۲۳ دی ۱۳۹۴ - ۱۹:۵۳
کد خبر: ۱۹۶۴۷
مسئول منطقه حفاظت شده اشترانکوه:
‌مسئول منطقه حفاظت شده اشترانکوه گفت: مناطق طبیعی به مثابه آزمایشگاه‎های ایده‎آلی برای آموزش‎های زیست محیطی به شمار می‎آیند.
احمد گودرزی بیان کرد: ‌اغلب اروپاییان و سیاحان دریاچه گهر را به نام دریاچه ایران می‎شناسند که این شناخت حاصل معرفی یک زن انگلیسی به نام ایزابلا لوسی بیشوپ است که در سال 1890 میلادی توانست مدت سه ماه در این منطقه تحقیق و هزار کیلومتر راهپیمایی کند.

وی اضافه کرد: با توجه به اسناد معتبر تاریخی اولین کسی که موفق به کشف دریاچه گهر شد، یک زمین شناس اتریشی به نام"آ- رودلر" بود که در سال 1888 میلادی موفق شد نام خود را به عنوان کاشف دریاچه گهر در تاریخ ماندگار کند.

گودرزی ادامه داد: وی در هنگام کشف این دریاچه از سمت الیگودرز حرکت کرده بود. اولین و قدیمی‎ترین تصویر مستند تهیه شده از این دریاچه نیز در سال 1891 میلادی گرفته شده است که به یک سیاح فرانسوی به نام ژان ژاک دومرگان تعلق دارد.

این کارشناس محیط زیست تصریح کرد: در صورت مدیریت به‎وسیله سازمان محیط زیست، امکان حفظ و حراست از آن برای استان وجود دارد.

وی با اشاره به ساختار مدیریت، اظهار کرد: در این راستا ساختارهای اقتصادی اجتماعی تیپیک منطقه ارائه شده است تا امکان بحث در خصوص امکانات فرهنگی اجتماعی هر یک از آنها فراهم آید.

گودرزی افزود: باید منطقه را از لحاظ مدیریت غیررسمی روستایی، مدیریت غیررسمی عشایری، زمینه‎های مشارکت، محدودیت‎های مشارکت و تهدیدات و تعارضات جوامع شهری و روستایی و عشایری فراگیری منطقه مورد بررسی قرار داد.

این پژوهشگر محیط زیست گفت: اطلاعات مربوط به مناطق تحت حفاظت از طرق مختلفی نظیر رسانه‎ها، نشریات، علائم و همچنین ارتباط مستقیم بازدیدکنندگان با نیروی انسانی ورودی به منطقه و دریاچه گهر در اختیار قرار می‎گیرد.

وی یادآور شد: آموزش زیست‎محیطی به عنوان یکی از اهداف اصلی مناطق تحت مدیریت‌ امری ضروری است که باید مورد توجه جدی قرار گیرد.

گودرزی ادامه داد: نیروی انسانی مناطق باید با مفاهیم آموزش‎های زیست‎محیطی آشنایی کافی داشته باشند و از طریق ارتباط با بازدیدکنندگان، رابطه انسان و محیط زیست طبیعی را به آنها آموزش دهند، زیرا همان‎گونه که قبلا نیز اشاره شد این مناطق طبیعی به مثابه آزمایشگاه‎های ایده‎آلی برای این‎گونه آموزش‎ها به شمار می‎آیند.

این کارشناس زیست‎محیطی سطوح مختلف در مطالعات اکولوژیک را فردی، جمعی و اجتماعات زیستی دانست.


گزارش خطا
ارسال نظرات
نام
ایمیل
نظر