۲۲ ارديبهشت ۱۳۹۲ - ۱۲:۰۱
کد خبر: ۲۹۴۲
اندیشکده «بگین سادات»:
یک اندیشکده صهیونیستی نسبت به خطر قطع کابل‌های اینترنت واقع در عمق دریاها در جنگ‌های سایبری هشدار داد و معتقد از است که این جنبه از جنگ سایبری مورد غفلت واقع شده است.
اندیشکده صهیونیستی «مرکز مطالعات استراتژیک بگین» در مقاله‌ای به قلم «ایادو هکت» می‌نویسد: جنگ‌های سایبری در زمره نوین‌ترین جنگ‌ها قرار دارند. اگرچه این نوع جنگ غالبا از طریق تکنولوژی نرم‌افزاری انجام می‌شود، اما جنگ در زمینه سخت‌افزار می‌تواند بسیار پیچیده‌تر و بلندمدت‌تر باشد.

جنگ‌های سایبری می‌توانند خسارات زیادی به بار بیاورند

در سال‌های اخیر بحث‌های زیادی در رابطه با پدیده جنگ‌های سایبری، متدها و همچنین خسارات آن مطرح شده است. در واقع، جنگ‌های سایبری با سه هدف انجام می‌شوند: جاسوسی (ورود به پایگاه‌های اطلاعتی و سرقت اطلاعات)، منع دسترسی به اینترنت و خرابکاری (ورود به شبکه‌های اینترنتی بزرگ و آسیب زدن به آن‌ها از طریق برنامه‌های ویروسی). رسانه‌ها غالبا از برنامه‌های کامپیوتری به عنوان سلاح‌های جنگ سایبری یاد می‌کنند، اما تروریست‌ها فقط به زیرساخت‌ اینترنت حمله نمی کنند و این حملات می‌توانند ویران کننده و مؤثرتر باشند. حملات اینترنتی بدون نیاز به مهارت‌های زیاد در برنامه‌نویسی امکان‌پذیر است و در عین حال خسارات آن بسیار گسترده خواهد بود. حتی موفقیت نسبی در این حملات نیز می‌تواند آسیب‌های زیادی را برای کشورها به بار بیاورد. به عنوان مثال، در 27 مارس سال 2013، نیروی دریایی مصر سه فرد را به جرم قطع کردن کابل ارتباطی این کشور با سرویس جهانی اینترنت دستگیر کرد. مسئول سیستم کابلی آفریقا اعلام کرد که اگرچه این حمله قبل از قطع شدن کابل متوقف شده بود، اما باعث کاهش چشم‌گیری در سرعت اینترنت کشور مصر شد. در دهه گذشته کابل اینترنتی این کشور چندین بار دچار قطعی شده است.


حدود 99 درصد ارتباطات بین قاره‌ای از طریق کابل‌های اینترنتی دریایی‌ انجام می‌شود 

- قطع کابل‌های اینترنتی دریایی

تقریبا 99 درصد ارتباطات بین قاره‌ای از طریق کابل‌های ارتباطی اینترنتی دریایی‌ انجام می‌شود و 1 درصد باقی مانده به وسیله ماهواره‌ها صورت می‌گیرد. این کابل‌ها در ابتدا به شکل الکترومغناطیس بودند، اما از سال 1988 تاکنون کابل‌های فیبر نوری جایگزین آن‌ها شده‌اند. حوادث طبیعی مانند زلزله، جریان‌های دریایی و حتی حمله حیواناتی مانند کوسه‌ها باعث پاره شدن این کابل‌ها می‌شوند، اما کابل‌های اینترنتی غالبا توسط حوادث انسانی مانند تورهای ماهی‌گیری و همچنین اقدامات نظامی و یا سرقت از بین می‌روند. در واقع، مسئله آسیب به کابل‌های اینترنتی بسیار رایج است به طوری که می‌توان گفت حدودا در هرسال صد بار این اتفاق رخ می‌دهد. برای مقابله با این مسئله می‌توان کابل‌های اینترنتی را در داخل زمین قرار داد و یا تجهیزات لازم برای تعمیرات آن‌ها را فراهم نمود. به علاوه، می‌توان از چندین کابل در داخل سیستم استفاده کرد؛ به طوری که هر کابل در مسیرهای جداگانه به نقاط مختلفی متصل شوند. با استفاده از چندین نقطه اتصال در کابل‌های موازی می‌توان برای کابل‌های قطع شده راه‌های انشعابی ایجاد کرد و ارتباط را به کابل‌های دیگر انتقال داد.


حفاظت از کابل‌های اینترنتی هزینه‌های سنگینی را برای کشورها به بار می‌آورد 

به هرحال، علی‌رغم پیشرفت‌های حاصل شده کماکان نقاط ضعف بسیاری در شبکه جهانی اینترنت به چشم می‌خورد که می‌تواند در برخی موارد منجر به قطع اتصال و یا تضعیف سرعت اینترنت شود. به عنوان مثال، در ژانویه سال 2008، دو کابل در نزدیکی شهر «اسکندریه» در کشور مصر قطع و باعث قطعی اینترنت در منطقه شدند. در فوریه سال 2012 نیز، تقریبا نیمی از شبکه‌های اینترنتی کشورهای «کنیا» و «اوگاندا» در ارتباطات خود با شبکه‌های اینترنت جهانی دچار اختلال شدند. به دلیل هزینه‌های سنگین محافظت از کابل‌های اینترنتی، وضعیت اقتصادی کشورها تأثیر بسزایی در عملکرد این کابل‌ها دارد. از این رو، کشورهای جنوب مرکزی آسیا، جنوب آمریکا و همچنین آفریقا بیش از کشورهای اروپایی، آمریکای شمالی و آسیای شرقی دچار قطعی اتصال می‌شوند.


اولین اقدام کشورها در جنگ‌، از بین بردن کابل‌های ارتباطی دشمن با سایر کشورهاست 

مسئله حمله به کابل‌های ارتباطات جهانی تاریخچه طولانی دارد. در پنجم اوت سال 1914، انگلیس در اولین اقدام نظامی خود در جنگ با آلمان، کشتی خود را به منظور قطع کابل‌های تلگرافی واقع در عمق دریای آلمان به اقیانوس اطلس ارسال کرد. کشتی‌های دیگر انگلیسی نیز ارتباطات تلگرافی آلمان با سایر کشورها را از بین بردند. کشور آلمان به منظور برقراری ارتباط با سفیران و ناوهای دریایی خود مجبور شد که از کابل‌های تلگرافی برخی از کشورهای بی‌طرف در جنگ استفاده کند. اما غالب این کابل‌ها باید از ایستگاه‌های ارتباطی انگلیسی عبور می‌کردند و در نتیجه، انگلیس به راحتی می‌توانست از این طریق اطلاعات محرمانه آلمان‌ها را استراق سمع نماید. همین مسئله برنامه‌های راهبردی آلمان در جنگ با انگلیس را دچار مشکل کرد. برای مثال، انگلیس توانست پیشنهاد تلگرافی این کشور به مکزیک مبنی بر اعلام جنگ با آمریکا را قطع و رمزگشایی نماید. آلمان‌ها امیدوار بودند که اگر مکزیک با آمریکا درگیر جنگ شود می‌تواند مانع مداخله «کاخ سفید» در جنگ این کشور با انگلیس شود. این تلگراف که در تاریخچه آلمان به با نام « تلگراف زیمرمن» شناخته شده است، یکی از دلایل اصلی تشدید جنگ انگلیس با آلمان محسوب می‌شود.

 

با هر حمله نظامی ساده می‌توان کابل‌های ارتباطی اسرائیل را نابود کرد 

- چالش کنونی اسرائیل

تا چندی پیش اسرائیل تنها با یک کابل به شبکه اینترنت جهانی متصل بود و هرگونه آسیبی به این کابل، اقتصاد و کاربردهای محرمانه تل‌آویو از اینترنت را مورد تهدید قرار می‌داد. ارتباطات ماهواره‌ای علی‌رغم ضعف‌های زیاد، تنها جایگزین این کابل برای اسرائیل محسوب می‌شدند. اگرچه امروزه سیستم جایگزینی وجود دارد که از این کابل در برابر حوادث طبیعی محافظت نماید، اما باید توجه داشت که با یک حمله نظامی برنامه‌ریزی شده مانند حمله انگلیس به راحتی می‌توان کابل ارتباطی اسرائیل با شبکه اینترنت جهانی را از بین برد. اگر اسرائیل به ارتباط با شبکه اینترنت جهانی نیاز دارد، باید اقدامات جدی‌تر و دقیق‌تری را در راستای محافظت از این کابل پیش گیرد.


نابودی کابل‌های ارتباطی اسرائیل ضربه مهلکی به اقتصاد این رژیم وارد خواهد نمود 

انگلیس در جنگ خود با آلمان در سال 1914 با قطع ارتباطات تلگرافی به توانایی‌های نظامی و دیپلماتیک کشور آلمان آسیب وارد نمود، اما این در حالی بود که آلمان راهبردهای کافی برای انجام استراق سمع را در اختیار داشت. امروزه، قطع کابل‌های اینترنتی خسارت‌های نظامی و دیپلماتیک ناچیزی را به اسرائیل وارد می‌کند، اما باید توجه داشت که انتقال اطلاعات به شبکه‌های اینترنت جهانی هزینه‌های بسیاری را به بار خواهد آورد و پیامدهای اقتصادی این خسارات می‌تواند اقتصاد اسرائیل را دچار بحران نماید.


اسرائیل برای مقابله با این تهدید باید توانایی‌های حفاظتی خود را افزایش دهد 

نیروی دریایی اسرائیل برای مقابله با این تهدید باید اقداماتی را انجام دهد. نیروی دریایی اسرائیل چندین دهه است که بر فعالیت‌های کشتی‌های خارجی اطراف خود نظارت دارد. اخیرا به منظور محافظت از تأسیسات گازی جدید توانایی‌های امنیتی خود را افزایش داده است. بنابراین، اسرائیل با افزایش آگاهی و نظارت بر مسائل دریایی می‌تواند از کابل اینترنتی خود محافظت نماید. اسرائیل همچنین باید توانایی‌های خود برای تعمیر کابل‌های اینترنتی را هرچه سریع‌تر افزایش دهد و برای رسیدن به این مهم تنها به نظارت مقامات و حمایت نیروی دریایی نیازمند است.


گزارش خطا
ارسال نظرات
نام
ایمیل
نظر