۰۱ ارديبهشت ۱۳۹۲ - ۱۹:۵۳
کد خبر: ۲۵۴۱
"هافينگتن پست" اذعان کرد:
"آلن بن مير" كارشناس مركز امور بين الملل در نيويورك در مقاله اي تحت عنوان "مهارت هاي بازي شطرنج هسته اي" با اذعان به مهارت كشورمان در پيشبرد موفقيت ها و مذاكرات هسته اي به دولت آمريكا توصيه مي كند تا با ايران تعامل داشته باشد و تلاش نمايد تا مذاكره مستقيم با جمهوري اسلامي ايران را آغاز نمايد.
به نقل از روزنامه هافينگتن پست؛ نويسنده با اذعان به خردمندي كشورمان در روند برنامه هسته اي و نوع اتخاذ مواضع در قبال قدرتهاي جهاني در اين باره اذعان مي كند " ايران مهارت بي نظيري از خود در بازي شطرنج هسته اي در مقابل كشورهاي عضو گروه 1+5 (آمريكا، روسيه، چين، انگليس، فرانسه آلمان) نشان داده است. تهران موفق شده با بازرسان آژانس بين المللي انرژي اتمي همكاري نمايد و در عين حال در برنامه هسته اي خود نيز پيشرفت كند و در زمينه تحقيقات هسته اي نيز به موفقيت قابل توجهي دست يابد. تهران پيشرفت هسته اي خود در حالي انجام داده است كه تحريم هاي اقتصادي از سوي قدرتهاي غربي عليه آن كشور اعمال شده است." 

نويسنده در ادامه با اذعان به مهارت ايرانيان در پيشبرد مذاكرات و برنامه هسته اي مي افزايد "ايرانيان نشان داده اند كه ماهرانه در جهت رسيدن به اهدافي كه در نظر گرفته اند گام بر مي دارند. براي اكثريت ايرانيان موفقيت در برنامه هسته اي باعث تقويت "غرور ملي" آنان مي شود. از نظر تاريخي، ايران يك قدرت بزرگ جهاني بوده است و بسياري از ايرانيان نيز به تاريخ پرشكوه گذشته خود مي بالند. بايستي توجه كرد كه پاكستان و هند در آن منطقه سلاح هاي اتمي در اختيار دارند و افغانستان نيز در ناآرامي و بي ثباتي به سر مي برد. يك ايران هسته اي مي تواند قدرت خود را در منطقه حفظ نمايد و در راستاي منافع استراتژيك اش گام بردارد.

 همچنين در سطح امنيت ملي نيز دغدغه هايي براي ايران در مورد حضور و نقش آمريكا در منطقه وجود دارد كه ايران هسته اي مي تواند تهديد هاي موجود از اين جانب را خنثي نمايد. ايران هسته اي مي تواند قدرت منطقه اي خود را افزايش دهد. ايران هسته اي همچنين مي تواند قدرت هسته اي رژيم صهيونيستي را خنثي نمايد." 

نويسنده در ادامه با اذعان به حقانيت مقامات كشورمان در ادامه مذاكرات هسته اي مي افزايد " ايران در ادامه مذاكرات مهارت خاصي از خود به خرج داده است. ايران از طريق مذاكرات موفق شده تا كاري كند كه كشورهاي عضو گروه 1+5 بخواهند در مورد موضع هسته اي ايران با اختلاف نظر مواجه شوند. در اين ميان مي توان مشاهده كرد كه روسيه بعنوان همكار ايران در ساخت نيروگاه هسته اي و چين بعنوان وارد كننده نفت از ايران نظرات متفاوتي با قدرتهاي غربي عضو ان گروه پيرامون برنامه هسته اي ايران و روند مذاكرات دارد. ايرانيان همچنين در مذاكرات شرط رفع كامل تحريم هاي اعمال شده عليه آن كشور از سوي قدرتهاي غربي را قرار داده اند. جمهوري اسلامي ايران از اين طريق نشان داده كه خواهان حل ديپلماتيك موضوع برنامه هسته اي و مي خواهد به پيشرفت هاي هسته اي خود ادامه دهد. جمهوري اسلامي ايران همچنين بر حق غني سازي اورانيوم نيز تاكيد كرده است و اظهار داشته كه اين مسئله غير قابل مذاكره است."
 
نويسنده در پايان به دولت اوباما توصيه هايي را مبني بر روند مذاكرات هسته اي ارايه مي دهد و مي افزايد "نخست آنكه، دولت اوباما مي بايستي با ايران تعامل داشته باشد و مذاكره مستقيم با ايران را آغاز نمايد تا به بحث بر سر موضوع هسته اي پايان دهد. همچنين دولت آمريكا مي بايستي تلاش نمايد تا رژيم صهيونيستي را از حمله احتمالي يكجانبه عليه تاسيسات هسته اي ايران بازدارد.  
گزارش خطا
ارسال نظرات
نام
ایمیل
نظر