۲۰ تير ۱۳۹۵ - ۱۰:۱۶
کد خبر: ۲۲۴۳۰
در مجلس نمایندگان آمریکا؛
ظاهرا بدعهدی‌های آمریکا پایانی ندارد و دولت و کنگره مدعی حقوق بشر حتی حاضر به فروش هواپیمای مسافربری به ایران نیستند و هر روز سنگی جدید بر سر راه ایران می‌اندازند.
 بدعهدی سیاستمداران و دولتمردان آمریکایی پس از برجام این بار با ممانعت فروش هواپیمای مسافربری به ایران وارد مرحله حساس و پیچیده‌ای شده است.
 
خبرگزاری‌های بین المللی خبر داده‌اند که جمهوری‌خواهان مجلس نمایندگان آمریکا راهکاری تازه را برای مسدود کردن فروش هواپیمای مسافربری بوئینگ به ایران تصویب کرده‌اند.
 
هیأتی در مجلس نمایندگان آمریکا روز پنج‌شنبه (۷ ژوئیه/ ۱۷ تیر) طرحی را برای جلوگیری از فروش برنامه‌ریزی شده ده‌ها فروند هواپیمای بوئینگ به ایران به بحث گذاشت.
 
نمایندگان مجلس آمریکا بعد از ظهر پنجشنبه طی یک رای‌گیری شفاهی دو متمم در این زمینه که به لایحه بودجه خدمات مالی پیوست شده بود را تصویب کردند.
 
پس از اجرایی شدن برجام، سیاستمداران و دولتمردان آمریکایی با طراحی‌های زیرکانه خود تلاش می‌کنند از اجرای برجام شانه خالی کنند. در جنگ داخلی و ظاهری میان کنگره و دولت آمریکا آنچه مهم است اخلال در اجرای برجام و بدعهدی آمریکایی‌هاست.
 
البته دولت اوباما پیش از این اعلام کرده بود هر گونه مصوبه ای که باعث تضعیف توافق اتمی با ایران شود را وتو خواهد کرد اما در عمل دولت ایالات متحده نیز کاری جز بازی با الفاظ و سیاسی کاری انجام نداده است.
 
"پیتر روسکام" نماینده اهل ایلینوی که تهیه کننده این متمم ها بود مدعی شده است که این هواپیماهای مسافربری ممکن است مورد استفاده سپاه پاسداران ایران قرار گیرد.
 
به گزارش آسوشیتدپرس او گفت:‌ «دادن این نوع هواپیماها به رژیم ایران، که هنوز بزرگترین حامی دولتی تروریسم [!] در جهان است، به این معنی است که کالایی در اختیار آنها می گذاریم که می تواند برای مقاصد نظامی استفاده شود.»
 
او ادعا کرد می توان هواپیماهای بوئینگ را طوری بازطراحی کرد که ۱۰۰ موشک بالستیک یا ۱۵ هزار گلوله آر‌پی‌جی را حمل کنند!
 

پیتر روسکام: هواپیمای بوئینگ می‌تواند 100 موشک بالستیک یا 15هزار آرپی‌جی حمل کند!
 
"بیل هویزنگا" رئیس کمیته فرعی "سیاست پولی و تجارت" در مجلس نمایندگان نیز روز چهارشنبه در بیانیه‌ای نوشت: «من بسیار نگران هستم که با تسهیل قوانین دولت اوباما اجازه داده تا شرکت‌های آمریکایی در مسلح کردن رژیم ایران همدست شوند.»
 
به گزارش آسوشیتدپرس خوزه سرانو نماینده دمکرات اهل نیویورک در مخالفت با این متمم ها گفت که هدف جمهوری خواهان تعضیف برجام است.
 
بی بی سی در همین زمینه خبر داد: گزارش شد که اگر طرح تازه در کنگره تبدیل به قانون شود - یعنی رئيس جمهور آمریکا آن را امضا کند - می تواند بر سایر شرکت هایی که قصد فروش هواپیما به ایران را دارند اثر بگذارد چون تقریبا همه جت های امروز حاوی بیش از ۱۰ درصد قطعات آمریکایی هستند و بنابراین به مجوز صادراتی آمریکا نیاز دارند.
 
یک مدیر بوئینگ ماه پیش گفته بود که دولت اوباما اجرای توافق اتمی را برای امنیت ملی "بسیار مهم" می داند. توافق با بوئینگ اگر عملی شود به دلیل توافق اتمی (برجام) امکان پذیر می شود.
 
ایران و قدرت ها نزدیک به یک سال قبل، روز ۱۴ ژوئیه ۲۰۱۵، در مورد مهار برنامه اتمی ایران در قبال رفع تحریم های هسته ای به توافق رسیده بودند که از ژانویه گذشته به اجرا درآمد.
 
یکی از مفاد برجام، لغو ممنوعیت خرید هواپیماهی مسافربری برای ایران بوده است. پس از اجرایی شدن برجام، دولت جمهوری اسلامی ایران ابتدا تفاهمنامه‌ای با شرکت فرامسوی ایرباس منعقد کرد اما با سنگ‌اندازی‌های آمریکا تاکنون آن تفاهمنامه به قرارداد تبدیل نشده است. ایرباس می‌گوید اجرای این قرارداد کندتر از حد انتظار پیش می‌رود. آن قرارداد هم نیازمند مجوز صادراتی از آمریکاست.
 
پس از آن، با اجازه دولت آمریکا، بوئینگ موفق شد مجوز فروش هواپیمای مسافربری با ایران را بگیرد و قراردادی برای فروش 80 هواپیما و اجاره 29 هواپیمای دیگر میان ایران ایر و بوئینگ منعقد شد.
 
شرکت بوئینگ حدود دو هفته پیش اعلام کرد که با اتکاء به مجوز دولت آمریکا تفاهم‌نامه فروش هواپیما با ایران را امضا کرده و معامله دو طرف "قطعی و نهایی" شده است اما ظاهرا بدعهدی‌های آمریکا پایانی ندارد و دولت و کنگره مدعی حقوق بشر حتی حاضر به فروش هواپیمای مسافربری به ایران نیستند و هر روز سنگی جدید بر سر راه ایران می‌اندازند.
گزارش خطا
ارسال نظرات
نام
ایمیل
نظر