۲۱ ارديبهشت ۱۳۹۷ - ۲۱:۱۲
کد خبر: ۳۴۴۱۱
همان وقتي كه رئيس‌جمهور امريكا در توئيتر خبر داد روز سه شنبه تصميمش درباره برجام را اعلام خواهد كرد، راهپيمايي مجازي كاربران مجازي عليه او در توئيتر آغاز شد ...

همان وقتي كه رئيس‌جمهور امريكا در توئيتر خبر داد روز سه شنبه تصميمش درباره برجام را اعلام خواهد كرد، راهپيمايي مجازي كاربران مجازي عليه او در توئيتر آغاز شد و ايراني‌هاي بسياري پاسخ هايي در مخالفت با او و بيشتر در بي‌اهميت جلوه دادن تصميمي كه خواهد گرفت، براي او نوشتند. سخنراني كوتاه او براي خروج از برجام اما رنگ و بويي فراتر از يك عهدشكني يافت؛ او به عادت هميشه زبان به توهين گشود، ايراني‌ها را حامي تروريسم نامید و دروغگو خواند و... فراتر از اينكه امريكا با پيمان‌شكني‌اش در ماجراي برجام به ايران توهين كرد، ادبيات توهين‌آميز و تهديدآلود رئيس‌جمهورش هم تحقير مردم ايران بود. گرچه رهبر انقلاب، با صلابت از طرف ملت ايران پاسخ او را دادند كه «بنده از طرف ملت ايران عرض مي‌كنم: آقاي ترامپ! شما غلط مي‌كنيد.» اما لازم بود تصوير عيني جمله‌اي كه حضرت آيت الله خامنه‌اي فرمودند، مقابل چشم سياسيون جهان و از جمله مقامات امريكايي قرار بگيرد و آنها هم مستقيماً نظر مردم ايران را ببينند. اين شد كه روز جمعه پايتخت و شهرهاي مختلف ايران صحنه‌ راهپيمايي مردم شد كه فرياد مي‌زدند «مرگ بر امريكا»؛ نه براي آنكه برجام برگ برنده‌اي دست مردم ايران بود كه حالا گرفته شده است، بلكه از آن رو كه شكستن پيمان يعني توهين.

ايران سراسر عليه امريكا

در تهران، مردم پس از نمازجمعه با شعارهاي «مرگ بر امريكا» و «مرگ بر اسرائيل» از محل نمازجمعه تا ميدان انقلاب راهپيمايي كردند در حالي كه دستنوشته‌هايي در دست داشتند که روي آنها نوشته شده بود «آقاي ترامپ غلط مي‌كنيد». تهراني‌ها همچنين شعار «مرگ بر ترامپ» را سر دادند. «مي‌جنگيم، مي‌ميريم، سازش نمي‌پذيريم» از ديگر شعارهاي مردم تهران بود. همين شعارها در شهرهاي مختلف ايران هم تكرار شد؛ از شرق تا غرب، از شمال تا جنوب، مردم ايران آمدند تا تصوير همان حرفي باشند كه رهبرشان به درستي به نمايندگي از آنها فرموده بود؛ تصويري كه براي امريكايي‌ها آشناست و همين آنها را مي‌ترساند؛ حضور مردم و وحدت مردم و مسئولان. همين امر آنها را بيشتر از انرژي هسته‌اي ما و موشك‌هايمان مي‌ترساند.

امريكا و اروپا ديگر نبايد طرف مذاكره ما باشند

در پايان راهپيمايي ضدامريكايي دیروز مردم سراسر كشور قطعنامه‌اي هم قرائت شد. در اين قطعنامه آمده است: بهانه‌جويي‌ها و اقدام جنون‌آميز ترامپ ابله با ايجاد جنگ رواني، عهدشكني و خروج يك‌جانبه از برجام و اظهارات سخيف او عليه ايران‌مقتدر، اثبات‌‌كننده مجدد خوي استكباري سردمداران كفرپيشه طاغوت ‌اعظم امريكاي جنايت‌پيشه است كه هدفي جز تقابل با اسلام و تلاش مذبوحانه براي براندازي نظام مقدس اسلامي و سلطه شيطاني بر منطقه ندارد و اين سياست خصمانه بار ديگر مؤيد آرمان اصيل استكبارستيزي و ضرورت ايستادگي و مقاومت در برابر ام‌الفساد قرن با الهام از كلام امام راحل عظيم‌الشأن مي‌باشد كه به زيبايي و ژرف ‌انديشانه فرمودند: «ما تا آخر عمر، عليه دولت امريكا مبارزه مي‌كنيم و تا آن را به جايش ننشانيم و دستش را از منطقه كوتاه نكنيم و به تمام مبارزان راه آزادي كمك نكنيم تا آنها را شكست دهند... ازپاي نمي‌نشينيم. دنيا بايد امريكا را از بين ببرد والا تا اينها هستند، اين مصيبت‌ها در دنيا هست، اينجا نشد، يك جاي ديگر.»
بند اول اين قطعنامه به محكوميت امريكا مي‌پردازد: با شناخت كامل از اهداف شوم و سياست‌هاي خصمانه شيطان بزرگ امريكا كه براي سيطره سياسي، اقتصادي، فرهنگي و نظامي خويش بر جهانِ زيرسلطه از هيچ جنايتي خودداري نمي‌نمايد، كماكان امريكاي جهانخوار را دشمن شماره يك بشريت و تروريست بالذات دولتي دانسته و شديداً آن را محكوم مي‌نماييم.
در بند دوم، التزام عملي مسئولان اجرايي به منويات رهبر انقلاب خواسته شده است: مواضع حكيمانه رهبر معظم انقلاب اسلامي در برابر تعليق اوليه فعاليت‌هاي هسته‌اي و مذاكرات هسته‌اي منتج به امضاي قرارداد موسوم به برجام، به رغم بي‌اعتمادي مستدل، منطقي و آينده‌نگرانه معظم‌له نسبت به امريكاي جهانخوار و همپيمانانش كه نه تنها مانع اقدامات مقامات نشدند بلكه با درايت و هوشمندي مستمراً دولت و تيم مذاكره‌كننده را تأييد فرمودند، حجت را بر همگان تمام كرد، لذا واقع‌بيني و عبرت‌آموزي از وقايع سال‌هاي اخير و التزام عملي بي‌چون و چرا به منويات مقتداي عظيم‌الشأن امت اسلامي را مصرانه از تمامي دست‌اندركاران و گروه‌ها خاصه مسئولان محترم اجرايي خواهانيم. بند سوم و چهارم اعتماد مجدد به امريكا در آينده يا مذاكره كنوني با سران اروپايي را رد مي‌كند: ملت ايران با بصيرت و آگاهي، هيچ‌گونه اعتمادي به سران اتحاديه اروپا به عنوان همپيمانِ امريكاي عهدشكن نداشته و هوشياري تمام در هرنوع مذاكره، اخذ تضمين‌هاي واقعي غيرقابل خدشه و صلابت و اقتدار دربرابر زياده‌خواهي‌هاي آنها را مطالبه جدي خود از مسئولان مي‌داند. قاطعانه اعلام مي‌نماييم امريكاي عهدشكن و ناقض حقوق بين‌الملل، درآينده و در هيچ موضوعي نبايد طرف مذاكره با ايران باشد و در مذاكرات با ديگر كشورها از جمله اتحاديه اروپا نيز هرگز دفاع از جبهه مقاومت و مظلومين جهان، منافع ملي و توانمندي‌هاي نظامي و موشكي قابل گفت‌وگو و توافق احتمالي نخواهد بود.
راهپيمايان ايراني در بند پنجم بيعت مجدد با ولي فقيه و هشدار نسبت به هر اقدامي است كه خارج از چارچوبي با محوريت ولايت‌ مطلقه فقيه و عزت و شرافت ايران باشد و در بند ششم و پاياني هم ضمن اعلام پايبندي به آرمان الهي دفاع از فلسطين و محكوميت جنايات و ددمنشي‌هاي رژيم جعلي و كودك‌كش صهيونيستي، پاسخ قاطع و متناسب با تحركات رذيلانه اشغالگران قدس شريف را خواستار شده‌اند.

اروپا در بدعهدي كمتر از امريكا نیست

حجت‌الاسلام سيد احمد خاتمي امام‌جمعه موقت تهران، در خطبه‌هاي نمازجمعه تهران، با اشاره به خروج امريكا از برجام، به بيان عبرت‌هايي در مورد آن پرداخت و اظهار داشت: عبرت اول اين است كه دشمنان دين به طور مطلق قابل اطمينان نيستند و نبايد به آنها اعتماد كرد. كسي كه دين و مبنا ندارد، پاي ارزش‌ها نمي‌ايستد و براي آينده بايد حواسمان جمع باشد.
وي ادامه داد: عبرت دوم اين است كه توجه كنيم دشمنان دين، سر و تهِ يك كرباس هستند؛ «الكفر مله واحده». اينكه امريكا نه؛ اتحاديه اروپا آري، با عبرت نمي‌سازد. بايد عبرت بگيريم. اتحاديه اروپا در بدعهدي هيچ از امريكا كم ندارد. قرار بود در ايران سرمايه‌گذاري كنند. ما در برجام يك كلمه از اقتدار موشكي نگفته بوديم، اما اروپايي‌ها فضولي مي‌كنند و بحث موشكي را مطرح مي‌كنند. اروپايي‌ها حتي قرارداد هواپيمايي ما را لغو كردند.
امام جمعه موقت تهران ادامه داد: عبرت سوم اين است كه مذاكرات دوساله نشان داد ارتباط با بيگانگان نه تنها گره باز نمي‌كند بلكه بر گره‌ها مي‌افزايد. قرآن در سوره آل عمران مي‌فرمايد اينها مي‌خواهند شما هميشه گرفتار باشيد و در گرفتاري‌ها دست و پا بزنيد. برخي‌ مي‌گفتند با ارتباط با بيگانگان مشكل كشور حل مي‌شود. در روز اول پس از برجام، برخي از روزنامه‌ها چه گل و بلبلي گفتند و چه منجي‌اي معرفي كردند اما بعد ديديم كه تحريم روي تحريم. بنابراين گره‌گشايي در ارتباط با بيگانگان نيست.
وي، عبرت چهارم ماجراي برجام را اين دانست كه راه‌حل مشكلات، ارتباط با امريكا و كدخدا نيست و در همين زمينه تصريح كرد: راه حل مشكلات، ارتباط با خود خدا و بندگان خداست. به فضل الهي، مردم با اين رهبر دورانديشي كه دارند همه گردنه‌ها را پشت سر خواهند گذاشت.
خطيب جمعه تهران در مورد پاسخ رهبر انقلاب به ترامپ گفت: پاسخ رهبر معظم انقلاب طوري بود كه گويا امام زنده شده است و مي‌فرمايد: امريكا شيطان بزرگ است و هيچ غلطي نمي‌تواند بكند. اين دو رهبر، درس گرفته‌ مكتب حسين هستند كه فرمود «هيهات منا‌الذله.»
وي تصريح كرد: اين را هم بايد توجه داشت كه اگر به فرامين رهبري گوش دهيم، برنده‌ايم و اگر گوش ندهيم، آسيب مي‌بينيم. ايشان نهايت تلاش خود را كردند و راهنمايي‌هاي بايسته‌اي كردند و مذاكره‌كنندگان دلسوز هم نهايت تلاش را كردند و با حسن نيت جلو رفتند، ولي رهبري گفتند تعهد كتبي بگيريد كه آنها نگرفتند و اين آسيب پيش آمد. اميدواريم درآينده بيشتر به اين رهنمودها توجه داشته باشيم.
آيت‌الله خاتمي با بيان اينكه ماجراي برجام، بصيرت مردم ما را بار ديگر بالا برد، به اظهارات رهبر انقلاب مبني بر عدم خوشبيني به مذاكرات اشاره كرد و اظهار داشت: مذاكره اين فايده را داشت كه خوش‌بين‌ترين مردم نسبت به امريكا هم به بدعهدي امريكا پي برد و كساني كه ورود در سياست هم نداشتد اكنون همصدا با مردم مي‌گويند مرگ بر امريكا. آقاي ترامپ! بشنو! چند روز پيش گفتي شعار مرگ بر امريكا در ايران كمرنگ شده است. اينجا تهران، قلب جمهوري اسلامي ايران است و اين جمعيت، با شكوه‌تر از گذشته مي‌گويند مرگ بر امريكا.

گزارش خطا
ارسال نظرات
نام
ایمیل
نظر