دبیر شورای عالی فضای مجازی گفت: تمامی پیامرسانها اگر به صورت موج ناگهانی مردم بخواهند ورود کنند دچار چالش خواهند شد که ما برنامه خود را در چند مرحله اعلام خواهیم کرد تا به آرامی جمعیت به سمت پیامرسانها هدایت شود.
به گزارش پایداری ملی، سیدابوالحسن فیروزآبادی پس از بازدید از مرکز نگهداری داده مدرن و مجهز که وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات موظف شده بود تا برای پیامرسانهای داخلی فراهم کند، در نشستی صمیمانه با مدیران پیامرسانهای داخلی اظهار کرد: کوچ سازمانها، دستگاهها و کانالهای پرظرفیت به پیامرسانهای داخلی و در نتیجه ارائه سرویس بیشتر به مردم برنامهای است که بهطور جدی مورد وفاق مسئولان کشور است و قوای سهگانه کشور علاقمند هستند این کار به سرعت انجام شده و موانع این راه برطرف شود.
دبیر شورای عالی فضای مجازی کشور با اشاره به اینکه در این مسیر باید پیامرسانها هم تلاش بیشتری داشته باشند، افزود: امیدوار هستیم تا در فرصت زمانی مناسب سرویس پایدار و فنی با استحکام امنیتی و رعایت حریم خصوصی از سوی پیامرسانها به شهروندان ارائه شود.
فیروزآبادی با بیان اینکه در حوزه فضای مجازی میتوانیم توسعه مناسبی در حوزه اقتصاد دیجیتالی داشته باشیم، عنوان کرد: با توجه به تأکید ویژه برای پیادهسازی شبکه ملی اطلاعات باید خدمات پایه در کشور به سمتی برود که توسط شرکتهای داخلی و بخش خصوصی ارائه شود و بومیسازی مناسبی در حوزه اقتصاد دیجیتالی داشته باشیم تا در این حوزه بتوانیم اقتصادی مناسب با استانداردهای بینالمللی، پایدار و چالاک در برابر تحولات جهانی در داخل کشور داشته باشیم.
وی با اشاره به سال حمایت از کالای ایرانی تصریح کرد: باید پلتفرمها، سکوها و خدماتی که ارائه میشود ایرانی باشد و در این راه بایستی همه مردم نقش ایفا کنند؛ دولت به عنوان قوه مجریه کشور تصمیم دارد این کار صورت گیرد اما این کار بدون نقشآفرینی مردم امکانپذیر نیست.
دبیر شورای عالی فضای مجازی افزود: نوع توسعه تکنولوژی مربوط به فضای مجازی توسعه تکنولوژی از نوع مشارکت و تعامل بوده که به صورت افقی است و از نوع عمودی نیست که چند سرمایهدار بخواهند صنعتی را در کشور پیادهسازی کنند؛ در واقع مبتنی بر مشارکت همراه با تعامل از سوی مردم است.
وی گفت: با توجه به ویژگیهای فضای مجازی، رفتار مردم به شدت تابع خدماتی است که ارائه داده میشود و ما شاهد تغییر و تحول سریع در رفتار مردم هستیم؛ بنابراین اگر پیامرسانی رفتار مناسب نداشته باشد، نیازهای مشتریان را برطرف نکند و در ذهن کاربران اقناع لازم را نتواند ایجاد کند به راحتی در مدت خیلی کوتاه و حتی در کمتر یک شبانهروز کاربران خود را از دست خواهد داد.
وی خاطر نشان کرد: این در حالی است که در هیچ صنعتی در گذشته شاهد چنین پدیدهای نبودیم یعنی صنعتی برای استقرار در یک کشوردر مرحله اول ورود به بازارش زمان میبرد و همچنین خروج آن نیز سالها طول میکشد.
او با اشاره به حوادث اخیر در جریان فیسبوک و سقوط ارزشی چند ده میلیارد دلاری آن، تأکید کرد: سایز اقتصاد ایران در این حد نیست اما رفتار کاربران میتواند به همان شدت باشد چون جامعه ما یک جامعه همگرا و پیوستهتر نسبت به جامعه غربی است؛ در جوامع غربی فردیگرایی و واگرایی بیش از جوامع ماست و بر همین اساس رفتارهای ما نیز میتواند خیلی سریعتر و عکسالعملها خیلی شدیدتر باشد بنابراین پیامرسانهای داخلی باید درارائه خدمات به مردم رضایتمندی آنها را هدف قرار دهند و رضایتمندی مردم در خدمات مناسب، پایدار، امن و همچنین ارائه خدمات نو است.
فیروزآبادی ابراز کرد: ما شاهد هستیم پیامرسانهایی مانند تلگرام در جهت ارائه خدمات نو حرکت کرده و علاوه بر اینکه پیامرسان و شبکه اجتماعی هستند در حال تبدیل به سکوی اقتصادی نیز بوده و میخواهند تا اقتصاد کشورها را در اختیار بگیرند؛ در حوادثی که در روسیه اتفاق افتاد غولهای بزرگ اقتصادی آمریکا در این نزاع فضای مجازی میلیاردها دلار متضرر شدند و تلگرام اعتراف کرد که چند صد میلیون دلار متضرر شده و آمازون و گوگل هم قاعدتا به همین میزان باید متضرر شده باشند و این همه با هدف آمادهسازی برای تصاحب بخشی از اقتصاد این کشور است.
وی اظهار داشت: باید توجه داشت که این هزینه برای نگهداشتن یک جامعه در یک پیامرسان نیست بلکه این هزینه برای تصرف اقتصادی یک کشور صورت میگیرد بنابراین باید در مرحله نخست تلاش کنیم تا پیامرسان خوبی داشته باشیم و نیازهای پیامرسان اجتماعی را در جامعه ایرانی تأمین کنیم و امیدوار هستیم که پیامرسانهای داخلی در مرحله بعد تبدیل به سکویی برای ارائه خدمات به مردم شوند و در فضای مجازی در کشور که از تأمین پیامرسان با هدف خروج از انحصار پیامرسان خارجی کشور شروع شده و در نهایت دستیابی به سکوهای قابل توجهی برای ارائه خدمات است، نقطه آغاز یک تحول بزرگ باشیم.
درادامه این نشست دبیر شورای عالی فضای مجازی درباره نگرانی مدیران پیامرسانهای داخلی در رابطه با سرعت افزایش کاربران جدید به صورت موج ناگهانی و همچنین عدم ارائه خدمات مناسب از سوی اپراتورها به دلیل کاهش تعرفه استفاده از پیامرسانهای داخلی، گفت: تمامی پیامرسانها اگر به صورت موج ناگهانی مردم بخواهند ورود کنند دچار چالش خواهند شد که ما برنامه خود را در چند مرحله اعلام خواهیم کرد تا به آرامی جمعیت به سمت پیامرسانها هدایت شود.
وی تصریح کرد: همچنین درباره اینکه تعرفه استفاده از پیامرسانهای داخلی یک سوم استفاده از پیامرسانهای خارجی است و اپراتورها ممکن است ارتباطات مربوط به پیامرسانهای داخلی را با کیفیت و اولویت کمتری به کاربران سرویس دهند، رسیدگی خواهیم کرد و اگر موردی به صورت واقعی و عملی بود گزارش دهند تا برطرف کنیم.