در داخل تبلیغ می‌کنند که اگر این نشود، جنگ خواهد شد؛ نه آقا، این دروغ است، این تبلیغ به نفع دشمن است. هدف دشمن معلوم است؛ دشمن درصدد آن است که ما از نقاط قوّت خودمان صرف‌نظر کنیم، از عناصر اقتدار ملّی خودمان دست برداریم تا راحت‌تر بتواند بر کشور ما، بر ملّت ما، بر سرنوشت ما و آینده‌ی ما مسلّط بشود؛ یک‌چنین فکری را آنها کرده‌اند و ملّت در مقابل این حرکت ایستاده است؛ این فشار روانی.»

نگاهی به واقعیت‌های میدانی نیز نشان می‌دهد که آمریکایی‌ها و ایادی آنها در منطقه در شرایطی نیستند که بتوانند ماجراجویی جدیدی را در منطقه جنوب غرب آسیا آغاز کنند. از همه مهمتر آنکه ایران اسلامی هیچ‌گاه از نظر توان دفاعی، اقتصادی، سیاسی و بین‌المللی در موقعیتی که اکنون دارد، نبوده است.

امروز ایران اسلامی از منظر سیاسی یک‌پارچه است. حتی برخی گروه‌هایی سیاسی که روزی ادعا می‌کردند چاره حل مشکلات کشور در مسیر مصالحه با آمریکاست به این نتیجه رسیده‌اند که با دشمن فقط باید از موضع قدرت سخن گفت.

از نظر توان امنیتی و دفاعی ایران دست بالا در منطقه را داراست و با نابودی داعش نشان داده است که معادلات نظامی به نفع تهران رقم می‌خورد. توان موشکی ایران در منطقه در رتبه نخست است و نیروهای نظامی در آمادگی کامل قرار دارند.جبهه مقاومت در لبنان، سوریه، عراق، یمن و بحرین با نشاط‌تر از همیشه است.

از منظر دیپلماتیک با توجه به خروج یکجانبه آمریکا از برجام، حقوق بین‌المللی از ایران دفاع می‌کند و حتی اروپای شریک آمریکا، وارد تنش با واشنگتن شده است. همین مساله نیز باعث شده است تا دشمن نتواند همچون دفعه گذشته تحریم‌های جهانی را علیه کشور اعمال نماید و عملا در موضع اقتصادی نیز آنها نمی‌توانند کاری از پیش ببرند. گو اینکه در همین هفته‌های اخیر نیز سیاست‌های تحریمی آمریکا نتوانسته‌ است بر روی موضوعات راهبردی اقتصاد ایران همچون فروش نفت؛ تاثیری بگذارد.

بر این مبنا باید گفت مسئولان کشور همانطور که رهبر انقلاب اشاره کرده‌اند امروز در یک آزمون بزرگ قرار گرفته‌اند که باید از عزت مردم و کشور صیانت کنند. امروز 80 میلیون ایرانی پشت سر سیاست‌های نظام و دولت قرار دارند. تنها راه پیروزی در برابر دشمن ایستادگی، مقاومت و تقویت نیروهای درونی است. امید داریم مسئولان با درک این ظرفیت‌ها و شرایط خطیر، همچون چهار دهه گذشته کشور را به سمت پیروزی رهنمون ساخته و شکست دیگری بر جبهه استکبار وارد آیند. رمز این موفقیت در شرایط کنونی یک جمله است: فریب «دروغ جنگ» را نخوریم.

دکتر محسن محبی، معاون توسعه فرهنگی و اطلاع‌رسانی سازمان پدافند غیرعامل کشور

گزارش خطا
ارسال نظرات
نام
ایمیل
نظر