۲۷ دی ۱۳۹۴ - ۱۷:۵۸
کد خبر: ۱۹۷۲۸
رییس محیط‌زیست شهرستان دامغان:
اسفندیاری استفاده از دانش بومی را عامل موثر دیگری در ازدیاد جمعیت آهوان دامغان ارزیابی کرد و افزود: توجه به نگاه مبتنی بر پدافندغیرعامل و برخورد جدی با شکارچیان غیرمجاز بویژه در فصول زادآوری از دیگر دلایل موثر در افزایش جمعیت آهو در دشت دامغان است.

فرامرز اسفندیاری رییس محیط‌زیست شهرستان دامغان با اشاره به دلایل این افزایش جمعیت اظهار کرد: اجرای پروژه‌هایی در راستای بهبود کیفی و کمی منابع غذایی و آبی در زیست‌گاه‌های آهوان، جلوگیری از رشد بی‌رویه شکار و افزایش حفاظت از منطقه و برگزاری برنامه‌های آموزشی و توجیه شکارچیان از جمله عوامل موثر در این افزایش جمعیت بوده است.

وی، استفاده از دانش بومی را عامل موثر دیگری در ازدیاد جمعیت آهوان دامغان ارزیابی کرد و افزود: توجه به نگاه مبتنی بر پدافندغیرعامل و برخورد جدی با شکارچیان غیرمجاز بویژه در فصول زادآوری از دیگر دلایل موثر در افزایش جمعیت آهو در دشت دامغان است.

اسفندیاری با بیان اینکه پیش از این با سفر به زیستگاه‌ها به ندرت مشاهده آهو وجود داشت، تصریح کرد: امروزه کمتر اتفاق می‌افتد که به سطح زیستگاه‌ها سفر کنید و مشاهده آهو نداشته باشید لذا افزایش جمعیت آهو در زیستگاه‌های دامغان کاملا مشهود است. دشت دامغان همواره یکی از مهمترین زیست‌گاه‌های آهو در استان و کشور بوده است.

رییس اداره محیط‌ زیست دامغان با بیان اینکه مشاهده دیگر حیات‌وحش نیز در سالیان اخیر و خصوصا سال‌جاری افزایش قابل توجهی داشته است، اضافه کرد: جمعیت کل و بز و قوچ و میش نیز با ازدیاد روبرو بوده است، ضمن اینکه مشاهده گربه‌سانانی نظیر پلنگ و یا سگ‌سانانی مانند گرگ و کفتار و...به وضوح افزایش یافته است.

وی از تلاش این اداره برای احیای زیستگاه آهو در دامغان خبر داد و افزود: تامین غذا و آب مورد نیاز حیات‌وحش یکی از اقدامات محیط‌ زیست دامغان در این راستا بوده است، ضمن اینکه در همین ارتباط در سطح زیست‌گاه منطقه قوشه دامغان که از مهمترین زیستگاه‌های آهو در دامغان است به کشت مراتع پرداخته شده است.


گزارش خطا
ارسال نظرات
نام
ایمیل
نظر