۰۷ ارديبهشت ۱۳۹۵ - ۰۹:۱۲
کد خبر: ۲۱۳۴۶
آبان ماه ۹۴ تداوم بارندگی ها، آسمان لرستان را تیره و تار کرد؛ وقتی که بارندگی ها آبگرفتگی معابر و رودخانه های استان را به همراه داشت تا موجب سیلابی شدن بسیاری از شهرستانهای لرستان شود.

آمارها نشان می دهد که سیلاب سال ۹۴ در استان لرستان، بیش از ۲۰۰ میلیارد تومان خسارت به همراه داشت و هم چنین حدود ۶۰۰ کیلومتر از راه‌های استان دچار خسارت و راه ارتباطی ۶۵ روستا نیز قطع شد.

در سیلاب سال گذشته، علاوه بر تخریب راه های ارتباطی، بخش واحدهای مسکونی نیز شاهد خسارت ۳۰ تا صددرصدی و تعداد زیادی از راه‌های روستایی و ۶۰ پل بزرگ و کوچک دچار تخریب شد.

روایت بحران و خسارت

شهرستان کوهدشت، یکی از مناطق سیل زده ی استان در سال گذشته بود تا روایت بحران و خسارت در این شهرستان روی صحنه ی سیلاب برود و روستا و بخش های شهرستان کوهدشت به واسطه ی وضعیت شکننده ای که در مقابل بلایای طبیعی دارند؛ بی دفاع و مظلوم واقع شوند.

بر اثر این سیلاب، تردد مناطق عشایری به مرکز به صورت کامل قطع شد و هم چنین تأخیر در نیروهای امدادی و نبود امکانات، جان سه تن از اعضای یک خانواده را گرفت. این خانواده در زیرزمین یک واحد مسکونی سکونت داشتند و تلاش های بی وقفه ی آن ها برای بیرون از سیلاب ناکام ماند.

بازخوانی پرونده ی سیلاب در استان لرستان و شهرستان کوهدشت، چیزی جز اندوه مردمی را در پی ندارد که به جای شادکامی از باران رحمت به دلیل ضعف زیرساختارها باید در سوگنامه ی سیلاب، مرثیه ی از دست دادن جان عزیزانشان را سر بدهند.

هیچ گونه اقدامی برای جبران خسارت صورت نگرفته است

یکی از سیل زدگان که در مجاورت سد ساحلی کوهدشت سکونت دارد و طغیان رودخانه را به چشم خود دیده؛ در این رابطه به خبرنگار ما گفت: پس از گذشت ۷ ماه از سیلاب سال ۹۴، هنوز هیچ گونه اقدامی برای جبران خسارت صورت نگرفته است.

این سیل زده که زیربنای خانه اش بر اثر سیلاب، تخریب شده؛ اظهار کرد: در مدت سیلاب هم؛ هیچ گونه اقدامی برای امداد صورت نگرفت و تنها امداد به سیل زده ها در چند دست پتو، قابلمه و چراغ نفتی هلال احمر خلاصه شد.

وی که بر اثر سیلاب سال گذشته، مجبور به ترک خانه اش شده؛ بیان داشت: اهالی مجاور سد ساحلی کوهدشت چند روز را دور از خانه هایشان سپری کردند تا از حادثه ی سیلاب در امان بانشد.

این سیل زده ی کوهدشتی که دیوارهای خانه اش بر اثر سیلاب سال گذشته، دچار نشست شده، تصریح کرد: از مسئولان انتظار داریم که میزان خسارات وارده را به صورت دقیق بررسی کنند.

از مسئولان درخواست داریم به داد ما برسند

یکی دیگر از سیل زده های شهرستان کوهدشت در رابطه با امداد به سیل زده ها گفت: در مدت سیلاب، هیچ گونه مواد غذایی به سیل زده ها تعلق نگرفت.

این سیل زده که برای برآورد خسارات سیلاب به نهادهای ذیربط مراجعه داشته؛ تصریح کرد: از مسئولان درخواست داریم به داد ما برسند.

وی که حدود ۲۰ روز است که پس از سیلاب به خانه ی خود برگشته؛ بیان داشت: در طی این ۷ ماه، درگیر جبران خسارت سیلاب بودیم و با قرض توانسته ایم دستی به خانه ی سیل زده خود بکشیم.

درد سیلاب را کسی دوا نکرد

یکی دیگر از سیل زده های شهرستان کوهدشت که سیلاب سال گذشته، ۴۰ تا ۵۰ میلیون تومان خسارت به خانه ی مسکونی اش وارد کرده؛ خاطرنشان کرد: حتا با وجود بازدید محمدباقر نوبخت، رییس سازمان مدیریت و برنامه ریزی کشور و سخنگوی دولت از منطقه ی سیل زده، هیچ گونه اقدامی برای جبران خسارت صورت نگرفته است.

این سیل زده که از مسئولان درخواست رسیدگی به وضعیت نابسامان سیل زده ها را دارد؛ اظهار کرد: به دلیل وضعیت نامناسب زندگی هنوز نتوانسته ایم خانه ی خود را از تخریب سیلاب تعمیر کنیم.

۶ میلیون تومان وام، کجای خسارتهای سنگین را جبران می کند؟

یکی دیگر از سیل زده ها با ابراز تأسف از عدم امدادرسانی به موقع در حادثه ی سیلاب گفت: در حادثه ی سیلاب، ۵۰ میلیون تومان خسارت به زندگیمان وارد شد.

این سیل زده، مبلغ ۶ میلیون تومان وام را به عنوان کمک دولت به سیل زده ها دانست و تصریح کرد: این ۶ میلیون تومان، کجای خسارتهای سنگین را جبران می کند؟

وی با بیان اینکه هنوز مبلغ ۶ میلیون تومان وام را پس از گذشت ۸ ماه، تحویل نگرفته ایم؛ بیان داشت: در این منطقه ما احساس امنیت نداریم.

این سیل زده خاطرنشان کرد: اسامی کسانی که در سیلاب، دچار خسارت نشده اند را هم در لیست خسارت دیدگان سیلاب مشاهده کرده ایم.

یکی دیگر از سیل زده های شهرستان کوهدشت که در مجاورت سد ساحلی کوهدشت، دارای نانوایی است؛ گفت: به مبلغ ۱۵ میلیون تومان در سیلاب، دچار خسارت شده ایم؛ اما با وجود مراجعات مکرر، هنوز جبران خسارتی صورت نگرفته است.

یکی دیگر از سیل زده های کوهدشت که در محدوده ی چهارراه سادات، دارای جایگاه پمپ بنزین است؛ گفت: نزدیک ۳۰ تا ۴۰ میلیون تومان خسارت سیلاب به پمپ بنزین وارد شده است.

این سیل زده تصریح کرد: وام ۶ میلیون تومانی هنوز به ما تعلق نگرفته است.

مرثیه ای برای سیلابها

بنابراین گزارش، به دنبال وقوع سیلاب و سرازیر شدن آب رودخانه به داخل شهر، پاکبانان شهرداری کوهدشت با بیل سعی در جمع آوری پس مانده های سیلاب داشتند و هیچ خودروی حمل زباله ای، آن ها را در پاکیزگی شهر از تلفات سیلاب همراهی نمی کرد.

وقوع سیلاب هم چنین باعث شکسته شدن برخی پل‌های روستایی و قطع شدن ارتباط با ۶۵ روستای کوهدشت شده؛ به طوری که حتا محصولات کشاورزان و احشام هم در این سیلاب دچار خسارات فراوانی شد.

تکرار بی تدبیری و سهل انگاری باز در لرستان حادثه آفرید تا این بار شهرستان کوهدشت در داغ بلوطهای چنگری برای سیلابها مرثیه سر بدهد.


گزارش خطا
ارسال نظرات
نام
ایمیل
نظر