۰۶ بهمن ۱۳۹۴ - ۱۸:۴۲
کد خبر: ۱۹۹۰۱
از سوی محقق ایرانی صورت گرفت
یک محقق ایرانی موفق شد دستگاه آب شیرین‌کن و آبگرمکن خورشیدی غیرمستقیم را به منظور نمک‌زدایی آب شور و تبدیل آن به آب قابل شرب و گرم تولید کند.
یک پژوهشگر دانشکده مکانیک و انرژی دانشگاه شهید بهشتی موفق به طراحی و ساخت آب شیرین کن و آبگرمکن خورشیدی غیر مستقیم مجهز به کلکتور سهموی خطی به منظور نمک‌زدایی آب شور و تبدیل آن به آب قابل شرب و گرم شد.

باوجود این دستگاه برای افزایش راندمان و قابلیت اطمینان بیشتر دستگاه از روش غیرمستقیم تولید آب شیرین با استفاده از کلکتور سهموی خورشیدی بهره‌گیری شده و از هیچ روش شیمیایی و الکتریکی برای جداسازی نمک استفاده نمی‌شود.

این دستگاه مورد آزمایش‌های مختلف قرار گرفته و کارایی دستگاه در شرایط گوناگون و شدت‌های تابش مختلف خورشیدی اثبات شده است.

در مکانیزم این دستگاه چهار عمل اصلی افزایش دمای سیال واسط  تا نقطه تبخیر، انتقال حرارت بین سیال واسط و آب شور، رسیدن آب شور به حالت دو فازی( آب و بخار) و تقطیر بخار آب و جداسازی نمک به طور کامل انجام می‌شود و در قسمت خروجی آب شیرین و آب گرم برای مصرف در اختیار مصرف کننده قرار می‌گیرد.

در اردیبهشت ماه که شدت تابش بین ساعت‌های 12 تا 15 به طور متوسط حدود 1000 وات بر متر مربع در شهر تهران است. میزان 3 لیتر آب شیرین از تست اولیه دستگاه به دست آمد؛ پیش بینی می‌شود با استفاده از لوله‌ها با پوشش شیشه‌ای و اصلاح ساختار لوله جاذب میزان تولید آب شیرین با همین دستگاه با ابعاد یک در دو متر به میزان 3 لیتر در ساعت تولید شود.

استفاده از یک منبع آب شور برای تغذیه هر دو مبدل و برای تولید آب شیرین و همزمان تولید آب گرم مصرفی، استفاده از حداقل فضا و سطح زمین(کمتر از 2 مترمربع)، وزن سبک و قابلیت حمل و نقل، بدون پیچیدگی و نیاز نداشتن به اپراتور متخصص ( استفاده از آن برای هر فرد میسر است)، استفاده از مواد مصرفی ارزان، سبک و مقاوم، استفاده مفید از دستگاه برای تولید پراکنده و مزایای آن از دیدگاه پدافند غیر عامل و قابلیت ماژولار شدن دستگاه برای افزایش آب شیرین و آب گرم تولیدی از جمله مهم‌ترین ویژگی‌های بارز این طرح است.
گزارش خطا
ارسال نظرات
نام
ایمیل
نظر