تنها اتفاقی که در این میان رخ میدهد این است که بازار ایران با یک تحریم نسبي از سوی تولیدکنندگان خارجی مواجه است و در نهایت هم محصولات همین خودروسازان از طریق واسطهها و با قیمتی بالاتر به بازار ایران میرسد.
تحريم صنعت خودروي ايران از سوي آمريكا در حالي اين روزها توليد خودرو را
تهديد ميكند كه به نظر ميرسد بر واردات هم بي تاثير نباشد.بنابراين هرچند
به نظر میرسد بار اصلی تحریمهای جدید بر دوش تولید داخلی باشد اما باید
دید که آیا این تحریمها واردات خودروهای خارجی به کشور را هم تحت تاثیر
قرار خواهد داد؟
یکی از فعالان حوزه واردات خودرو اثر اصلی این
تحریمها را بر تولید میداند و میگوید: مشکلات واردات خودرو برای
شرکتهای واردکننده اتفاقی جدید نیست، چرا که پیش از این هم بسیاری از
شرکتهای خودروساز خارجی از ترس جرایم سنگینی که فروش محصول به ایران
برایشان در پی داشت به صورت داوطلبانه از همکاری با ایران خودداری میکردند
و برای تحریمها پیشقدم میشدند.
او در ادامه با اشاره به
اینکه میتوان خرید خودرو را از شرکتهای تولیدکننده اصلی انجام نداد گفت:
با توجه به وجود واسطهها میتوان به ادامه داشتن واردات خودرو امیدوار بود
اما طبیعتا به دلیل افزایش واسطهها قیمت این خودروها هم با افزایش همراه
خواهد بود. به این ترتیب به نظر میرسد از این پس خودروهای وارداتی با
دردسر بیشتری به بازار ايران برسد و این مصرفکنندگان هستند که باید بهای
این واردات پر واسطه را پرداخت کنند.
بر همین اساس واردکنندگان
خودرو نگرانی زیادی بابت تحریمهای جدید ندارند. پیش از این هم شاهد بودیم
که با وجود محدودیتهای بینالمللی و همچنین نوسانات ارز، روند واردات
خودروهای خارجی نه تنها دچار مشکلی نشد بلکه در مواردی حجم واردات نسبت به
سالهای قبل که چنین مشکلاتی وجود نداشت بیشتر هم شده بود.
به این
ترتیب نه محدودیتهای بینالمللی واردات خودرو را دچار نوسان کرد و نه به
نظر میرسد که خودروسازان خارجی بتوانند از بازار تشنه ایران بگذرند. تنها
اتفاقی که در این میان رخ میدهد این است که بازار ایران با یک تحریم نسبي
از سوی تولیدکنندگان خارجی مواجه است و در نهایت هم محصولات همین
خودروسازان از طریق واسطهها و با قیمتی بالاتر به بازار ایران میرسد.