۲۴ تير ۱۳۹۵ - ۲۲:۰۰
کد خبر: ۲۲۵۶۸
چابهار- ایرنا- رئیس شورای اسلامی سیستان و بلوچستان گفت: خسارت های خشکسالی و بی آبی 18 ساله در این استان از زلزله 10 ریشتری بیشتر است.
به گزارش پایداری ملی ،عبدالعزیز بلوچزهی روز پنجشنبه در گفت وگو با خبرنگار ایرنا اظهار داشت: خشکسالی حاکم بر این استان که در حال نزدیک شدن به عمر 20 ساله است سبب شده تا منابع و سفره های زیر زمینی آب نیز خشک و یا با افت شدید رو به رو شوند.
وی با بیان اینکه منابع آبی سیستان وبلوچستان فقط از ریزش نزولات جوی تامین می شود، خاطرنشان کرد: با وجودی که این استان از نعمت دریای عمان برخوردار است اما هنوز هیچ برنامه ای برای مطالعه انتقال آب دریا به روستاها و شهرهای بی آب این استان اجرا نشده است.
وی ادامه داد: مردم بحران زده سیستان و بلوچستان انتظار دارند تمامی شهرها و روستاهای استان از نعمت آب دریا بهره مند شده و دغدغه تامین آب آشامیدنی و کشاورزی نداشته باشند ولی متاسفانه حتی ساکنان چند متری سواحل مکران در محدوده چابهار و کنارک از بی آبی رنج می برند.
وی گفت: بی آبی و خشکسالی سبب تلف شدن دام، از بین رفتن مزارع و باغات کشاورزی شده است و روز به روز بر آمار بیکاری افزوده می شود.
رئیس شورای اسلامی سیستان و بلوچستان افزود: ساکنان روستایی جنوب استان به ویژه منطقه دشتیاری چابهار ماهیانه هزینه پنج تا هشت میلیون ریالی (500 تا 800 هزار تومان) را برای تامین آب بوسیله تانکر متحمل می شوند.
بلوچزهی ادامه داد: خشک شدن درختان و زمین های کشاورزی بحران زیست محیطی و گردوغبار را به وجود آورده است و مردم به بیماری های تنفسی و ریوی دچار شده اند.
وی گفت: دولت باید بحران بی آبی و خشکسالی را در سیستان وبلوچستان جدی بگیرد و اقدامات عملی فوری و زیربنایی انجام دهد.
رئیس شورای اسلامی سیستان وبلوچستان تصریح کرد: تخصیص اعتبارات برای این استان محروم باید با دید وسیع انجام شود و مسئولان به قید فوریت به بحران 18 ساله بی آبی این منطقه توجه کنند.
بلوچزهی گفت: زلزله در ظرف چند ثانیه و دقیقه خسارت هایی به زیرساختها وارد و مردم را کشته و زخمی می کند که پس از آن دهها کشور و سازمانهای غیردولتی و حمایتی به کمک آسیب دیدگان می شتابند و با اعتبارات میلیاردی خسارت ها جبران و بازسازی می شود.
وی افزود: این در حالی است که خشکسالی 18 ساله با وجودی که مشکلات و خسارات زیربنایی فراوان و مهاجرت و تخریب کشاورزی و غیره را برای مردم این استان به همراه داشته اما از کمک ها و اعتبارات قابل توجه خبری نبوده است.
وی تصریح کرد: خسارت های خشکسالی و بی آبی در سیستان وبلوچستان به مراتب بیشتر از زلزله 10 ریشتری است چون تمام دارای مردم که چند راس دام و تکه زمین کشاورزی بوده از بین رفته است.
وی ادامه داد: برای کشت و نگهداری نخیلات، مرکبات و باغات با انواع میوه چندین سال نسل های گذشته و حال زحمت کشیده و هزینه هایی را متحمل شده اند که همه اینها بر اثر بی آبی خشک و از بین رفته اند و مالک آنها نیز با دیدن آن همه خسارت و از بین رفتن حاصل یک عمر زحمت و تلاش خانوادگی، خود نیز به تدریج هلاک می شود.
رئیس شورای اسلامی سیستان وبلوچستان گفت: انتظار مردم از مسئولان این است که دامنه های ضرر و زیان های خشکسالی نیز همانند زلزله مهار و جبران شود.
بلوچزهی ادامه داد: تنها امید روستاییان آبرسانی سیار با تانکر است که متاسفانه این هم به دلیل نبود اعتبار و کافی نبودن تعداد تانکرها با مشکل جدی رو به روست و مردم محروم و بی بضاعت روستایی که تمام داشته های خود را بر اثر خشکسالی از دست داده اند و بیکار شده اند چگونه می توانند برای تهیه یک تانکر آب بیش از 100 هزار تومان هزینه پرداخت کنند.
وی افزود: در شان نظام جمهوری اسلامی نیست که زنان و مردان روستایی با پای پیاده و یا به وسیله چهارپایان (الاغ) آب آشامیدنی مورد نیاز خود را از چند کیلومتر دورتر از روستا تامین کنند.
وی گفت: نظاره کردن زنان و دختران روستایی که گالن ها و یا دیگ های بزرگ و سنگین آب را برروی سر گذاشته و چند کیلومتر راه را برای تامین آب مورد نیاز اعضای خانواده طی می کنند، قلب هر بیننده ای را به درد می آورد.


گزارش خطا
ارسال نظرات
نام
ایمیل
نظر