۰۲ ارديبهشت ۱۳۹۶ - ۱۲:۱۱
کد خبر: ۲۶۸۶۶
سردار جلالی در هشتمین گنگره بین المللی"سلامت در حوادث و بلایا":
رئیس سازمان پدافند غیرعامل گفت: ما باید شبکه منسجمی داشته باشیم که هر تهدید را به خوبی رصد کند. همچنین ضرورت بخش‌های تشخیصی وجود دارد و ما نیازمند منسجم کردن شبکه‌های آزمایشگاهی به یکدیگر هستیم تا از رسوخ هرتهدیدی جلوگیری کند.
به گزارش خبرنگار پایداری ملی، سردار جلالی رئیس سازمان پدافند غیرعامل کشور در هشتمین کنگره بین المللی «سلامت در حوادث و بلایا» که در مرکز همایش‌های رازی تهران و با شرکت مهمانانی از کشوهایی مانند سوئد، آلمان، لهستان، ژاپن و هند برگزار شد،گفت: معمولاً سه منشأ کلی برای حوادث برمی‌شمرند؛ حوادث طبیعی، حوادث غیرطبیعی و صنعتی، حوادث غیرطبیعی و انسان‌ساز.

وی افزود: در حوادث و تهدیدات بیولوژی و تهدیدات زیستی هم این سه دسته هستند؛ یعنی رشد بیماری‌ها، حوادث تروریستی، حوادث انسان‌ساز همچون ساخت ویروس‌های جدید وجود دارد. 

رئیس سازمان پدافند غیرعامل اضافه کرد: در ماه گذشته شاهد سخنرانی بیل‌گیتس (مالک کارخانه مایکروسافت) در کنفرانس مونیخ بودیم. حضور بیل‌گیتس در این کنفرانس کمی عجیب بود. وی یک بنیاد خیریه سلامت و درمان ایجاد کرده و یکسری اهداف جهانی همچون ریشه‌کنی فلج اطفال را دنبال می‌کند. 

سردار جلالی خاطرنشان کرد: بیل‌گیتس در کنفرانس مونیخ از یک تهدید امنیتی صحبت کرد و نکات قابل توجهی را بیان نمود. بیل‌گیتس در این کنفرانس گفت ما در یک بازه زمانی 10 الی 15 ساله باید منتظر یک اپیدمی گسترده از هوا باشیم و اگر دانش دراختیار گروه‌هایی قرار گیرد که علیه منافع جهانی کار می‌کنند، این می‌تواند یک تهدید فراتر از تهدید هسته‌ای را ایجاد کند. 

وی اضافه کرد: بیل‌گیتس در این کنفرانس خبر از جریان جدیدی یعنی ساخت ویروس‌های مصنوعی در حوزه مشترک سایبرـ بیولوژیک داد که از طریق تصویر مانیتور قابلیت انتشار را پیدا می‌کند. 

رئیس سازمان پدافند غیرعامل در ادامه گفت: در کنفرانس مونیخ بیل گیتس پیش‌بینی می‌کند این ویروس انتشار گسترده‌ای همچون ویروس آنفلوانزا را پیدا می‌کند به همین دلیل ما باید سلاح‌خانه‌ای از واکسن را راه‌‌اندازی کنیم.

سردار جلالی در ادامه گفت: اینکه صحبت‌های بیل گیتس هشدار است یا تهدید یا تجارت، قابل بررسی است، اما اگر بخواهیم تحلیل سیاسی را کنار بگذاریم و برداشت مثبتی از این قضیه داشته باشیم، باید گفت که تلفات بیش از صد میلیون در بازه زمانی 10، 15 ساله یک تهدید جدی است. ما باید به عنوان بخشی از جامعه جهانی این آمادگی را در کشور ایجاد کنیم و اولین گام، تقویت سامانه‌های رصد و پایش است. 

وی افزود: ما باید شبکه منسجمی داشته باشیم که هر تهدید را به خوبی رصد کند. همچنین ضرورت بخش‌های تشخیصی وجود دارد و ما نیازمند منسجم کردن شبکه‌های آزمایشگاهی به یکدیگر هستیم تا از هر رسوخ تهدیدی جلوگیری کند. 

سردار جلالی در ادامه گفت: سامانه‌های نظارت و کنترل برای بخش‌های مختلف نیز از دیگر ضروریات است. در حوزه زیست‌ (غذا، دام، انسان، محیط و آب آشامیدنی) انسجام مهم است. در دارو و واکسن شبیه کارخانه سلاح‌سازی عمل می‌کند. زیرا در زمان درگیری، ساختار دارویی کشورها به فکر مردم خود است، پس باید در این بخش یک جزیره‌سازی داشته باشیم یعنی جزیره‌سازی در شبکه، یعنی علاوه بر اتصال در شبکه جهانی،‌ امکان جزیره‌سازی در کشور را داشته باشیم. 

رئیس سازمان پدافند غیرعامل اضافه کرد:‌ متأسفانه کشور در زمینه سامانه‌های آمادگی ضعیف عمل کرده است و یک تقسیم کار ملی در این بخش نیاز داریم تا شبیه‌سازی حادثه ابولا در آفریقا را ایجاد کنیم. آموزش تخصصی عمومی و فراگیر برای همه بخش‌های کشور مورد نیاز است و همچنین تمرین و تکرار که هماهنگی بین دستگاه‌ها را ارتقا دهد تا بتوانیم به یک آمادگی جدی برسیم. 




گزارش خطا
ارسال نظرات
نام
ایمیل
نظر