۰۸ خرداد ۱۳۹۷ - ۲۱:۱۵
کد خبر: ۳۵۰۵۷
خرم آباد؛
بیعت استان لرستان طی فصل بهار رویشگاه انواع گیاهان دارویی است که با برداشت بی رویه در خطر انقراض و تخریب محیط زیست قرار دارد.

به گزارش پایداری ملی، ارتفاعات زاگرس  و مراتع استان لرستان به دلیل شرایط ویژه آب و هوایی معتدل زیستگاه  گونه های دارویی و انواع گیاهان دارویی وگیاهان خانواده پیاز هاست.

برداشت بی رویه گیاهان دارویی، زنگ خطری برای تخریب محیط زیست

برخی گونه های گیاهی که در رشته کوه های این استان رشد می کنند از نمونه های نادر جهان هستند.

استان لرستان با مساحتی بالغ ۶۴۹ هزار هکتار اراضی مرتعی و ۸۸۵ هزار هکتار جنگل رویشگاه انواع متنوعی از گیاهان دارویی و خوراکی است که بیشتر این گیاهان در سه گروه عطری، ادویه ای و طبی قرار دارند.

 اردیبهشت و خرداد برای مردم بومی بویژه سودجویان فرصتی برای برداشت بی رویه داروهای گیاهی و طبیعی  و زنگ خطری جدی برای صیانت از محیط زیست است.

 برخی از مردم برداشتی به اندازه میزان مصرف خانواده از دل کوه دارند و برخی دیگر سودجویانی هستند که کسیه ای به پهنای دشت دارند و با هر روز مراجعه به دامان طبیعت و دل کوه های غنی زاگرس سیر نمی شوند هر روز برای سودجویی بیشتر برداشتی بیشتر دارند.

 برداشت بیرویه گونه ها طبیعی از جمله موسیر و داروهای گیاهی موجب تخریب محیط زیست شده و کشت این گونه ها را با خطر انقراض مواجه می کند.

 طبیعتی که در گذشته های نه چندان دور رویش گاه انواع گیاهان خوراکی و دارویی بود، امروز به دنبال کشت بی رویه این گونه ها بساط خود را از دامن دشت ها  برچیده و تنها در قله ها و با سختی برخی انواع مشاهده می شود.

 همچنین در فصل بهار اشخاص بیشماری برای جمع آوری انواع گیاهان دارویی بخصوص گیاهانی که مصرف خوراکی دارند و از ارزش اقتصادی نیز برخوردارند روانه کوه و دشت شده و با جمع آوری انواع خوراکی گیاهان دارویی از جمله بن سرخ، ریواس، آویشن، انشک، موسیر مرزه کوهی، و... آنها را روانه بازار می کنند.

 

شهلا احمدی، کارشناس مرکز تحقیقات کشاورزی لرستان در گفتگو با خبرنگار شبستان، گفت: تاکنون 254 موردگیاه دارویی در استان لرستان شناسایی شده است.

وی با بیان اینکه برای شناسایی گونه های دارویی نقاط مختلفی از استان لرستان مورد شناسایی و بررسی قرار گرفته است، افزود: علی رغم تلاش های به عمل آمده با توجه به وجود نقاط کور بسیاری دراستان لرستان به نظر می رسد گونه هایی همچنان ناشناس باقی مانده اند.

این کارشناس با اشاره به اینکه انواع پیاز فصل بهار خاصیت دارویی دارند، اذعان داشت: انشک، بن سرخ، موسیر، تره وحشی، از جمله پیاز های است که طی فصل بهار در دامان طبیعت استان لرستان می رویند و خاصیت دارویی دارند.


احمدی، با هشدار نسبت به برداشت غیر کارشناسی گونه های دارویی، اظهار داشت: متاسفانه در بسیاری از مناطق استان انواع گیاه دارویی از جمله انشک کوهی به شدت برداشت می شود.

این کارشناس با اشاره به عومل تهدید کننده گیاهان دارویی استان، عنوان کرد: متاسفانه نه تنها بهره برداران بومی، گیاهان دارویی را به شکل بی رویه و غیر علمی جمع آوری می کنند بلکه در سال های گذشته به وفور مشاهده شده که افراد سودجو از استان های همجوار به این استان وارد می شوند و با برداشت بی رویه برخی گیاهان دارویی، این گونه ها را قربانی زیاده خواهی خود می کنند.

احمدی با تاکید بر ضرورت حفظ تنوع زیستی گونه های دارویی در استان لرستان، عنوان کرد: در مرکز تحقیقات استان طرح های مختلفی برای نیل به این هدف در حال اجراست.

کارشناس مرکز تحقیقات کشاورزی و منابع طبیعی استان لرستان اضافه کرد: همچنین در این استان برخی گونه های داروهای گیاهی مانند هشت گونه مرزه، آویشن و موسیر برای حفظ بقا و استفاده های دارویی در مزارع استان کشت می شوند.

 

گیاهان دارویی به گستره وسیعی از گیاهان اطلاق می شود (بوته، درختچه و درخت) که در درمان بیماری ها و یا در پیشگیری ازبروز آن مورد استفاده قرار می گیرد.

در حال حاضر ۲۵۴ گونه گیاهی در استان لرستان شناسایی و جمع آوری شده که این میزان ۲۰ درصد از کل گیاهان دارویی کشور را تشکیل می دهد.

گونه ای که شناسایی، معرفی و بهره برداری از این نمونه ها می تواند لرستان را به عنوان یکی از مهمترین زیستگاه های گیاهان دارویی در کشور معرفی کند.

ظرفیت گیاهان دارویی در استان لرستان مغفول واقع‌شده  است در حالی که با توجه به مساعد بودن آب، خاک و هوای استان برای کشت گونه های دارویی، در صورت احیای صنعت گیاهان دارویی در استان گامی مهم در حوزه اشتغال‌زایی و توسعه استان برداشته خواهد شد.

گزارش خطا
ارسال نظرات
نام
ایمیل
نظر