۱۸ دی ۱۳۹۶ - ۲۲:۰۹
کد خبر: ۳۱۹۰۲
یکی از جرایم سایبری بین المللی که طی سالهای بسیار شایع شده است، کلاهبرداری اینترنتی از طریق ایمیل های جعلی است که این نوع کلاهبرداری به "کلاهبرداری نیجریه ای" معروف شده و در این جرم، هکرها یا مجرمین سایبری، تاجران و صرافان و شرکت های صادرات و واردات را هدف قرار می دادند.
به گزارش پایداری ملی، هکرها با ایجاد یک ایمیل شبیه به ایمیل فروشنده، خود را در حین یکی از معاملات به جای طرف فروشنده جا زده و به طرف خریدار اعلام می کنند که شماره حساب شرکت تغییر یافته است و از این پس مبلغ مورد معامله را باید به حساب جدید واریز کنید". از این رو غالبا خریداران و یا وارد کنندگان کالا نیز بدون اینکه موضوع را تلفنی از شرکت فروشنده جویا شوند، اقدام به واریز وجه به حساب جدید می کردند، غافل از اینکه این حساب مربوط به فروشنده نیست.

موضوع آنقدر مهم و حساس بود که یکی از مسئولان وقت پلیس فتا، اعلام کرد که "تاکنون چندمیلیون دلار از واردکنندگان و صرافان ایرانی به این روش کلاهبرداری شده است"

حمله هکرهای نیجریه‌ای به آژانس‌های مسافرتی ایرانی

اما به نظر می رسد فقط صرافان و شرکت های تجاری فعال در ایران، هدف این کلاهبرداران نیجریه ای نیستند بلکه اکنون آنها به سراغ آژانس های مسافرتی کشورمان رفته اند چراکه بر اساس نامه انجمن صنفی دفاتر خدمات مسافرتی و جهانگردی، اخیرا هکرهایی در آفریقا بخصوص در نیجریه، با استفاده از جلب اطمینان دفاتر مسافرتی، درخواست صدور بلیت به نقاط مختلف جهان را می کنند.

این افراد برای جلب اطمینان بیشتر آزانس ها، خود را وابسته به یک شرکت بین المللی طرف قرارداد با دفتر مورد نظر معرفی کرده و با توسل به انواع حیله ها، موفق به کسب اعتماد آن آزانس شده و بدون ذکر محل واقعی خود، درخواست را از کشور معتبر دیگر مطرح می کنند.

براین اساس، از همه دفاتر خدمات مسافرت هوایی و جهانگردی خواسته شده قبل از صدور هرگونه بلیت، از صحت و اصالت تقاضای درخواست کنندگان اطمینان لازم را کسب کنند تا از بروز مشکلات بعدی، جلوگیری شود.

گزارش خطا
ارسال نظرات
نام
ایمیل
نظر