۲۳ خرداد ۱۳۹۲ - ۱۱:۵۵
کد خبر: ۳۴۶۴
کتاب «اسلام‌هراسی در غرب: جنگ سرد جدید فرهنگی علیه مسلمانان در آمریکا و انگلیس»، نوشته دکتر «محمدرضا دهشیری» توسط موسسه فرهنگی، هنری و انتشارات بین‌المللی «الهدی»، منتشر شد.
محمدرضا دهشیری

مقوله اسلام ‌هراسی زیر مجموعه نگاه غرب به اسلام بوده و ناشی از گزارشی کارشناسانه از وضعیت اسلام نیست. تصویری که در سه دهه اخیر از اسلام در کشورهای اروپایی و آمریکایی ارایه شده، تصویری خوفناک است که از سال ۱۹۹۷ به بعد، با تبلیغات پرحجم رسانه‌ای، شکل جدی‌تری به خود گرفت. در آن زمان غربی‌ها به‌شدت تلاش می‌کردند تا اسلام‌گرایی را به خشونت و ترور پیوند بزنند و واژه اسلام‌هراسی نیز در همان زمان شکل گرفت. این مساله پس از حوادث تروریستی ۱۱ سپتامبر در منهتن آمریکا و فروریختن برج‌های دوقلوی مرکز تجارت جهانی، به اوج رسید.

دکتر «محمدرضا دهشیری» در کتاب «اسلام‌هراسی در غرب: جنگ سرد جدید فرهنگی علیه مسلمانان در آمریکا و انگلیس»، توجه محققان و پژوهشگران را به سوی فضای نوین جنگ سرد فرهنگی در جهان و اهمیت مساله اسلام‌هراسی در غرب و تاثیرات منفی آن بر مسلمانان جلب کرده است.

وی در این اثر، به تبیین بنیادها و نهادهای دخیل در تشدید اسلام‌هراسی در آمریکا و بریتانیا پرداخته و سازوکارها، ابزار ارایه تصویر نادرست از اسلام آن‌ها بر افکار عمومی و نهادهای اجتماعی، فرهنگی، اقتصادی و سیاسی غرب را مورد بررسی قرار داده است.

این کتاب در دو بخش تدوین شده است؛ بخش اول که شامل شش فصل است به مباحثی همچون بررسی دلایل و اهداف موج اسلام‌هراسی در آمریکا، بازخوانی حامیان مالی اسلام‌هراسی و رسانه‌های حامی آن می‌پردازد و در بخش دوم که ۵ فصل دارد، سیاست‌های مبارزه با خرابکاری در انگلستان و مرکز انسجام حامیان مالی آن‌ها و همچنین مرکز تبادلات سیاسی و نقش آن در ایجاد محدودیت‌های حقوق شهروندی علیه مسلمانان در انگلستان، مورد بررسی قرار گرفته است.

کتاب «اسلام‌هراسی در غرب: جنگ سرد جدید فرهنگی علیه مسلمانان در آمریکا و انگلیس» در قطع رقعی و ۲۶۱ صفحه، با شمارگان هزار نسخه و بهای ۱۰۰هزار ریال، با همکاری مرکز مطالعات فرهنگی ـ بین‌المللی سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی و توسط موسسه فرهنگی، هنری و انتشارات بین‌المللی الهدی به چاپ رسیده است.


گزارش خطا
ارسال نظرات
نام
ایمیل
نظر