۲۴ ارديبهشت ۱۳۹۲ - ۲۲:۱۹
کد خبر: ۲۹۸۷
دیدگاه‌های عربستان برای حل بحران سوریه به تدریج به ایران نزدیک می‌شود. سعود الفیصل ساعت‌ها با علی اکبر صالحی در این باره صحبت کرده است و حتی عربستان می‌خواهد مانورهای ترکیه و نقش ترکیه در سوریه را نقش بر آب کند.
عربستان سعودی به دنبال راهکار ایران برای پایان دادن به جنگ داخلی در سوریه است، زیرا این کشور پذیرفته ‌‌که سیاست آمریکا در قبال سوریه کارآیی ندارد و عربستان هم به رویکرد ایران و روسیه در قبال مسأله سوریه نزدیک شده است.

به گزارش «تابناک»، دبکا فایل گزارش داده است که سعود الفیصل، وزیر خارجه عربستان سعودی در اجلاس سازمان کنفرانس اسلامی ـ که در جده برگزار شد ـ از فرصت استفاده کرد و در دیدار با علی اکبر صالحی، وزیر خارجه ایران به تبادل نظر در این موضوع پرداخت‌.

بر پایه این گزارش، اولویت نخست عربستان، همکاری با ایران در لبنان است تا با ایجاد تعادل در میان نیروهای لبنانی، موزانه قوایی میان نیروهای درگیر در بحران سوریه پدید آورد. مقامات سعودی می‌دانند که موضع اسرائیل و غرب در قبال مسأله سوریه، موضع تعیین کننده‌ای نیست و به محض پیروزی اسد در سوریه ـ که همانا پیروزی ایران و حزب الله است‌ ـ آن هنگام‌ است که حزب الله با دست پر به عرصه سیاسی لبنان باز خواهد گشت و نیز نیروهای تحت حمایت عربستان در لبنان ـ که همان نیروهای سعد حریری هستند ـ در مقابل حزب‌الله چاره‌ای جز پذیرش غلبه آنان ندارند.

این موضوعی است که سعود الفیصل در دیدار با علی اکبر صالحی، ساعت‌ها در‌باره آن گفت‌وگو کرده است؛ حال آن که آنان به شدت به طرح جان کری، وزیر خارجه آمریکا برای پایان دادن به جنگ داخلی سوریه بد بین هستند. آنان بر این باورند که در دیدار باراک اوباما و دیوید کامرون، نخست وزیر انگلیس، اوباما نشان داد که نمی‌تواند موضوع سوریه را حل کند، چرا که وی مدعی است، بحران سوریه، جنگ سرد جدیدی بین مسکو و واشنگتن است؛ بنابراین، با چنین رویکردی توانایی حل بحران سوریه وجود ندارد.

به این ترتیب، هر گونه توافق تهران و ریاض در مسأله سوریه در مخالفت کامل با طرح‌های آمریکا برای سوریه است، چرا که برای انجام‌ چنین توافقی قطعا سعودی‌ها باید با خواسته ایران مبنی بر باقی ماندن اسد در آینده سوریه موافقت کند؛ مسأله‌ای که در طرح‌ها و راهکارهای آمریکا و غرب جایی ندارد.

سعودی‌ها با نقش ترکیه هم در بحران سوریه مخالف هستند و این توافق آنان با ایران مانوری از سوی عربستان در آستانه سفر رجب طیب اردوغان به آمریکا و گفت‌وگوی وی با باراک اوباما در رابطه به سوریه است.
گزارش خطا
ارسال نظرات
نام
ایمیل
نظر