۲۷ دی ۱۳۹۴ - ۱۵:۵۳
کد خبر: ۱۹۷۱۶
‌مسئول تهیه سند خشکسالی لرستان گفت: طبیعت وابسته به اقلیم استان با چالش آب، نسبت به سایر استان‎ها ‌آسیب بیشتری می‎بیند.
ایرج ویسکرمی بیان کرد: یکی از مشکلات و مخاطراتی که محیط زیست را مورد تهدید قرار می‎دهد، چالش کمبود آب است که این روزها با شدت گرفتن تاثیرش را نشان می‎دهد.

وی اضافه کرد: کمبود آب در کل دنیا اتفاق افتاده و در ایران به علت اینکه کشور خشکی است، این پدیده باعث خشک‎تر شدن اقلیم آن می‎شود. همچنین طبیعت استان جزء مناطق آسیب‎پذیر کشور است که عمده کشاورزی آن به‎صورت دیم انجام می‎شود و صنعت دامپروری به طبیعت وابسته است و قطعاً همه این موارد با کاهش منابع آبی تحت تاثیر زیادی قرار می‎گیرند.

ویسکرمی با بیان اینکه استان‎هایی مانند یزد، کرمان، سمنان از قبل خشک بودند و سازگاری لازم را پیدا کرده‎اند، افزود: طبیعت وابسته به اقلیم استان لرستان با چالش آب تاثیرات بیشتری را نشان می‎دهد.

این عضو هیات علمی مرکز تحقیقات کشاورزی و منابع طبیعی لرستان ادامه داد: مدیریت منابع آب و خشکسالی دو مقوله به هم پیوسته هستند و زمانی می‎توانیم خشکسالی را مهار کنیم که از قبل به مدیریت منابع آب پرداخته باشیم.

وی اظهار کرد: در همین راستا ستاد مدیریت بحران استانداری دستور تنظیم سند مدیریتی آب را داد تا خسارات خشکسالی را به حداقل ممکن برسانیم.

ویسکرمی یادآور شد: متأسفانه در مدیریت منابع آب بخشی‎نگری صورت می‎گیرد و هماهنگی خاصی وجود ندارد. در تهیه و عرضه آب بین دستگاه‎های متولی از جمله امور آب منطقه‎ای، جهاد کشاورزی، منابع طبیعی و... هماهنگی خاصی در انجام وظایفشان وجود ندارد و برحسب فراخور حال خود کار می‎کنند.

مسئول تهیه سند خشکسالی لرستان بیان کرد: زیرساخت‎های لازم جهت پایش منابع آب و خشکسالی وجود ندارد، لذا تشکیلات و سازمانی‌ باید منابع و خشکسالی را پایش کنند تاربفهمند چه اتفاقی در حال افتادن است و ما در چه سطحی هستیم.

وی با بیان اینکه وقوع تغییرات اقلیمی را باید به‎صورت علمی بررسی کرد، گفت: همچنین برنامه‎هایی برای رعایت اصولی مصرف وجود ندارد و در این زمینه باید فرهنگ‎سازی شود.

ویسکرمی با بیان روند تهیه سند خشکسالی استان، خاطرنشان کرد: تا به‎حال بخش‎هایی از این سند تهیه شده و انواع، جایگاه و آمار و اطلاعات مربوط به خشکسالی استان بررسی شده‎اند. امید می‎رود که این سند تا خردادماه سال آینده تهیه و تنظیم شود.

گزارش خطا
ارسال نظرات
نام
ایمیل
نظر