۱۸ ارديبهشت ۱۳۹۶ - ۲۰:۰۰
کد خبر: ۲۷۲۲۵
تولیت مسجد اعظم خطاب به شخصیت های مذهبی آلمانی بیان کرد:تفکر خشونت یک درد مشترک بین ما مسلمانان و مسیحیان است؛ ما به عنوان رجال دین، نفوذ خاصی در بین مردم داریم؛ مردم به حرف ما اعتماد می کنند و ما نیز به دلیل همین نفوذ کلام در بین مردم در مقابل آنها نیز مسئولیت داریم.
به گزارش پایداری ملی،  آیت الله علوی بروجردی، در دیدار با برخی از روحانیون مسیحی کشور آلمان که در کتابخانه آیت الله العظمی بروجردی قم برگزار شد گفت: بخش اعظم مردم در جهان دین دار هستند و دین آنها نیز اکثرا بر مدار ادیان ابراهیمی است؛ اعتقاد به خداوند مهربان از جمله معتقدات اصلی در ادیان ابراهیمی  می باشد؛ علاقه خداوند به بندگان به شکل همگانی است.

استاد حوزه بیان کرد: یکی از معتقدات مشترک و مشترکات بین اسلام و مسیحیت آن است که ما مروج فضایل اخلاقی در جامعه انسانی هستیم و این مطلب یک رسالت مشترک برای همه ما در جامعه انسانی امروز ایجاد می کند.

وی تصریح کرد: در جامعه امروز انسانی در همه دنیا با مشکلاتی چون فقر، بی سوادی، تبعیض، ظلم و خشونت هستیم و ما و شما به عنوان پیروان ادیان ابراهیمی، باید مشخص کنیم که چه برنامه ای برای مقابله با این آفات داریم.

تولیت مسجد اعظم با اشاره به خشونت‎های صورت گرفته علیه مسلمانان گفت: در روزگار ما به نام اسلام خشونت های زیادی توسط برخی گروه ها انجام می شود و پی در پی آن را ترویج می کنند؛ کشورهای ما سالها است که درگیر این مشکلات هستند.

آیت الله علوی بروجردی تصریح کرد: شما این مطلب را شنیده اید که در منطقه ای اسلامی، بمب و عملیاتی در یک کشور اسلامی انجام نشود ، 95 درصد قربانیان این عملیات های تروریستی را شیعیان تشکیل می دهند؛ پیامبر (ص)ما دلیل اصلی بعثت خود را برای اتمام و ترویج مکارم اخلاقی در بین جامعه انسانی معرفی کردند، ولی متاسفانه برخی پیروان ایشان با این تفکرات اشتباه جامعه اسلامی را قربانی می کنند.

این استاد حوزه یادآورشد:مسیحیان نیز در جنگ های صلیبی و دوران قرون وسطی این خشونت ها را به نام عیسی و مسیحیت مشاهده کرده اند و آنها نیز این سابقه را تجربه کرده اند که چگونه مورد هجمه این تفکرات واقع شده اند.

آیت الله علوی بروجردی بیان کرد: خشونت هایی که در برخوردهای پروتستان ها و کاتولیک ها واقع شده است نمونه هایی از این خشونت پروری های گروه های تندرو بوده است؛ این مسایل واقعیتی است که ما به عنوان ادیان آسمانی و ابراهیمی با آن مواجه هستیم.

وی گفت: تفکر خشونت یک درد مشترک بین ما مسلمانان و مسیحیان است؛ ما به عنوان رجال دین، نفوذ خاصی در بین مردم داریم؛ مردم به حرف ما اعتماد می کنند و ما نیز به دلیل همین نفوذ کلامی در بین مردم در مقابل آنها نیز مسئولیت داریم.

این استاد حوزه یادآورشد: ما عالمان دین وظیفه داریم  تلاش کنیم تا همه آن مظالمی که در دوران استعمار انجام شده است دیگر تکرار نشود؛ این تفکر که برای حفظ منافع اقتصادی یک سری کشورها، باید مردم دیگر کشورها قربانی شوند و برای فروش سلاح برخی کشورها مردم بسیاری کشته شوند یک واقعیت است که باید با آن مقابله کنیم.

وی با اشاره به نفوذ کشورهای سطله گر در خاورمیانه و در میان کشورهای اسلامی بیان کرد: آیا رونق اقتصادی و بالابردن سطح اقتصاد در برخی از کشورها باید باعث شود که مردم بسیاری مثلا در یمن کشته شوند؛ مردمی که بیش از 20 میلیون نفر آنها زیر خط فقر هستند و با وبا و مرض های بسیاری درگیر هستند.

وی افزود: همین امروز و در دنیای ما با این مطلب مواجه هستیم که برای اینکه سرمایه برخی کشورها در کشور خود به کار بیفتد چشم آنها به روی جنایات برخی دیگر از کشورها بسته می شود؛ مثلا کشورهای بزرگ حاضر نیستند که تجارت اسلحه خود را با قطر و عربستان قطع کنند و حقوق بشر را نسبت به این کشورها مورد بررسی قراردهند زیرا این کشورها بدترین شرایط حقوق بشری را علیه مردم خود اعمال می کنند.

آیت الله علوی بروجردی  یادآورشد: امیدواریم که ادیان ابراهیمی در سراسر جهان پرچمدار صلح و مبارزه با بی سوادی و فقر باشند، کما اینکه رجال دینی این وظیفه را دارند که نسبت به نشر فضایل اخلاقی همت بگمارند، زیرا اخلاق در سیاست، اقتصاد، اجتماع و خانواده در حال کمرنگ شدن است.

خانواده در کشورهای اروپایی بنیانی سست دارد

وی گفت: خانواده در کشورهای اروپایی بنیانی سست دارد و در بسیاری از کشورهای اروپایی بسیاری از مردم به تنهایی زندگی می کنند؛ استمرار نسل بشر مستلزم قوت گرفتن بنیان خانواده است؛ در این جهت پاپ فرانسیس روی بنیان اساسی دارد؛ این تاکید در اسلام نیز وجود دارد و امیدواریم این فعالیت های مشترک منجر به تقویت بنیان خانواده و بنیان اخلاقی خانواده ها شود.

تولیت مسجد اعظم تصریح کرد: ترویج عشق و محبت در اجتماع، بسیاری از مشکلات اجتماعی را از بین می برد و این عشق و محبت باید از سوی خانواده و پدر و مادر به فرزندان منتقل شود و این فرزندان با این تجربه فرهنگی تعمیق شده این محبت را به جامعه منتقل می کنند.

استاد حوزه یادآورشد: آیت الله العظمی بروجردی یکی از بنیانگذاران تقریب مذاهب بودند و در دوران ایشان گام های بسیار بزرگی برای تقریب مذاهب اسلامی وحوزه علمیه قم و الازهر مصر برداشته شد؛ شیخ محمود شلتوت فتوایی در آن زمان صادر کرد که شیعیان نیز همچون اهل سنت یکی از مذاهب اسلامی هستند و مسلمانان می توانند به اعتقاد خود التزام داشته باشند.

وی گفت: خانم کلینتون در یک سخنرانی رسمی بیان کرد که القاعده را در افغانستان برای مقابله با شوروی ایجاد کردیم؛ اسلحه داعش از کشورهای عربستان و ترکیه و قطر و دوستان کشورهای غربی تامین می شود؛ اختلاف ما و اهل سنت اصیل نیست، بلکه دست هایی در کار است که باعث تحریک و زیاد شدن این اختلافات می شود و در این حرکتی که منشا آن بیرون از مجموعه اسلامی است همه مسلمانان را هدف قرار می دهد؛ این خشونت به کلیسای قبطی های مصری نیز کشیده شده است.

وی یادآورشد: امیدواریم شیعه و اهل سنت در کنار هم با صلح زندگی می کنند؛ ایران یکی از تنهاترین کشور اسلامی است که تعداد بسیاری از یهودیان در نهایت آرامش در این کشور زندگی می کنند؛ امروزه یهودیان و مسیحیان در بازار تهران به کار مشغول هستند؛ زرتشتی ها نیز به راحتی در کنار دیگر مردم زندگی می کنند، به همین مشکلی برای همزیستی مسالمت آمیز با اهل سنت نداریم، ولی به شرطی که دیگران اجازه دهند این آرامش باقی بماند.

آیت الله علوی بروجردی اظهارکرد: علمای شیعه و اهل سنت باید برای مشکلات مادی مردم و به خصوص جوانان مطالب قوی داشته باشند تا آنها را به این سخنان ترغیب کند؛ در امور روزمره مردم باید نظر دهیم؛ وعظ و خطابه مادر کلیسا بر اساس آیات کفایت نمی کند، بلکه باید از آموزه های مذهبی برداشت روز داشته باشیم.

وی گفت: عالمان مسیحیت باید نسبت به مباحثی که مورد نظر مردم است توجه داشته باشند؛ به عنوان مثال باید در خصوص مساله محیط زیست حساس باشند؛ امروزه مشکل مهاجران در اروپا به ویژه آلمان بوجود آمده است، ولی شما باید به مردم خود همان چیزی را بیان کنید که ما در زمانی که بیش از 4 میلیون نفر افغانی و 1 و نیم میلیون عراقی به کشور ما پناهنده شدند از دل معارف خوب بیان کردیم؛ جایی که پیامبر اکرم (ص) فرمودند،‌اگر کسی سیر بخوابد و همسایه او تا شعاع 4 منزلی گرسنه بخوابد مسلمان نیست.

این استاد حوزه گفت: ما حتی برای این مهاجران شهرک های جداگانه ای مثل اروپا ایجاد نکردیم؛ ما می توانیم با این معنی که رحم و انسان دوستی را در میان مردم تقویت کنیم می توانیم به مردم در این زمینه از منظر و نگاه و جایگاه دین کمک کنیم.

گزارش خطا
ارسال نظرات
نام
ایمیل
نظر