۲۸ خرداد ۱۳۹۵ - ۱۹:۱۷
کد خبر: ۲۲۰۵۸
در نود و چهارمین جلسه کمیسیون بهداشت شورای شهر مطرح شد؛
نود و چهارمین جلسه کمیسیون بهداشت،محیط زیست و خدمات شهری شورای شهر رشت در حالی برگزار شد که بر تعامل بیشتر بین مدیریت شهری و حوزه پدافند غیرعامل استان و ارتقای ایمنی شهر رشت تاکید شد.
کمیسیون بهداشت، محیط زیست و خدمات شهری رشت در حالی برگزار شد که در این جلسه بر تعامل بیشتر مدیریت شهری با پدافند غیر عامل استان برای افزایش ایمنی شهر رشت تاکید شد.

در ابتدای این جلسه رئیس کمیسیون بهداشت، محیط زیست و خدمات شهری شورای شهر رشت با بیان اینکه شهروندان باید مسائل ایمنی را جدی بگیرند اظهار کرد: سراهای محلات در مناطق پنج گانه رشت فرصتی است که می توانیم برای افزایش آگاهی های شهروندان در امور ایمنی استفاده کنیم.

فاطمه شیرزاد افزود: مدیریت شهری رشت این آمادگی را دارد که به منظور ارتقای سطح ایمنی شهر با سازمان های ذیربط از جمله نظام مهندسی ساختمان استان، ادارات گاز، برق و آب تفاهمنامه های همکاری منعقد کند.

این عضو شورا به وسعت بافت فرسوده در شهر رشت اشاره و بیان کرد: برای افزایش سطح ایمنی محلات لازم است ک بازدیدهای فنی لازم با همکاری کارشناسان آتش نشانی و شرکت برق صورت گیرد تا بدین ترتیب بتوان از وقوع حریق هایی که به طور مکرر در سطح شهر به دلیل اشکال در سیم کشی های خانه های شهروندان رخ می دهد، ممانعت کرد.

وی تاکید کرد: سازمان آتش نشانی نیز در این راستا برنامه های خود را به کمیسیون بهداشت و محیط زیست و خدمات شهری شورا در آینده نزدیک ارائه دهد.

نهادینه نشدن پدافند غیرعامل در باور مسئولان

در ادامه این جلسه، مدیر کل پدافند غیرعامل استانداری گیلان اهمیت توجه به پدافند غیرعامل را در پیش بینی و پیشگیری از تهدیدات دانست و گفت: متاسفانه با وجود بروز حوادث و وقایعی که سبب خسران زیادی شده است اما هنوز این باور مهم که باید به پدافند غیرعامل در سطح شهرها به ویژه رشت توجه ویژه ای صورت گیرد، در بیم مدیران جا نیفتاده است.

امیر مرادی با بیان اینکه پدافند غیرعامل باید در شهری چون رشت با جدیت مورد توجه قرار گیرد افزود: نمونه چنین بی توجهی ها، رشد بی رویه گیاه مهاجم سنبل آبی در تالاب عینک رشت است که متاسفانه تمام سطح تالاب تحت پوشش این گیاه مهاجم قرار گرفته اما هیچ کس مسئولیت بی توجهی نسبت به آن را بر عهده نمی گیرد.

وی به تعامل هر چه بیشتر دستگاه ها برای مقابله با وقایع اینچنینی تاکید و اظهار کرد: حفظ جان مردم شوخی بردار نیست و برای حراست از آن باید آمادگی لازم را در هر زمانی داشت و برای آن برنامه ریزی کرد.

مدیرکل پدافند غیرعامل گیلان به نقش شهرداری ها در این خصوص اشاره و بیان کرد: شهرداران با توجه به وظایف شان در حوزه مدیریت شهری و نقشی که در کارگروه های شهری پدافند غیرعامل دارند می توانند سهم بزرگی در ارتقای سطح ایمنی شهرها در همه حوزه ها ایفا کنند.

پیش بینی افزایش تعداد آتش سوزی ها در سطح شهر رشت طی سال جاری

مدیرعامل سازمان آتش نشانی و خدمات ایمنی شهرداری رشت نیز در این جلسه با بیان اینکه تا نیمه دوم امسال، سه ایستگاه آتش نشانی جدید به تعداد ایستگاه های آتشنشانی رشت افزوده می شود اظهار کرد: با افزایش تعداد ایستگاه های آتشنشانی، خدمات بهتری به شهروندان ارائه می شود.

بابک رمضانی افزود: تعداد حریق ها در سال۹۳ را ۳۲۸ حریق باعلام کرد و گفت: این رقم در سال گذشته به ۳۷۶ حریق رسیده است.

وی به افزایش حریق هایی که به دلیل نقص در سیستم سیم کشی برق منازل و واحدهای صنفی رخ داده است اشاره و بیان کرد: در سال ۹۴، حریق هایی که ناشی از نقص در سیستم برق منازل بوده ۱۵ درصد رشد را نسبت به سال قبل نشان می دهد.

مدیرعامل سازمان آتشنشانی شهرداری رشت ادامه داد: تاثیر بیمه آتش سوزی منازل در کاهش خسارت های مالی شهروندان پس از وقوع حریق ها غیرقابل انکار است و این مهم پس از دو سال پیگیری در طرح تجمیعی بیمه شهرداری به تازگی لحاظ شده است به طوری که با پوشش بیمه ای ۲۰۰ هزار خانوار از هفته آینده اجرایی می شود.

همچنین در ادامه نود و چهارمین جلسه کمیسیون بهداشت و محیط زیست شورای رشت، مدیرعامل شرکت توزیع برق رشت با بیان اینکه چالش اصلی در این حوزه مربوط به بافت فرسوده و وسعت آن در مرکز استان است گفت: انشعابات غیرمجاز یکی از اصلی ترین دلایل وقوع حریق در منازل شهروندان است.

محمدتقی مهدی زاده تصریح کرد: با همکاری شهرداری و نظام مهندسی ساختمان می توان الزاماتی تعهدآور و قانونی برای ممانعت از انشعابات غیرقانونی شهروندان اندیشید که این مهم مطمئنا نیازمند همکاری و هماهنگی هر چه بیشتر دستگاه های مرتبط است.

بازار رشت همچون یک انبار باروت

در ادامه جلسه، عضو شورا بر توجه و تمرکز بیشتر بر بازار رشت تاکید و اظهار کرد: بازار رشت همچون یک انبار باروت است که نیاز است با توجه همه دستگاه های مدیریتی استان نسبت به ارتقای ایمنی در آن چاره اندیشی کرد.

اسماعیل حاجی پور افزود: باید با همکاری شورای تامین شهرستان و استان برای جلوگیری از تکرار آتش سوزی سال ۸۳ بازار رشت، هر چه سریعتر نسبت به افزایش سطج ایمنی در بازار رشت اقدام کرد.

وی با بیان اینکه نباید به مردم هزینه های مضاعف تحمیل کرد گفت: ارتقای ایمنی باید با همکاری دستگاه های ذیربط و توجه به قوانین صورت گیرد اما نباید مردم را درگیر مسائل مالی مضاعف کرد.

در پایان جلسه فوق مقرر شد با دعوت از مدیران ارشد شهرستان و استان از سوی کمیسیون بهداشت، محیط زیست و خدمات شهری رشت برای ارتقای ایمنی بازار رشت چاره اندیشی شود.


گزارش خطا
ارسال نظرات
نام
ایمیل
نظر