۱۶ تير ۱۳۹۷ - ۱۹:۴۲
کد خبر: ۳۶۱۸۳
کارگاه آموزشی مدیریت راهبردی امنیت سایبری حوزه سلامت 12 و 13 تیرماه برگزار شد

به گزارش پایداری ملی، در حوزه سلامت 12 و 13 تیرماه برگزار شد. در این کارگاه  جمعی از مدیران آمار و فناوری اطلاعات دانشگاه های علوم پزشکی حضور داشتند. اصلی ترین محورهای آموزشی این کارگاه شامل:

برگزاری کارگاه آموزشی مدیریت راهبردی امنیت سایبری حوزه سلامت


o       حوادث و رخدادهای امنیتی


o       مقابله با رخدادهای امنیتی


o       مراکز رسیدگی به رخدادهای امنیتی


o       اینترنت اشیا


o       کاربرد IOT  در حوزه‎ی پزشکی


o       راهکارهای امنیتی در مواجهه با مخاطراتامنیت سایبری در سلامت


o       رخدادهای سایبری در حوزه سلامت


o       امداد سایبری


o       مقابله با باج افزارها


o   An introduction of Cybersecurity in Medical devices : Why it is important;


o   Reviewing previous researches in this area


o   Our Project : Cybersecurity of Medical Devices in Iran (Introduction)


o   Our Project : What we do and how (report)


o   Our Project : Future work


o   Questions/Answers.


 


دکتر نفیسه میرکتولی رئیس دبیرخانه ستاد پدافند غیرعامل و دبیر کارگاه در آیین افتتاحیه «کارگاه آموزشی مدیریت راهبردی امنیت سایبری حوزه سلامت» اظهار کرد:


شناخت راه‌های نفوذ، آسیب‌ها و راه‌های استفاده مناسب از فرصت‌های حوزه فناوری اطلاعات در نظام سلامت بسیار حائز اهمیت است زیرا تغییرات درونی نظام‎های سلامت و تحول دیدگاه بیماری‎نگر به سلامت‎نگر، فردنگر به جامعه نگر در سالیان اخیر و پیشرفت چشمگیر فناوری اطلاعات در جهان، فکر استفاده از فناوری اطلاعات و ارتباطات در ارتقاء کیفیت خدمات سلامت را به دنبال داشته است.


شناخت تأثیرات بالقوه فناوری اطلاعات در صنعت خدمات سلامت می‎تواند به عنوان پایه‎ای جهت برنامه‎‎ریزی‎های استراتژیک به منظور ارتقاء دستاوردهای نظام سلامت مبتنی بر فناوری تلقی گردد.


 ایشان ادامه دادند رشد و توسعه فناوری‌های ارتباطی به عنوان تحولی بزرگ در زندگی بشری موجب ایجاد فرصت‌ها و تهدیدهای بسیاری در جوامع مختلف شده و نباید خود گرفتار و زیر سلطه شبکه‌ها و فضاهای سایبری بیگانه قرار گیرند.


وی اضافه کرد: با توجه به ماهیت ناشناخته فعالان در فضاهای سایبری و نیز از بین رفتن مرزهای جغرافیایی در این فضاها، شناخت مدیران با تهدیدها و آسیب‌های نوین حوزه مذکور بسیار ضروری است. این کارگاه‎ها نقش مهمی در شناخت مسئولان فناوری ارتباطات از تهدیدهای نوین موجود و قوانین حقوقی می‎تواند داشته باشد.


دکتر محمد کریمی‎نیا مدیر کل بهداشت و درمان سازمان پدافند غیرعامل کشور در آیین افتتاحیه «کارگاه آموزشی مدیریت راهبردی امنیت سایبری حوزه سلامت» اظهار کرد:


نظام سلامت یکی از اهداف مهم و تاثیرگذار تهدیدات سایبری خصوصاً در سال 2018 می‎باشد.


اهداف متعددی از این تهدیدات متصور است مانند:


1- سرقت اطلاعات بیمه‎ای


2- باج‎خواهی


3- سرقت اطلاعات سلامت محور


4- گسترش اخبار جعلی در شبکه‎های اجتماعی و هدایت افکار


از دیگر حوزه‎های تهدیدات سایبری، اینترنت اشیا می‎باشد که در حوزه سلامت شامل:


1- اینترنت بدن‎ها منظور ایمپلنت‎هایی است که بدلائل مختلف در بدن بکار گرفته می‎شود


2- اینترنت اشیا که منظور تجهیزات و زیرساخت‎های آزمایشگاهی، تشخیصی، تصویربرداری و ... می‎باشد


همانگونه که در سلامت پیشگیری و بهداشت مقدم بر درمان و بازیابی و بازتوانی است در حوزه فناوری اطلاعات نیز باید بصورت جدی cyber hygiene مورد توجه و مداقه و از همه مهمتر عملیاتی نمودن قرار گیرد.


 


رئیس مرکز آپای علوم پزشکی ایران:


 در این کارگاه دو روزه دکتر مهدی حسین زاده مدیر آپای دانشگاه علوم پزشکی ایران به همراه تیم فنی آپای این دانشگاه حضور فعالی داشتند.


دکتر حسین‎زاده مفاهیم امنیت را با تأکید بر سه بعد تکنولوژی، نیروی انسانی و فرآیندها، کنترل‎های امنیتی حیاتی و نقش آنها در افزایش سطح امنیتی سازمان ها برای مدیران حوزه IT تشریح کردند.


 ایشان در ادامه فرآیند مدیریت رخدادهای سایبری، رخدادهای امنیتی باج افزاری، اقدامات لازم برای آماده سازی و مقابله و آمادگی برای مقابله با رخدادهای امنیتی را بیان کرد.


در انتها ایشان خاطرنشان کردند که آپای دانشگاه علوم پزشکی ایران آمادگی ارائه خدمات مرتبط با حوزه امنیت شبکه و ارتباطات در تمامی زیرمجموعه‎های وزارت بهداشت را دارد.

گزارش خطا
ارسال نظرات
نام
ایمیل
نظر