۳۰ ارديبهشت ۱۳۹۲ - ۰۷:۰۵
کد خبر: ۳۰۶۵
آزمایشگاه تونل باد؛
وجود یک آزمایشگاه تونل باد در کشورهایی که با سرعت بالا درحال طی کردن مراحل ساخت هوایی و فضایی هستند یک زیر ساخت بسیار پر اهمیت است.
کلمه زیر ساخت به معنای ساختار پایه ای که سامانه های مختلف بر روی آن بنا شده و توسط آن پشتیبانی می شوند؛این زیر ساخت ها شامل سخت افزاری یا نرم افزاری است و امروزه در دنیا تقریباً همه افراد یک جامعه کاملاً با آن آشنا هستند.

در جوامع امروزی قرن بیستم که همه دنیا درحال تحول است ایجاد زیر ساخت کاربرد و محبوبیت خاصی در حوزه های مختلف مانند فرهنگ، صنعت، اقتصاد و علم  به خود اختصاص داده است. 


یکی از حوزه های علمی که ایران در حال حاضر با سرعت بالا در حال تکامل زیر ساخت های آن است صنعت هوایی فضایی که شامل طراحی، ساخت و تولید انواع وسایل پرنده از جمله ماهواره ها می شود است.


طراحی اولین گام توسعه در صنعت محسوب می شود که همزمان با آن باید آزمایش های مختصر و کوچکی نیز در این حوزه ها صورت پذیرد و دو مقوله طرحی و آزمایش را مهندسان همزاد و مزدوج می دانند به طوری که آنان طراحی را بدون آزمایش بی معنا عنوان کرده اند. 


اصلی ترین زیر ساخت برای صنعت هوافضا آزمایشگاه های متفاوت که از جمله مهمترین آنها آزمایشگاه تونل بادی است این آزمایشگاه به اندازه ای دارای اهمیت است که بدون در اختیار داشتن تونل های باد بزرگ و صنعتی توانایی راه اندازی طرح های هوا فضایی نوین را نخواهیم داشت.

البته با پیشرفت چشمگیری که در روش های بی سابقه شبیه سازی رایانه ای و وجود انبوهی از اطلاعات که مربوط به آزمایش های ده ها سال گذشته به عنوان روش میان بر به جای آزمایش تونل باد کاربرد خاصی را به خود اختصاص داده است. 


با وجود چنین روش هایي هرگز نمی توانیم بگوییم که بدون استفاده از تونل های باد می توانیم یک حرکت بزرگ و ریشه دار را در زمینه طراحی و وسایل پرنده آغاز کرده ایم. 


آزمایشگاه تونل باد برای تمامی کشورهایی که برنامه فضایی یا موشکی خود را با سرعت بالا دنبال می کنند می تواند یک علل زیر ساختی مهم در طراحی های مستقل محسوب شود به همین دلیل کشورهایی همچون آمریکا، روسیه و ژاپن، چین، اروپا و هند دارای ده ها تونل باد بزرگ و صنعتی هستند.
گزارش خطا
ارسال نظرات
نام
ایمیل
نظر