۰۴ خرداد ۱۳۹۷ - ۰۳:۵۴
کد خبر: ۳۴۸۴۵
در حالی که مهم‌ترین زمان امدادرسانی هنگام بروز بحران، همان ساعات ابتدایی است، گاهی پایداری شبکه اپراتور‌های تلفن همراه کمتر از حد استاندارد بوده و بعضا ارتباط‌ها دچار اختلال می‌شود. به همین دلیل رگولاتوری اپراتور‌ها را ملزم به ارتقای شرایط سایت‌هایشان کرده است.

 در حالی که مهم‌ترین زمان امدادرسانی هنگام بروز بحران، همان ساعات ابتدایی است، گاهی پایداری شبکه اپراتور‌های تلفن همراه کمتر از حد استاندارد بوده و بعضا ارتباط‌ها دچار اختلال می‌شود. به همین دلیل رگولاتوری اپراتور‌ها را ملزم به ارتقای شرایط سایت‌هایشان کرده است.

طبق اعلام سازمان تنظیم مقررات وارتباطات رادیویی، میزان پایداری شبکه اپراتور‌های تلفن همراه در مواقع بحرانی از جمله رویداد‌های بارش برف و زلزله و در صورت قطع ناگهانی برق، پائین‌تر از حد استاندارد است و شاهدیم که در ساعات ابتدایی، ارتباط‌ها بعضا دچار اختلال می‌شود.

در حالی که مهم‌ترین زمان دستگاه‌های امدادرسان برای پرداختن به امدادرسانی، همان ساعات اولیه پس از بروز بحران است و اگر بنا باشد در ساعات اولیه ما دچار اختلال در ارتباط باشیم، طبیعتا به تبع آن ممکن است در امدادرسانی هم دچار اختلال شویم.

ضمن این‌که اختلال در ساعات اولیه بین کاربران هیجان هم ایجاد می‌کند. کاربران وقتی می‌بینند ارتباط قطع است، تلاش بیشتری برای برقراری ارتباط می‌کنند که همین تلاش باعث می‌شود شبکه دچار اشباع شود و شبکه را به سمت ناپایداری می‌برد.

در این زمینه مجید حقی - معاون نظارت و اعمال مقررات سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی- ، با اشاره به لزوم پایداری شبکه‌ها هنگام وقوع حوادث بحرانی، اظهار کرد: بحث پایداری به قطعی برق برمی‌گردد و این‌که هنگام قطعی برق شبکه‌ها چقدر پایدار هستند. رخداد‌هایی که در سال گذشته رخ داد مانند زلزله کرمانشاه و بارش برف که باعث قطعی برق شد. این قطعی نباید حداقل در ساعات و دقایق اولیه تاثیری در پایداری شبکه بگذارد، ولی می‌گذارد.

وی در ادامه بیان کرد: بررسی‌های ما نشان می‌دهد یکی از دلایل این قطعی این است که سامانه‌ها و تجهیزاتی که باید این پایداری را حفظ کنند، مثل باتری و تجهیزاتی که برق سایت‌ها را تا یک زمانی تامین می‌کنند، مناسب نیست. زیرا درصد قابل توجهی از سایت‌ها این پایداری و تجهیزات را در بازه زمانی چند ساعته‌ای که باید تامین کنند، ندارند.

حقی بیان کرد: ما از سایت‌های مختلف در اقصی نقاط کشور بازدید میدانی کردیم و تذکراتی دادیم که تجهیزات خود را در یک بازه زمانی سه ماهه بازنگری کنند و اگر لازم است تجهیزات را جایگزین کنند تا شرایط به گونه‌ای شود که در رخداد‌هایی از این دست و قطعی برق، پایداری شبکه و برق در لحظه اولیه دچار اختلال نشود. همچنین در سه ماه آینده این موضوع را بررسی می‌کنیم و بنا داریم در مانور‌هایی مورد تست عملیاتی هم قرار دهیم و امیدواریم سال آینده قطعی‌های برق دچار اختلالات شبکه نشود.

حقی پیش از این درباره سایت‌های شبکه اپراتور‌های تلفن همراه گفته بود: این سایت‌ها از نظر قطعی برق و مدت زمان پایداری باتری‌های پشتیبان و سیستم تغذیه پائین‌تر از استاندارد قابل قبول هستند و این موضوع در زمان قطعی برق ناشی از وقوع حوادث غیرمترقبه باعث عدم پایداری شبکه تلفن همراه و نارضایتی مشترکین می‌شود. به همین دلیل اپراتور‌ها ملزم شدند شرایط استاندارد در سایت‌ها را ظرف سه ماه آینده ارتقاء دهند.

گزارش خطا
ارسال نظرات
نام
ایمیل
نظر