۰۴ ارديبهشت ۱۳۹۲ - ۱۵:۰۰
کد خبر: ۲۵۹۸
رییس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس:
رییس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی گفت: ادعای حمایت نظامی ایران و روسیه از سوریه یک جنگ تبلیغاتی است که آمریکا برای توجیه شکست های خود به راه انداخته است.
«علاء الدین بروجردی» در حاشیه جلسه علنی مجلس در نشست خبری پیرامون سفر هیات پارلمانی ایران به سوریه و در پاسخ به سوالی درزمینه احتمال حمله رژیم صهیونیستی به این کشور این مطلب را بیان کرد.

بروجردی خاطرنشان کرد: با توجه به شکست رژیم صهیونیستی در چهار جنگ گذشته علیه حزب الله لبنان و حماس، این رژیم دیگر توان ورود به جنگ دیگری را ندارد.

وی گفت: سوریه محور حمایت از جبهه مقاومت در مقابله با رژیم صهیونیستی است و بنابراین آمریکا و همپیمانانش همه امکانات مالی، سیاسی و تسلیحاتی خود را بکار گرفته اند تا ساختار سیاسی این کشور را درجهت منافع رژیم صهیونیستی تغییر دهند.

رییس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی ادامه داد: متاسفانه آمریکا و کشورهای غربی با وجود همه ادعاهایی که در مخالفت با تروریسم مطرح می کنند، تروریست ها و افراد مسلحی را از 23 کشور جهان به سوریه اعزام کرده اند تا به کشتار مردم و تهدید زیرساخت های این کشور اقدام کنند.

بروجردی اضافه کرد: تخریب زیربنایی سوریه به ویژه زیرساخت های نظامی این کشور نشان دهنده دخالت مستقیم رژیم صهیونیستی در جنگ علیه این کشور است.

وی با بیان این کهاخیرا آمریکا جبهه جدیدی را از مرز اردن علیه دولت سوریه باز کرده و از طریق این کشور به آموزش و مسلح کردن مخالفان می پردازد ، اظهارداشت: آمریکا و اردن باید بدانند که این سیاست نیز به ضرر این کشورها تمام می شود.

بروجردی تصریح کرد: باز شدن جبهه جدید علیه سوریه نشان می دهد که سیاست آمریکا در تغییر نظام سیاسی این کشور شکست خورده است.

وی گفت: به نفع آمریکاست که به این بازی که در منطقه به راه انداخته پایان دهد و کشورهای اسلامی منطقه نیز بهتر است که از بازی در زمین این کشور صرفنظر کنند و به سیاست های غلط خود پایان دهند.

بروجردی در ادامه با بیان این که جبهه همپیمانان آمریکا علیه دولت سوریه به تدریج ضعیف می شود گفت: در دو سال گذشته ایران، روسیه، چین و تعداد قابل توجهی از کشورهای آمریکای لاتین از دولت سوریه حمایت کرده و با سیاست های آمریکا مخالفت کردند.

رییس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی افزود: این در حالی است که آمریکا و غرب با راه انداختن جنگ تبلیغاتی می خواهند این گونه القا کنند که حمایت گسترده جهانی از مخالفان سوریه وجود دارد.

بروجردی با اشاره به برگزاری نشست اخیر اجلاس موسوم به دوستان سوریه در ترکیه گفت: در این اجلاس که تحت عنوان دوستان سوریه اما با حضور دشمنان این کشور برگزار شد تنها 11 کشور شرکت کردند در حالی که در نشست های قبلی بیش از 100 کشور حضور می یافتند که این نشان دهنده افول تدریجی منحنی حمایت از مخالفان سوریه در عرصه جهانی است.

وی با اشاره به همکاری های روسیه و ایران در خصوص حمایت از دولت سوریه گفت: به دلیل این که بحران سوریه بیشتر معطوف به اقدامات تروریستی و جنگ خیابانی است هنوز توان و ظرفیت اصلی ارتش این کشور دست نخورده باقی مانده است و در واقع سوری ها نیاز ندارند که کشورهای دیگر به آنها کمک تسلیحاتی کنند.

رییس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس خاطرنشان کرد: ادعای حمایت نظامی ایران و روسیه از سوریه یک جنگ تبلیغاتی است که آمریکا برای توجیه شکست های خود به راه انداخته است.

بروجری تصریح کرد: بهترین توجیه آمریکا و همپمانانش برای شکست سیاست های خود این است که این گونه القا کند که ایران به سوریه نیرو فرستاده و حزب الله لبنان به دولت دمشق کمک می کند.

وی ادامه داد: امروز القاعده بازی خورده سیاست های آمریکا در منطقه است، آمریکا اعضای القاعده را تشویق می کند تا از کشورهای مختلف به سوریه بیایند و به کشتار مردم این کشور بپردازند.

رییس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس گفت: سیاست واشنگتن در حمایت از القاعده یک تیغ دو دم است و حوادث اخیر آمریکا و انجام اقدامات تروریستی توسط برخی چچنی ها در این کشور نشان دهنده این سیاست غلط دولتمردان آمریکایی است.

بروجردی با بیان این که دولت از ظرفیت جنبش عدم تعهد برای حل بحران سوریه حداقل استفاده را کرده است گفت: در کنار دیپلماسی پارلمانی، وزارت امور خارجه نیز باید از ظرفیت جنبش عدم تعهد به خوبی استفاده کند.

وی با اشاره به حمایت ترکیه از مخالفان دولت بشار اسد رییس جمهوری سوریه گفت: در مذاکرات گذشته با دولت ترکیه به آنها اعلام کردم که این سیاست آنها نادرست و غلط است و منجر به شعله ورتر شدن آتش بحران می شود اما مقامات ترکیه به دلیل فشار آمریکا این سیاست را دنبال می کنند.

رییس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس افزود: به مقامات ترکیه توصیه می کنیم که در این سیاست خود تجدیدنظر کنند.

بروجردی به حمایت قطر از مخالفان دولت اسد اشاره کرد و گفت: قطر بیش از ظرفیت و توان خود در بحران های منطقه ای از جمله بحران لیبی و سوریه دخالت می کند که این موضوع نشان دهنده آن است که سیاست های این کشور از جای دیگری دیکته می شود.

وی در خصوص تهدیدات رژیم صهیونیستی علیه کشورمان نیز اظهارداشت: رژیم صهیونیستی بارها تهدید به حمله نظامی علیه جمهوری اسلامی ایران کرده است اما یکی از علل اصلی ناتوانی در تحقق این تهدیدها، توانمندی و ظرفیت کشورمان در خط مقدم مقابله با این رژیم است.

بروجردی در ادامه با تشریح سفر هیات پارلمانی ایران به سوریه، خاطرنشان کرد: این سفر در راستای دیپلماسی پارلمانی و تامین منافع ملی کشورمان انجام شده است.

وی با تاکید بر حمایت جمهوری اسلامی ایران از سوریه در زمینه های مختلف ، گفت: کمک های اقتصادی، سیاسی و بین المللی ایران به سوریه در آینده نیز ادامه خواهد یافت و این کمک ها در راستای منافع و امنیت ملی جمهوری اسلامی است.

رییس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس افزود: هیات پارلمانی ایران در سفر به سوریه با بشار اسد رییس جمهوری سوریه، محمد جهاد رییس مجلس، ولید معلم وزیر امور خارجه، سرلشگر ابراهیم محمود رییس کمیسیون امنیت ملی سوریه و برخی مقامات این کشور دیدار و گفت و گو کردند.

بروجردی یکی از اهداف اصلی این سفر را اطلاع از آخرین تحولات سوریه و موفقیت های ارتش و نیروهای مردمی این کشور علیه تروریست ها اعلام کرد و گفت: ده ها هزار نفر از نیروهای مردمی سوریه در کنار ارتش این کشور با تروریست ها نبرد می کنند.

وی با بیان این که برای حل بحران سوریه باید مذاکره سیاسی دولت این کشور با مخالفان دنبال شود، خاطرنشان کرد: در برخی مناطق سوریه توافقاتی حاصل شده و مخالفان سلاح های خود را زمین گذاشتند.

رییس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس در ادامه یاد آور شد: « محمد جهاد » رییس مجلس سوریه هفته آینده برای یک دیدار رسمی از جمهوری اسلامی ایران وارد تهران می شود.
گزارش خطا
ارسال نظرات
نام
ایمیل
نظر