۲۲ خرداد ۱۳۹۶ - ۰۹:۰۳
کد خبر: ۲۷۹۱۰
استاد سرشناس دانشگاه هاروارد آمریکا و از نظریه پردازان رئالیسم تدافعی با انتقاد از سیاست خاورمیانه ای دونالد ترامپ لزوم نزدیک شدن به ایران را به کاخ سفید یادآور شد.
«استفان والت» در تحلیل خود که در فارین پالیسی و بیزینس اینسایدر منتشر شده سیاست خاورمیانهای دونالد ترامپ رئیس جمهور آمریکا را به باد انتقاد گرفته و پس از ذکر چند رویداد تاریخی خاورمیانه می نویسد: خاورمیانه اکنون بطوری دچار اختلاف و دو دستگی شده که پیش از این شاهد چنینی وضعیتی نبوده ایم و این یعنی آنکه اهداف آمریکا به راحتی قابل دست یافتن است البته به شرطی که آمریکا به جای افزایش دوستی با کشورهایی همچون عربستان، مصر، ترکیه و اسرائیل به ایران نزدیک شود.

والت در ادامه به نقل قولی جدید از «امیل ناخله» تحلیلگر استراتژیک اسلام سیاسی در سازمان سیا اشاره کرده و می نویسد: در دراز مدت جانبداری از اختلافات شیعه و سنی و یا تنش های میان عربستان و ایران به نفع منافع امنیت ملی آمریکا و همچنین جهان اسلام نیست و بر همین اساس اگر آمریکا رفتار و سیاست متعادل تری را در خاورمیانه در پیش بگیرد آنگاه اغلب کشورها کوشش خواهند کردند تا نظر آمریکا را جلب کنند.

به اعتقاد این استاد دانشگاه هاروارد، اگر عربستان سعودی، مصر، اسرائیل و ترکیه بدانند که آمریکا بطور منظم با ایران در ارتباط بوده و ترامپ بدنبال نزدیک شدن به تهران است و این موضوع از اهداف اصلی وی است آنگاه آنها بطور جدی به این فکر خواهند رفت که چگونه می توانند همچنان به عنوان متحدان نزدیک آمریکا مطرح باشند. مطمئنا رابطه آمریکا با این کشورها این بهانه را بدست ایران می دهد که همواره از آمریکا انتقاد کند.

والت در ادامه می نویسد: آمریکا بجای آنکه سیاست تعادل قوا در خاورمیانه را در پیش بگیرد سیاستی را در پیش گرفته که کشورهای این منطقه بیشتر رو در روی یکدیگر قرار بگیرند. در حقیقت این سیاست موجب می شود که واشنگتن چشم خود را بر روی رفتارهای اسرائیل و عربستان و لابی های آنها علیه ایران ببندد و هر آنچه را که این دو متحد قدیمی آمریکا می خواهند از واشنگتن بدست بیاورند.

والت در ادامه به نحوه واکنش ترامپ به حوادث تروریستی روز چهارشنبه تهران نیز انتقاد کرده و می نویسد: در زمان وقوع حملات تروریستی 11 سپتامبر در سال 2001 دولت وقت ایران با آمریکا و خانواده های قربانیان این حادثه ابراز همدردی کرد اما واکنش ترامپ به حوادث تروریستی اخیر تهران مناسب نبود و شاید بتوان گفت که این واکنش بیرحمانه بود.

موضوع دیگری که والت در تحلیل خود به آن پرداخته اختلافات قطر و عربستان و اقدام ریاض در قطع رابطه با دوحه است. به اعتقاد والت جانبداری آمریکا از عربستان در خصوص بحران قطر به نوعی بی خردی ترامپ را به تصویر می کشد.

والت در پایان با اشاره به رویکرد روسای جمهور سابق آمریکا در قبال خاورمیانه می نویسد: ترامپ این امکان و فرصت را دارد تا استراتژی خاص خود را در خاورمیانه جاری کند اما این استراتژی تا کنون موجب شده تا اوضاع در این منطقه بدتر شود راستی چرا وضعیت این منطقه مشکل دار جهان با وضعیت مابقی نقاط جهان تفاوت دارد.

گزارش خطا
ارسال نظرات
نام
ایمیل
نظر