۰۱ دی ۱۳۹۵ - ۰۸:۱۸
کد خبر: ۲۵۰۳۹
هنوز چالش سطل آب یخ فراموش نشده و چالش مانکن تمام نشده چلش تامل برانگیزی در فضای مجازی شکل گرفته است.
بعد از آنکه چالش جهانی سطل آب یخ برای بیماری ای ال اس در آمریکا شکل گرفت و به همه کشورها سرایت کرد، مردم ایران نیز به این چالش پیوستند بدون آنکه در مورد اصل ماجرا چیزی بدانند.

چالش سطل آب یخ در ایران بدون دانشی از بیماری ای ال اس و علت انتخاب آب یخ و فلسفه جمع شدن کمک هزینه ای برای دانشمندان، مدام ساخته و تکرار شد. در این میان بازیگران سینما و تلویزیون، وزرشکاران و برخی از رهبران فکری جامعه نیز به اجرای این چالش پرداختند.

مدتی بعد از گذشت چالش سطل آب یخ اما چند چالش دیگر نیز میان برخی جوانان ایجاد شد که هرگز نتوانست جای خود را پیدا کند اما طی چندین روز گذشته چالش جدیدی به نام «مانکن» به ایران راه یافت و یعد از اجرا در چند ورزشگاه توسط فوتبالیست ها، به میان عام مردم نیز راه پیدا کرد.

کاربران دنياي مجازي حالا هر روز به يک چالش تازه دعوت مي‌شوند؛ هر چه مضحک‌تر و خنده‌دارتر، پرطرفدارتر. بعضي‌ها مثل چالش آخرين کتابي که خوانديم، يا بهترين فيلمي که ديديم، چندان توجه کاربران عام را به خود جلب نمي‌کند اما مواردي مثل چالش عکس سياه و سفيد يا چالش عکس بدون آرايش به سرعت برق و باد ويروسي مي‌شود و تا مدت‌ها کل دنياي مجازي را با خود درگير مي‌کند. همين چند وقت پيش بود که چالش عکس سياه و سفيد براي ما با هشتگ سياه و سفيد و براي انگليسي‌زبان‌ها با هشتگ بلک اند وايت در دنياي مجازي به راه افتاد و اغلب کاربران بدون آن‌که از فلسفه آن چيزي بدانند، با آن همراه شدند. حتي چالش‌هاي هدفمند و فراگيري مثل چالش سطل آب يخ که قرار بود عوايدي را براي کمک به بيماران اي‌ال‌اس به همراه داشته باشد هم ظرف چند روز از طرف تعداد قابل توجهي از کاربران به ابزاري براي خودنمايي و شوخي و خنده و سرگرمي تبديل شد؛ موضوعي که به نظر مي‌رسد هدف اصلي آدم‌ها از حضور در اين دنياي بي‌دروپيکر باشد. دنياي مجازي حالا دقيقا وضعيتي مثل آزمايش‌هاي مشهور پل ميلگرام را پيدا کرده که در آن آدم‌ها بدون فکر، تقليد مي‌کنند و بي‌‌اطلاع، هم‌رنگ جماعت مي‌شوند تا از قافله روزگار عقب نمانند.»

اما متاسفانه اخیرا در میان تعداد محدودی از جوانان چالشی شکل گرفته به نام عرق خوری که طی آن این جوانان با خوردن مقدار زیادی عرق با یک نفس دوستان خود را دعوت به انجام این کار می کنند.

جدا از این مسئله که مسکرات حرام هستند و مصرف آن حد دارد باید به این نکته نیز پرداخت که اصولا چالش ها در دنیا بنا به علتی شکل می گیرند و در پس آن داستانی وجود دارد اما در ایران متاسفانه جوانان نه از فلسفه چالش های جهانی آگاهی دارند و نه در پس چالش هایی که می سازند فلسفه ای دیده می شود.

در این عرصه می توان گفت که مسئولان فرهنگی کشور به خواب عمیقی فرو رفته و انگار از اتفاقاتی که دور و بر آنها می افتد بی خبر هستند که برای حل اینگونه معضلات طرح و برنامه ای ارائه نمی دهند.

از دیگر سو باید به ضعف افراد فرهنگی در بعد دیگری نیز اشاره کرد و آن استفاده از همین چالش های عجیب و غریب برای ارتقای فرهنگ است. اگر مسئولان ما بتوانند با طرح و برنامه یک چالش جدید با فلسفه ارتقای فرهنگی و یا رفع یک معضل را در جامعه راه بیندازند آنگاه می توان از این خطر به عنوان فرصت استفاده کرد.

حال از مسئولان انتظامی و امنیتی کشور انتظار است با آن دست از جوانانی که با راه انداختن چالش عرق خوری در پی اشاعه فحشا هستند، برخورد کرده تا دیگر شاهد اینگونه اقدامات ضد فرهنگی نباشیم.

تیتر شهر


گزارش خطا
ارسال نظرات
نام
ایمیل
نظر